Fredrik Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Hva er "allmenheten" sin oppfatning av trimming (fjerne plomberinger\effekt-eksosanlegg osv) av mopeder? Og hva synes dere om reglene for dette? Før de tas inn i Norge blir de stappet full av plomberinger slik at de gjør rundt 45km/t som er maksgrensen på moped. Dette er da på en rett strekke, med en gang man kommer i oppoverbakke så kan man regne med fart på rundt 20km/t. Ofte rundt 18km/t. Myndighetene og Statens Vegvesen bruker ofte "kjøretøyene er ikke bygd for en slik fart" (bremser osv) som argument mot "45-grensa". Men dette er jo feil, de fleste nye mopeder kommer med skivebrems på for- og bakhjul (noen har også dobbel skivebrems på forhjul) og gjør cirka 80km/t når de kommer ut i fra fabrikk. Men det er jo før reglene kommer til. Hva synes dere om mopeder som kjører i 45km/t med biler og andre kjøretøy bak seg? Det er jo trafikkfarlig med biler, lastebiler og busser som presser seg forbi. MVH Fredrik. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Når Vegvesenet sier "ikke bygd" så sikter de til hva de mener er ansvarlig. At de kanskje gjør 80 fra fabrikk betyr ikke nødvendigvis at de er egna til slike hastigheter. Er det ansvarlig med gatebiler som gjør 350++ eller bør de kappes slik som tyskerne gjør? Fabrikker ønsker å tjene mest mulig penger og vil stort sett bare holde seg til eksisterende lovverk og er ikke noen garanti for hva som er fornuftig. Ser absolutt argumentet med at det ofte er trafikkfarlig å kjøre i lavere hastighet enn hva trafikken flyter i, men vi kommer heller ikke faktumet at fart dreper og jeg tror antallet ulykker helt klart ville økt dersom "45-grensa" forsvant. Derfor er det helt greit at den er der uten at dette er noen sak jeg bryr meg så ekstremt mye om. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Sant det, bare at tyskerene sperrer toppfarten altfor lite, 250 km/t. Men så har de vei for det da autobahn, men 250km/t er uansett altfor mye syns jeg. Men hvorfor ikke legge fartssperrer på biler i Norge da? De har abselutt ikke noe behov for å gå fortere enn 90 km/t .. Sånn er det for mop Endret 24. juni 2004 av bjaa Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Jeg mener det er idioti fra statens side. "Ikke bygd for høyere hastighet", stort sett tull. Er merkelig nok en EØS regel tror jeg. Finnes knapt noe så irriterende i trafikken som mopedister i 30-40 km/h. Bør jo også nevne at staten gjør det vanskeligere og vanskeliger for mopedister, tror Skogsholm har foreslått et eget førerkort for moped, (Jaja, det finnes et jallakort for dem under 20 uten billappen nå og), og planen var at man ikke kan kjøre moped med billappen. Endret 24. juni 2004 av fjotten Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Når Vegvesenet sier "ikke bygd" så sikter de til hva de mener er ansvarlig. At de kanskje gjør 80 fra fabrikk betyr ikke nødvendigvis at de er egna til slike hastigheter. Er det ansvarlig med gatebiler som gjør 350++ eller bør de kappes slik som tyskerne gjør? Mopedene har ingen problemer what so ever med å gå i disse hastighetene da. Men om førereren har det er kanskje noe annet. Men jeg ser ikke problemet om vi hadde hatt en grense på 70km/t. Det er heller ikke mye farligere om du trimmer mopden til å gå i 80 f.eks. De fleste ulykker med moped skyldes som regel ikke mopeden\mopedisten en gang. Hadde grensa vært på 70 ville trim vært et MYE mindre problem. Men det drar jo inn en del penger i statskassa da. Boten for trim er 3200,- + 900,- etter du viser mopeden original for å få skiltet ditt tilbake. Dette er mer enn for mye annet som burde vært straffet MYE strengere. Og det at statens vegvesen møter opp sammen med politiet på videregående skoler midt i en skoletime for så å "jage" alle mopedeiere ut slik at de kan teste toppfart på mopedene ved hjelp av en "tralle" er teit. Da er man virkelig på jakt, det blir litt feigt sånn. Man har også eksempler på at de NEKTER å kjøre en moped som er original men gjør litt over 50km/t. De avskilter de. Og så må eieren klage og gå gjennom masse før han kan få igjen skiltet sitt. Når det er "staten" som ikke har fått ordentlige plomberinger. EDIT: @Anders: Var nå nylig en gutt som ble drept på original moped. En bil fikk ham til å miste kontrollen eller noe slikt da den kjørte forbi. Ett eksempel på at fart dreper? Endret 24. juni 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Mopedene bør være akkurat som de er. Er så utrolig mye idiotkjøring på modep. Ikke f... om jeg at jeg vil ha dem flyvende rundt i 80... Og nei, sier ikke at alle på moped kjører idiot, men det er MANGE som gjør det! Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Mopeder / scootere er bygd for å tåle hastigheter på 80-100 km/t, men myndighetene i Norge mener dette ikke stemmer og at det kan være farlig. Derfor plomberer de inn scootere / mopeder, og setter de til maks grense på 45 km/t. (selv om de går i 50-55 når de lissom skal være plombert) Å fjerne plombene / trimme scooteren er ulovlig, men utføres av alle verksteder for det. Kjører selv scooter, og kan bekrefte at scootere (hvertfall Peugeot Speedfight 2) er bygd for å tåle hastigheter på 80km/t +. Andre enn min egen scooter vil jeg ikke uttale meg om, men at det skal være lov å kjøre på Ringveien (80km grense) med en scooter som maks kan gå i 45 virker merkelig. Nice work, Norge. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Mopeder / scootere er bygd for å tåle hastigheter på 80-100 km/t. Men det er ikke 16-åringer med null kjøreerfaring. Men at det skal være lov å kjøre på Ringveien (80km grense) med en scooter som maks kan gå i 45 virker merkelig. Nice work, Norge. Jepp, forby mopedister å kjøre i 80-sonen. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Men det er ikke 16-åringer med null kjøreerfaring. Men at det skal være lov å kjøre på Ringveien (80km grense) med en scooter som maks kan gå i 45 virker merkelig. Nice work, Norge. Jepp, forby mopedister å kjøre i 80-sonen. Har jeg sagt det da, HalTan? Ikke ta ord ut av munnen min. Har du forøvrig kjørt scooter i 80 km/t? Det er ikke så veldig vanskelig skal jeg si deg. Dog, det er heller ikke alle som bør sitte bak et ratt. Personlig mener jeg selv at jeg har nok erfaring til å kjøre scooter i 80. @ Ringveien: Nei. Det kommer aldri til å skje, for da blir mopedens muligheter mye mindre. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Har jeg sagt det da, HalTan? Ikke ta ord ut av munnen min. Har ikke sagt at du har sagt det, jeg snudde ditt argument til å gjelde for det motsatte. Effektiv debatteknikk. Har du forøvrig kjørt scooter i 80 km/t? Nei, men jeg har kjørt både scooter og moped. Og jeg er en elendig sjåfør. Det er ikke så veldig vanskelig skal jeg si deg. Dog, det er heller ikke alle som bør sitte bak et ratt. Personlig mener jeg selv at jeg har nok erfaring til å kjøre scooter i 80. Jeg tviler ikke på at du har den erfaringen som skal til, og jeg tviler ikke på at du og din scooter takler 80 km/t. Problemet er at det gjør ikke alle, og en fartsgrense må settes for alle. Med andre ord må grensen settes tilpasset til de som faktisk ikke burde kjøre noe kjappere enn 50 km/t uten å være er fare for seg selv, og enda verre, for andre. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 HalTan, du er vanskelig. Det vet vi fra irc. Denne diskusjonen med deg kommer aldri noe sted Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Har ikke sagt at du har sagt det, jeg snudde ditt argument til å gjelde for det motsatte. Effektiv debatteknikk. Kult. Nei, men jeg har kjørt både scooter og moped. Og jeg er en elendig sjåfør. Synd for deg. Jeg var heller ikke noe flink første gangen, men har kjørt nå i over et år og tør påstå jeg er litt flinkere nå. Jeg tviler ikke på at du har den erfaringen som skal til, og jeg tviler ikke på at du og din scooter takler 80 km/t. Problemet er at det gjør ikke alle, og en fartsgrense må settes for alle. Med andre ord må grensen settes tilpasset til de som faktisk ikke burde kjøre noe kjappere enn 50 km/t uten å være er fare for seg selv, og enda verre, for andre. Det skjønner jeg helt og fullt, dessverre. :| Endret 25. juni 2004 av dimiles Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Joda, spør du meg er en av de få realistiske løsningene på dette problemet om man for eksempel økte kravene til mopedlappen. Et skikkelig kurs, som også tar for seg kjøring i høye hastigheter, og teoriprøver/oppkjøring på samme seriøsitetsnivå som ved bil-lappen ville til sammen gjort at man kanskje kunne økt fartsgrensa for mopeder en god slump? Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Joa, men da måtte man ha økt fartsgrensen først for kursene oppfordrer til ikke å trimme osv. (seff). De gir jo aldri øvelse i høye hastigheter de, med mindre fartsgrensa blir økt. Det kommer ikke til å skje, og derfor er man tilbake til square point. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Poenget var vel å lovlig øke maksfarten på scootere/mopeder, egentlig. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Poenget var vel å lovlig øke maksfarten på scootere/mopeder, egentlig. Ja, seff. Var det jeg mente, også. Var jeg dårlig til å formulere meg? Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Mopedene bør være akkurat som de er. Er så utrolig mye idiotkjøring på modep. Ikke f... om jeg at jeg vil ha dem flyvende rundt i 80... Og nei, sier ikke at alle på moped kjører idiot, men det er Tenk på alle de rånerjævlene som kjører styggfort, sladder og herjer da? For å ikke snakke om på vinteren. De er 10 ganger farligere enn mopedister som råkjører, en moped veier en 1/10 og er mye mindre og skadlig for de andre i trafikken.. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Er for et mer omfattende kurs no ala det man må gjennom for å ta lappen for bil. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Mopeder / scootere er bygd for å tåle hastigheter på 80-100 km/t, De er altså bygd for å tåle en kræsj i 80km/t og beskytte føreren såpass at han forhåpentligvis overlever? fredrikrb: Du vil alltid finne enkelteksempler, men om du ser på antall drepte/skader/ulykker på landsbasis så tror jeg det ville økt dersom man ikke plomberte dem. Det at Politi/Vegvesen er så strenge på dette tyder jo på at disse syklene som er trimma utgjør en stor risiko (godt mulig at det også er tullingene som trimmer også da) Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Det som er er at de fleste mopeder er faktisk trimmet. Om du ser på skolene så er det kanskje 3 av 20 som ikke har trim, da som regel scootere. EDIT: en bil som kræsjer i 80 behøver heller ikke være veldig trygg. Men i en bil kan du i tillegg dra med deg enda flere i døden, mye lettere. Endret 25. juni 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå