Gå til innhold

klør seg i hue.. problemer med fildeling

Anbefalte innlegg

oppsett:

2 pc'er knyttet mot trådløst router (di-624).
pc1. knyttet mot router via net kabel
pc2. knyttet mot router trådløst.

Begge pc'ene kommer seg på nett uten problemer. Begge pc'ene ser hverandre.
Pc1: får ikke tilgang til filene på pc2.
pc2: får tilgang og har fulle rettigheter på pc1.

Ikke noe brannmur, slått av brannmur på begge nic'ene, internet security er satt til low. Begge pc'ene benytter windows xp pro.

Netverket fungerte perfekt (med tanke på fildeling) før jeg reinstallerte pc2.

Hva annet kan man gjøre?

ps!

pc2 er en shuttle, som har innebygget nic..

1394 Connection 3, disable
Local Area Connection 3, disable

kun trådløse kortet som er enablet. Endret av DeViSoR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kjører du for os på pc'ene dine?

Har vært borti noe lignende, og det jeg gjorde var å lage en bruker på den pc'en som jeg ikke fikk mappet opp, med samme navn og passord som den jeg skulle koble meg opp fra.

mulig det kan være noe av det samme..

evt så kan du gå i utforsker/explorer og koble opp mappen du skal nå og velge en annen bruker:

om pcen du skal nå heter pc2 og sharet heter musikk, brukeren som er logget på pc'en heter per, så skal du da mappe opp \\pc2\musikk og velge pc2\per og tast inn passordet.

mulig det var litt klønete forklart, men pm meg eller noe om du lurer på noe..

lykke til!

\\Sp33D

Lenke til kommentar

Gjør denne enkle testen: Legg til IPX/Netbios protokollen på begge nettverk. Se om ting ikke funker litt bedre da.

Har løst tilsvarende problemer for meg.

(PS. Husk å ikke ha åpen netbios portene ut på nett - 135, 137-139 tror jeg de var)

-Wolf5

Lenke til kommentar

har du 'file and print shareing' enablet på begge pcene? innstillingen finnes på NIC

det kan også være NIS, du bruker NIS2004 på begge pcer?

du må sette opp Trusted zone på begge pcene, dette gjør du i 'personal firewall' oppsettet.

Lenke til kommentar

Det er 2 måter å dele filer på i LANet mellom PCer: TCP/IP og IPX/Netbios.

Standard er kun TCP/IP installert. Selv om brannveggen på den ene PCen blokkerte all titting på data på den maskinen, så kunne jeg fint komme inn på den straks jeg installerte IPX/Netbios drivere på nettverkskortet.

Dette fordi en annen protokoll er brukt i tillegg.

Prøv dette og si i fra om det ikke virker.

-Wolf5

Lenke til kommentar

Har du aktivert gjestekontoen på begge pc'ene?

Av en eller annen grunn så er det veldig store problemer med å få passord over lan på XP. Har strevet veldig mye med det. Men jeg kan gi deg samme tips som noen fra MS gav meg på en chatsession (virket ikke da men). Deaktiver fast userswitching og use welcome screen i brukerinstillingene (hvordan de logger seg på). Du må også deaktivere enkel fildeling (i mappealternativer).

Lenke til kommentar

egentlig så skal det være bare å koble seg opp å du er rett opp på nett. hvis du ikke hadde en firewall. selv har jeg hatt både Norton Internet Security og PC-Cillin og der var jeg rett opp å gikk med en gang på nettverket. ikke noe problem. å jeg har ikke aktivert noen ting, ikke filsharing eller noe. hvis jeg skal deler partisjoner så velger jeg bare filesharing eller noe sånt. husker ikke helt.

Endret av wil
Lenke til kommentar

ja veit, sån har det jo alltid vært før.

Men av en eller annen grunn så spurte ikke windows xp noe om netverk under installasjonen denne gangen. Hmmm begynner å lure på om jeg skal sette den i netverk under installasjon og se om det hjelper. Lei av å prakkes nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...