Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Web Server med win 2003 server web edition

Anbefalte innlegg

Her er et kjapt tips til å ha server på dynamisk IP med fast domenenavn:

1. Registrer en dyndns.org eller no-ip addresse

2. Legg inn en update klient for den dynamiske dns tjenesten du valgte, på serveren. Serveren er da pr definisjon tilgjengelig på den dynamiske dns addressen du har som vil endres når du endrer IP.

3. Skaff deg et domene selv, og bruk en gratis dns tjeneste (for eksempel) som PowerDNS og la den styre ditt faste domene.

4. Lag en CNAME for www (og eventuelt andre du vil ha) som peker til din dynamiske dns addresse.

Eksempel:

www.mittdomene.com er en CNAME til minaddresse.dyndns.org , så når minaddresse.dyndns.org skifter, vil www.mittdomene.com også oppdateres.

Og vips, har du et statisk domene på en dynamisk IP.

:-) lykke til og ha det gøy

Punkt 2: Dette forsto jeg ikke så mye av. Mener du at jeg bare skal bruke No-IP-duc-programmet eller noe sånt?

Punkt 4: Forsto ikke noe av dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Punkt 2 betyr at HVIS ikke din router/brannmur har støtte for det "no-ip" -programmet du velger å bruke. (Det er mange å velge mellom) så må du installere et program på serveren din som hele tiden rapporterer inn endringer i din IP adresse.

Punkt 4 er at du legger inn et såkalt "CNAME-record i din DNS-sone (altså i den sona som du har registrert. Hvis du har registrert et gratis domene som heter f.eks. intellic.dyndns.org så kan du gi den et alias etter eget ønske. Dette aliaset kan jo være noe som er lettere å huske. f.eks www.intellic.no. Jeg lurer derimot på om dette kan gå bra hvis det kolliderer med et domene som allerede eksisterer. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...