Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Web Server med win 2003 server web edition

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har peiling på hvordan jeg setter opp en web-server?

Har planer om å bruge win 2003 server web edition eller hva det å heter. Noen som kan hjelpe meg? evt. hvilke andre programmer må jeg skaffe meg? Serveren skal brukes til min egen hjemmeside.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk linux og apache. IIS må du være god for å holde sikker, mens apache er det litt lettere med, selv om det er fullt mulig å bli eid der og... :)

Nevnte jeg at linux og apache er gratis og noe i retning av 65% av alle webservere på nettet kjører apache?

Lenke til kommentar

Du har jo alltids IIS som er innebygget i Server 2003. Legg merke til at Microsoft er i ferd med å bli idiotsikkert, siden de nå kjører full sikkerhet som default. Så det pett sier stemmer ikke helt.

Men jeg vil egentlig anbefale Apache, siden jeg synes faktisk det er enklere å holde styr på. Det er liksom en config fil med alle settings i, og du slipper å klikke rundt på alt mulig for å lete etter innstillingene.

Lenke til kommentar
Bruk linux og apache. IIS må du være god for å holde sikker, mens apache er det litt lettere med, selv om det er fullt mulig å bli eid der og... :)

Nevnte jeg at linux og apache er gratis og noe i retning av 65% av alle webservere på nettet kjører apache?

La meg bare si at IIS 6.0 (den som er innebygd i 2003-familien) er helt nedlåst som default og hvis du skal bruke den til noe annet en statiske web-sider så må det låses opp først!

Microsoft konsentrerer ENORMT mye på sikkerhet og Windows Server 2003 er det mest sikre OS'et de har gitt ut så langt!

Lenke til kommentar

Hvis du har websiden ferdig så er det bare å enten kopiere den innpå plasseringen du ser under "default web-site" i IIS eller opprett en ny web site i IIS og angi plasseringen til der hvor din web-side ligger lagret.

Bare si ifra hvis du har problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan bare nevne at Windows 2003 Server Web edition er Secure by design and default.

Apache er nok mere stabil ved mange brukere.

Lenke til kommentar

Du sier Linux... Hvilken versjon av linux? Redhat, Mandrake osv?

Og hva mener du med at det er fult mulig å bli eid der og?

Lenke til kommentar

Det er vel mer spørs hva du skal ha på webserveren, ASP og ASP.net er ikke akkurat så greit å få til på Apache og det er dyrt å få det til. Men skal du ha PHP osv så kan du like godt bruke Linux. ASP og ASP.net så bruker du Windows, skal du bruke PHP så er valget Linux i mine øyne. Sikkerhet vedrørende Win2003 eller Apache i Linux er ikke noe problem, så det trenger du ikke å tenke så mye på. Men hvis du skal lære deg det så kan jeg anbefale deg å kjøpe ei bok basert på hva du skal bruke, å sette opp Win2003 Web server eller Linux med Apache uten å vite noe spesielt om det på forhånd er ikke det enkleste, ei god bok er velbrukte penger. :)

Lenke til kommentar
Du sier Linux... Hvilken versjon av linux? Redhat, Mandrake osv?

Og hva mener du med at det er fult mulig å bli eid der og?

Jeg kunne kanskje ha sagt det på en litt mindre fjortis måte. Jeg mente at selvfølgelig er sikkerheten helt avhengig av brukeren. Hvis du ikke aner hva du driver med kan du prestere å gjøre hva som helst usikkert.

Debian eller slack er ofte brukt til servere, selv bruker jeg gentoo, men prøv debian... Eller red hat enterprise/white box (som er gratis versjon av Redhat).. Hvis du da ikke har bestemt deg for å bruke IIS. Da kan jeg ikke hjelpe deg, men det finnes sikkert andre som har mer peiling på det.... Da har du i tillegg mere penger enn meg, men det er det vel en del som har....

Det finnes forresten en modul for støtte av ASP i apache, men jeg husker ikke hva den heter... :)

Endret av pett
Lenke til kommentar

Støtter meg til pett i det han sier da jeg anser det som lite sansylig at alle har en lovlig kjøpt lisens på win2003 server.Og synes selv at det er overkill å kjøpe det selv om jeg har råd til å kjøpe det.Når alternativene er jeg vil si bedre(smak å behag).Selvsagt kan andre ha en annen oppfatning av saken,men for en privatperson så er det ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Istedenfor.

Her er windows familiene:

Vanlig windows:

------------------

Windows 3.0

Windows 3.1

Windows 3.11

Windows 95

Windows 98

Windows 98SE

Windows ME

Windows XP

Windows Longhorn

Server windows:

-------------------

(Windows NT 3.0) ?

Windows NT 4.0

Windows 2000

Windows 2003

Og jeg er heldig å ha fått lisens på omtrent alt av MS via jobben :-) (MSDN Universal)

-Wolf5

Lenke til kommentar
(Windows NT 3.0) ?

Windows NT 3.1 (win 3.11 look)

Windows NT 3.5 (win 3.11 look)

Windows NT 4.0 (Win 95 look)

Du må heller ikke glemme lille nydelige Windows 1.0 som gikk på en stk 360k 5 1/4" floppy :-)

Og jeg er heldig å ha fått lisens på omtrent alt av MS via jobben  (MSDN Universal

Jobben din har lisens til bruk for utvikling og testing, DU har ikke det. Les vilkårene så ser du at jobben din kanhavne i et helvete om du bruker MSDN lisensene til din bruk personlig, eller for kommersiell/deployment miljø.

Når det gjelder hele diskusjonen i seg selv her så vil jeg delvis si meg enig med mange her. Linux med Apache er et meget godt alternativ for private med små behov og små bedrifter.

Har du først tilgang til Win2K eller Win2003 server med IIS så er dette gjerne noe som er enklere å få i gang for en som ikke er bevandret i Linux.

Tidligere i tråden var det en som sa at det var enklere å holde Linux sikkert, men det er det absolutt ikke. Har man autopatching på daglig, samt en god antivirus så er du ganske trygg. Det er litt verre med en rekke Linux distribusjoner å holde dem trygge, spesielt når man ikke kjenner Linux til bunns.

Selv drifter jeg en website som jeg hadde på en Linux server (Debian) med Apache. Sidene var php baserte og funket utmerket helt til jeg ble linket til av 4 store nettsteder som fikk besøkene til å eksplodere.

Ved 4000 sessions pr minutt ga Linux serveren opp titt og ofte. Installerte Win 2003 server og brukte IIS 6.0 på samme hardwaren. Etter å ha kranglet en hel dag med php sidene og sikkerhets innstillingene (som nesten var for sikre for meg :-) virket alt utmerket. Nå tar maskinen 6-9000 sessions pr minutt uten problem. Jeg kunne sikkert ha tweaket opp Linuxen, men etter å ha snakket med en del av kernel utviklerne fikk jeg vite at det i large scale med så mange page views som jeg fikk var bedre med et annet OS. De mente jeg burde gå over til Solaris, men jeg hadde igjen lisenser på Win2003 så det ble valget.

Moralen er at alle OS har sine fordeler og ulemper. Bruk det OS du er mest komfortabel med i utgangspunktet, gjerne en windows basert server, men ikke gå glipp av å skaffe deg en maskin å lære deg basics på Linux med, for der kan man ha det gøy etterhvert. Anbefaler dog IKKE en som ikke kjenner Linux å starte en server som forventes å være stabil drift med det som OS. Samme hadde gått andre veien om det var snakk om en som kjente Linux men ikke windows.

Et system blir aldri sikrere enn administratoren har vett til å la det være.

Endret av Hawkie
Lenke til kommentar

Takker for alle svar, men lurer på ett par ting til... Jeg vil sette opp denne serveren til privat bruk for å ha min egen hjememside på og for å forbedre mine kunnskaper om server og slike ting. Men så har det i etterkant dukket opp ett lite problem, for jeg har funnet ut at jeg ikke har fast IP (viste dette på forhånd også egentlig men trodde det var mulig å finne ett program på internett som kunne fikse dette problemet for meg, og fant No-IP.com. men dette fungerte ikke da jeg satte opp en enkel server i windows 2000 pro etter en liten veiledning jeg fant på Microsoft sine sider. Så er det noen som har peiling på hvordan jeg kan løse dette problemet å få en server til å fungere uten fast IP? Såvidt jeg vet tilbyr ikke NextGenTel fast IP til privat abbonenter. Håper noen har noen gode svar, og alle svar tas imot med takknemmelighet.

Lenke til kommentar

Her er et kjapt tips til å ha server på dynamisk IP med fast domenenavn:

1. Registrer en dyndns.org eller no-ip addresse

2. Legg inn en update klient for den dynamiske dns tjenesten du valgte, på serveren. Serveren er da pr definisjon tilgjengelig på den dynamiske dns addressen du har som vil endres når du endrer IP.

3. Skaff deg et domene selv, og bruk en gratis dns tjeneste (for eksempel) som PowerDNS og la den styre ditt faste domene.

4. Lag en CNAME for www (og eventuelt andre du vil ha) som peker til din dynamiske dns addresse.

Eksempel:

www.mittdomene.com er en CNAME til minaddresse.dyndns.org , så når minaddresse.dyndns.org skifter, vil www.mittdomene.com også oppdateres.

Og vips, har du et statisk domene på en dynamisk IP.

:-) lykke til og ha det gøy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...