Gå til innhold

Jeg blir gal av dreamweaver!

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage hjemmeside, og benytter Dreamweaver. Jeg har laget hjemmesider før, men det er første gang med Dreamweaver!

Jeg lager en flott side med kult design, men det er da problemene begynner!

Da jeg skal lagre første siden som index.htm, blir bare den delen av siden der cursoren er lagret. Jeg har et fint oppsett av rammer, men dette blir bare lagret som bruddstykker "untitled frameset". Når jeg lager hjemmesider, bruker jeg å lage en side først med design som jeg bruker til hele hjemmesiden. Deretter lagrer jeg denne, f.eks. som mal.htm. Deretter henter jeg opp malen, og lagrer den med forskjellige navn, slik at jeg får mange sider med samme design. Deretter bygger jeg "site map"-strukturen.

Dette er helt umulig i Dreamweaver!

Programmet skal jo være det beste, så da er det vel ikke programmet som er mongo men meg!

Hva F... skal jeg gjøre?

Jeg vil jo lage fine sider!

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle sier "frames er dritt". Kan dere forklare HVORFOR det er dritt?

Frames ble oppfunnet for at gamle 9600bps-modem skulle slippe å laste f.eks en meny og en header for hver bidige side.. Sånt er strengt tatt ikke nødvendig lenger.. I tillegg lager frames rotete struktur på mapper, og man kan oppnå stort sett samme effekt ved å bruke divs.

Lenke til kommentar

Hva er divs?

Hvordan kan jeg bruke det i stedet for frames?

Hvordan kan jeg en struktur som f.eks ser ut som siden til Ps Data?

Hvordan kan jeg få lik struktur på alle sider uten å måtte definere f.eks farge på ALLE sidene på nytt?

Lenke til kommentar
Hva er divs?

Hvordan kan jeg bruke det i stedet for frames?

Hvordan kan jeg en struktur som f.eks ser ut som siden til Ps Data?

Hvordan kan jeg få lik struktur på alle sider uten å måtte definere f.eks farge på ALLE sidene på nytt?

1: Elementer for å forme layout i (X)HTML.

2: Du bruker en <div> og formaterer den vha. CSS.

3: 1 div til venstre med meny, 1 div til høyre med innhold.

4: That's why they invented CSS! :thumbup:

Lenke til kommentar
Uenig. Frames kan brukes, hvis man vet hvordan. Jeg vet om mange ekstremt bra sider som benytter seg av frames.

100% uenig, kom med et eksempel - eg er ett hundre prosent sikker på at det finst bedre løsninger ;)

Et include script + position: fixed; og overflow: auto; er alt som skal til for å "simulere" en frame.

Til trådstarter:

Lær deg HTML og CSS fra bunnen av, du kommer ingen vei utenom om du har tenkt å lage deg litt websider. Det er lett å lære, og kommer alltids godt med...

www.w3schools.com er en fin plass å starte.

Endret av arve87
Lenke til kommentar

100% enig med arve87. PHP er tingen for dette. Jeg har selv brukt frames, men jeg gikk over til include og php da jeg fikk min første PHP bok, du finner guider på nette der man kan lære seg basis'en i PHP.

CSS, PHP og HTML. Er tingen, viss man kan PHP er det mye bedre enn å bruke frames. Det kan kansje til tider være vansklig, men det lønner seg veldig viss du satser på å lage gode sider.

edit : skrive feil

Endret av JackTheRipper
Lenke til kommentar
Hvordan bygger jeg opp strukturen på siden om jeg ikke kan bruke frames??

Vil gjerne ha en kolonne både på venstre og høyre side.

Noen som har brukt Dreamweaver og vet hvordan dette gjøres?

Lær deg HTML og CSS sjøl, du vil aldri få et bra resultat om du skal la en WYSIWYG editor lage sider som du "tegner opp"....

Lenke til kommentar

blir så irritert når noen kan påstå at de vet alt og at de er 100% sikkre på at

"frames" er noe dritt og de er like sikre på at ingen trenger de! :devil:

dersom man faktisk har lagd noen websider bør man vite det at ALLE

har forskjellige behov. og om du ikke har opplevd dette enda, så kommer

det til å skje.

eg kan se hvorfor mange ikke liker frames, men eg ser ikke hvorfor de

hater frames. personlig liker eg frames, men samtidig liker eg også tabeller

og andre fiffige måter å lage samme effekt på.

så dersom man kan ta det litt som det kommer, og kanskje lytte på hva andre

har å si før man spikrer opp på alle veggene at "frames" er noe dritt,

så hadde vi kanskje hatt mer inovasjon blandt webdesignere i dag, og ikke minst,

ingen krig :p

en god kunde hos meg sa: "veien blir til mens man går"

det er mye klokt å ta med seg der. :thumbup:

Lenke til kommentar

Okei, da vil eg berre dra i land litt her...

Først det med frames:

For å ha et objektivt syn på saken, så er det alltid en bedre måte å gjøre ting på enn å bruke frames, alltid. Kanskje av og til meir tungvint, men bedre for folket som skal oppleve sida. Som eg sa i en post over, så kan du "simulere" en frame ved hjelp av et include script og litt enkel CSS. Frames tilhøyrer fortida, det blei laga fordi treige linjer skulle slippe å laste heile sida på nytt for kver underside som blei besøkt, men dette er ikkje lenger et krav med tanke på at alle sitter i dag på 56k eller raskare, og dette behovet forsvinner. (høyrest kanskje ironisk ut, men det er faktisk sant).

Googlesøk på korfor frames er dårlig.

Du nevner tabeller

Tabeller har sitt bruksområde, å vise tabulær data. Når tabeller blir brukt til layout/design er det imot tabellane sitt opprinnelige bruksområde. Det er rett og slett ikkje logisk, semantisk korrekt. Å skrive logisk og strukturert kode blir sansynligvis meir og meir viktig framover i tida, fordi det kommer fleire forskjellige medium som skal kunne lese sida di - derfor blei CSS oppfunne, og muligheten til å holde innholdet på en plass, og utforming en anna plass oppstod.

Dessuten - det er jo strengt tatt lettare å designe uten bruk av tabeller...

en god kunde hos meg sa: "veien blir til mens man går"

Mulig, man lærer ved å prøve seg fram - men korfor lære det som er feil først, og så etterpå slite meir med å få inn det som er riktig?

blir så irritert når noen kan påstå at de vet alt og at de er 100% sikkre på at

"frames" er noe dritt og de er like sikre på at ingen trenger de!

Blir så irritert når noen kan påstå ting som ikke er sant, og prøver å drive vranglære. :devil:

:p

Håper eg klarte opp i litt.

Lenke til kommentar
så dersom man kan ta det litt som det kommer, og kanskje lytte på hva andre

har å si før man spikrer opp på alle veggene at "frames" er noe dritt,

så hadde vi kanskje hatt mer inovasjon blandt webdesignere i dag, og ikke minst,

ingen krig :p

Hadde alle webdesignere holdt seg til w3c hadde det vært flott!!

Skal webdesignere utvikle seg, være innoativ må de da først begynne å benytte

dagens løsninger, ikkje det som var for 10 år siden.

Arve87 har helt rett i det han skriver, og ALLE på dette forumet som i det hele

tatt tenker på å bli webdesigner bør ta det til seg!!!

At det er laget mange flotte sider med tabeller og frames har ingenting med hva

man skal bruke å gjøre. Man skal forholde seg til W3C til enhver tid uansett,

dvs at alle web folk som fortsatt sitter å bruker tabelldesign og frames bør sette

seg på skolebenken. Det er disse som stagnere utviklingen, ilag med IE. :devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...