8-Ball Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 noe annet som innvirker her er de forskjellige radiators evne til å kjøle ned vannet.noen funkerer best med lav flow. trenger litt tid for å få kjølt ned vannet skikkelig Dette er feil (men en veldig vanlig misforståelse). Ingen radiatorer kjøler dårligere med høyere flow (såfremt høy flow ikke betyr en pumpe som avgir mer varme til systemet). Søk litt på 'flow rate' på diverse forum der folk har peil (procooling.com for eksempel). Faktisk så vil noen radiatoroppsett kjøle bedre med lav vannstrøm kontra høy vannstrøm. Ved en gitt vannhastighet vil radiatoren kjøle best. Når dette punktet opptrer er forskjellig fra oppsett til oppsett, på noen oppsett så vil den ikke forekomme. Vet faktisk ikke hvorfor en radiator kjøler best med en gitt vannstrøm. En teori er at det er punktet hvor vannstrømmen går fra å være homogen til å bli turbulent. For å se om man har en slik "goodspot" kan man prøve strupe vannstrømmen gradvis og lese av temp. Og en annen ting.. ved en parallellkobling vil vannet gå lettere igjennom f.eks kjøleblokk, rør eller whatever. I en seriekobling vil vannets motstand øke Men uansett, best å ha tingene man skal kjøle i serie med hverandre. Da er man sikker på at vannet går igjennom blokkene, som nevnt tidligere her. Er ikke enig. Hvis du sikter deg ut en desiliter vann og en vannblokk, uansett flow (så lenge flowen er konstant) vil denne desiliteren med vann tilbringe eksakt like mange minutter i vannblokka over enn time f.eks. Tenk det samme med radiatoren, lav flow: desiliteren vil gå gjennom raddisen x-antall ganger over en time med en viss tid tilbringet i raddis, høy flow: desiliteren vil gå gjennom raddisen mange flere ganger over en time men tilbringe mindre tid i raddis per passering. Alt i alt, med konstant flow uansett flow tilbringes det samme vannet lik tid i raddis. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 8-Ball: Da kan du jo prøve å forklare meg hvorfor hvorfor denne kurven oppstår... Som du ser så er det et punkt ved mindre vannstrøm hvor radiatoren kjøler best. Er forøvrig hentet fra: http://www.overclockers.com/articles481/index.asp Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Regner med du leste dette også?? :It has been shown that some (few) radiators do indeed seem to have a point of higher performance, but this is not so for most.: Hentet fra : http://www.overclockers.com/articles481/index06.asp PS: Angående paralell kobling av blokker så fikk jeg bedre temps med dette enn serie, bare å passe på at vannet ikke tar en "snarvei". Sørge for at motstand i blokkene er lik. Endret 27. juni 2004 av 8-Ball Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Hva er poenget ditt ? Har jeg påstått noe sted at en økt vannstrøm ikke gir bedre kjøleytelse ? Nei. Jeg sa at for noen oppsett, så vil en gitt vannstrøm gi best resultat. Den vannstrømmen trenger ikke nødvendigvis være utrolig høy eller utrolig lav.. Det er bevist. Hadde du lest på den linken jeg gav deg og forstått kurvene, så hadde du sett at: Noen radiatorer kjøler bedre med høyere vannstrøm... Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Hondaen: Poenget mitt var bare det at det er ytterst få tilfeller dette med lav flow gir økt ytelse. Iallefall utifra det jeg har forstått. Mulig jeg tar feil men som sagt tror jeg ikke det. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Hondaen: Poenget mitt var bare det at det er ytterst få tilfeller dette med lav flow gir økt ytelse. Iallefall utifra det jeg har forstått. Mulig jeg tar feil men som sagt tror jeg ikke det. Ok. Ifølge radiatortesten til overclockers.com så er det mer vanlig enn hva man skulle tro. Er derfor ikke enig med deg her...: Som du ser, 10 radiatorer er testet. 4 av disse radiatorene, altså 40% viser tendenser til å kjøle bedre ved en gitt vannstrøm. Videre viser kurvene at det er lite å hente ved økt vannstrøm.. heller motsatt. Jeg tror de fleste system har en slik "sweetspot", hadde man hatt mulighet for å "zoome" ut disse kurvene, hadde man nok sett tendensen tydelig. Man kan altså få 10-30% bedre kjøleytelse ved å finne rett vannstrøm ifølge overnevnte nettsted. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) For å komme tilbake på sporet her så var det vel rekkefølgen i en serie som var poenget her... Min erfaring er at rekkefølgen betyr lite. Har to nesten identiske maskiner med vannblokker på "alt". Rekkefølge: CPU-PSU-chipset- GPU-HD. Og så videre til neste maskin med samme opplegg. Og så gjennom en stor radiator. Akkurat nå hadde jeg 39,5 grader på CPU i første maskin og 38,5 på nr. to. Begge ca. på idle. 33,7 grader på vannet ut fra 1. maskin. Den største forskjellen på maskinene er at nr. 1 har en kjøpt vannblokk på CPU, den på nr. 2 har jeg laget selv. Poenget er altså at vannet kan kjøle alt på en maskin og så gå til neste uten at den får en mye høyere temp. I dette tilfellet en anelse lavere... Skyldes nok en unøyaktighet i målerne eller noe da, men men Endret 27. juni 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 damn det var mange som har tittet på denne posten ..tusen takkk for svar da har jeg fott svar på det jeg lurte på =) lykke til me vannkjølinga ;D Lenke til kommentar
bobbo^ Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Et lite inspill. Økt flow betyr raskere gjennomgang. Mindre tid i radiator OG mindre tid i vannblokk bør vel utligne hverandre Low Flow gir bedre tid i begge:D Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 hoho lenge siden jeg har sett denne posten... mange som har sett på den gitt god jul alle data brukere å happy new year! Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 skal man ha 2 radiatorer? en før og en etter tanken??? Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 man må ikke ha 2 radiatorer. en etter tank så kan det lønne seg å ha en etter cpu pga den er ganske varm . har du ett stort vannkjølings system så kan det lønne seg slik pumpe--tank--radiator1--cpu--gpu--radiator2--chipset--hdd--tank dette er et ganske stort kjølings system da men det er fult mulig.. greit med en stor radiator som den første kansje en dobbel vis man har plass. som radiator2 burde det hollde med en enkel 120mm eller kansje en 80.... mv Margarus Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 man må ikke ha 2 radiatorer. en etter tank så kan det lønne seg å ha en etter cpu pga den er ganske varm . har du ett stort vannkjølings system så kan det lønne seg slik pumpe--tank--radiator1--cpu--gpu--radiator2--chipset--hdd--tank dette er et ganske stort kjølings system da men det er fult mulig.. greit med en stor radiator som den første kansje en dobbel vis man har plass. som radiator2 burde det hollde med en enkel 120mm eller kansje en 80.... mv Margarus 2 tanker ? :S Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 man må ikke ha 2 radiatorer. en etter tank så kan det lønne seg å ha en etter cpu pga den er ganske varm . har du ett stort vannkjølings system så kan det lønne seg slik pumpe--tank--radiator1--cpu--gpu--radiator2--chipset--hdd--tank dette er et ganske stort kjølings system da men det er fult mulig.. greit med en stor radiator som den første kansje en dobbel vis man har plass. som radiator2 burde det hollde med en enkel 120mm eller kansje en 80.... mv Margarus 2 tanker ? :S Det begynner på starten igjen Selv kjører jeg tank->pumpe->rad1->cpu->rad2->chip->tank. Fungerer utmerket Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 ja hvilken blokker har du å radiatorer ? hva kjøler du ? amd\pentium ? Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Måtte bare bringe dette opp igjen . Etter det jeg tror som kanskje ikke er mulig og få til i en vanlig pc er vell. Og få sakte strøm av vann igjenom rediatoren. Sånn at vannet for god til til og kjøle seg av. Når det skal og kjøle av cpuen så må jo så mye kaldt vann fly forbi cpuen på en kort tid som overhodet mulig. Jeg kan ikke veldig mye om vannkjøling så ikke skyt meg . Det er heller ikke umulig at noen har nevnt dette før. Tank>Raditator>Pumpe(Med liten flow)>Tank>Pumpe(Med høy flow)>CPU> Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Måtte bare bringe dette opp igjen . Etter det jeg tror som kanskje ikke er mulig og få til i en vanlig pc er vell. Og få sakte strøm av vann igjenom rediatoren. Sånn at vannet for god til til og kjøle seg av. Når det skal og kjøle av cpuen så må jo så mye kaldt vann fly forbi cpuen på en kort tid som overhodet mulig. Jeg kan ikke veldig mye om vannkjøling så ikke skyt meg . Det er heller ikke umulig at noen har nevnt dette før. Tank>Raditator>Pumpe(Med liten flow)>Tank>Pumpe(Med høy flow)>CPU> Det der med radiator "sweet spot" er mystiske greier. Om vi antar at du vil lage et system som på tegningen under, vil det føre til høyere volumstrøm (flow rate). Dette fordi det er to pumper som har fått betydlig mindre motstand å jobbe med enn ei pumpe aleine. Derfor vil forslaget ditt kanskje ikkje virke etter planen, men sidan heile "sweet spot" opplegget er noko tvilsomt vil kanskje resultatet vere rimelig vellukka. OT: Haha - Det ser ut til at Hondaen og 8-ball har funne tonen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå