Gå til innhold

flere vannblokker i serie

Anbefalte innlegg

det vanligste er vell å kjøle cpu em vannkjøling men har også sett flere som monterer vannkjlings blokker på cpu gpu HD chiset osv ,.

vordan er alt dette kopla

er det bare koblet i serie ?

son tank---pumpe---raddis-- cpu---skjermkort---chipset----hd---raddis så til tanken igjenn

er det slik det funker..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare tenker litt åpent (er temmelig ny innen vannkjøling):

Hva med tank>pumpe>radiator>cpu>radiator>skjermkort>chipset>hdd>tank?

Tanken min er jo at det skal komme ny nedkjølt vann til cpu og gpu.

Endret av andesam
Lenke til kommentar
SINNSYKT mange som har sett på denne posten og ikke svart da.... rare greier. Sikkert bug.

Noen som vet om det er best å paralellkoble eller seriekoble blokkene?

Det er best å seriekoble blokkene. Hvid du paralellkobler de, så tar vannet den letteste veien, og da er det ikke sikkert at de blokkene med mest motstand får nok vann...

Lenke til kommentar

du må også huske på at flowen blir redusert i paralell kobling.

det er ikke noen høytrykks pumpe du leker med

men selvfølgelig.. klarer du biffen med å effektivisere strømmen gjennom 2 vannblokker i paralell løsning så har du det beste alernativet der etter som blokk nr 2 ikke får oppvarmet vann..

har du pumpe med 1/2" nippel og kjøleblokker med 3/8" nippler eller mindre så er du godt på vei.

Du finner også pumper med 16mm nippler og litt ekstra krefter som ville fungert bra med dette.

problemet da blir å finne en passende radiator :hmm:

Lenke til kommentar

jawoll..

mitt system motbeviste den da.

byttet ut en kombinert pumpe/vanntank som fulgte med et vannkjølings kabinett kjøpt på microplex en gang i tiden med en egen vanntank og 2 stk Hydor L20 pumper i serie (ikje gidd å spør om parallelt en gang)

eg tjente 10-13 grader på det med peltier kjøling i et system med peltierkjølt cpu/gpu

2 pumper gir mer krefter. sammenlign det gjerne med løftehøyde.

i vannkjølings systemet ditt vil det være en del momenter som oppleves som motstand.

mer krefter vil derfor gi bedre flow

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil det gi mere krefter, men sprørs om det teller så mye på temperaturer i et system med såpass liten tempererature som jeg sitter med. Med vifter på full guffe (120 mm 35 mm i høyden) så ligger jeg aldri over 36 grader, og det er fakta. I øyeblikket kjører jeg passivt, og er aldri over 49 grader, selv med masse dritt som ligger oppå¨raddisen, som liggeer på kabinetttet, dvs, 0 luftgjennomstgrømning. Så har jeg tross alt kune 1 blokk i systemet, men likevel. Tror noen det kommer til å fuigere?

Lenke til kommentar

alltid på jakt etter den siste graden ;)

med høy effektivisering av kjølinga di des lavere kan du kjøre viftene som igjen betyr lite eller ingen ting støy hvor du fremdeles har en moderat arbeidstemp på cpu.

og du er klar for oppgradering når den billa biter deg :thumbup:

men.. må plotselig reflektere litt her..

hvis du ikke var så nøye på den siste graden... ikke så nøye på parallel løsninger da vel ?

var det spørsmålet gikk ut på ikke sant ?

ved bruk av flere kjølere ?

moderat/høy flow, radiator som takler dette arbeide.. så e du godt i gang

viser mine egne forsøk

Lenke til kommentar
noe annet som innvirker her er de forskjellige radiators evne til å kjøle ned vannet.

noen funkerer best med lav flow. trenger litt tid for å få kjølt ned vannet skikkelig

Dette er feil (men en veldig vanlig misforståelse). Ingen radiatorer kjøler dårligere med høyere flow (såfremt høy flow ikke betyr en pumpe som avgir mer varme til systemet).

Søk litt på 'flow rate' på diverse forum der folk har peil (procooling.com for eksempel).

Lenke til kommentar
noe annet som innvirker her er de forskjellige radiators evne til å kjøle ned vannet.

noen funkerer best med lav flow. trenger litt tid for å få kjølt ned vannet skikkelig

Dette er feil (men en veldig vanlig misforståelse). Ingen radiatorer kjøler dårligere med høyere flow (såfremt høy flow ikke betyr en pumpe som avgir mer varme til systemet).

Søk litt på 'flow rate' på diverse forum der folk har peil (procooling.com for eksempel).

Faktisk så vil noen radiatoroppsett kjøle bedre med lav vannstrøm kontra høy vannstrøm.

Ved en gitt vannhastighet vil radiatoren kjøle best. Når dette punktet opptrer er forskjellig fra oppsett til oppsett, på noen oppsett så vil den ikke forekomme.

Vet faktisk ikke hvorfor en radiator kjøler best med en gitt vannstrøm. En teori er at det er punktet hvor vannstrømmen går fra å være homogen til å bli turbulent. For å se om man har en slik "goodspot" kan man prøve strupe vannstrømmen gradvis og lese av temp.

Og en annen ting.. ved en parallellkobling vil vannet gå lettere igjennom f.eks kjøleblokk, rør eller whatever. ;) I en seriekobling vil vannets motstand øke

Men uansett, best å ha tingene man skal kjøle i serie med hverandre. Da er man sikker på at vannet går igjennom blokkene, som nevnt tidligere her.

Lenke til kommentar

Hmm.. Etter nitidig lesning modererer jeg utsagnet mitt. Det virker faktisk som noen radiatorer har en grense der effektiviteten går ned med høyere flow.

Pussig nok har jeg ikke funnet noen som kan forklare hvorfor dette skjer med sikkerhet..

Det som 'plaget' meg med utsagnet til Kozesmurf var dette: "trenger litt tid for å få kjølt ned vannet skikkelig". Dette er en gal måte å se saken på. Bare tenk deg at hvis radiatoren får mer tid på å kjøle ned vannet, vil jo vannblokka få tilsvarende mer tid på å varme det opp! :p

Høyere flow (større hastighet på vannet gjennom raddisen) gjør at tubulensen i vannet øker, og at mer av vannet kommer i kontakt med metallet. En annen måte å se det på er at ved lavere og lavere flow blir mer og mer vann liggende 'klistret' til veggene i røret, og vil fungere som en isolator mellom metallet og vannet som passerer gjennom midten av røret (litt forenklet). Generelt sett (teoretisk) vil altså en radiators effektivitet øke med høyere flow.

Når dette likevel ikke alltid er tilfellet, har jeg sett teorier om at dette skyldes at vannets temperatur økes pga stor friksjon ved høy flow.. En annen mulighet kan kanskje være at man pga større turbulens ved høy flow også vil få større motstand i systemet, noe som igjen kan føre til at pumpa må jobbe hardere, og dermed avgir mer varme til vannet.

Er ganske sikker på at jeg har mitt på det rene her, men kom gjerne med innspill! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...