Gå til innhold

Meninger om listing av nyheter (feks..)

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurte på hvilke metoder folk bruker for å liste opp feks nyheter på sidene deres. Kunne tatt en kikk på hver side for å se hvordan dere gjør det, men kunne også tenke meg å få vite argumenter for hvorfor det er gjort på den måten.

- Tables, dette er vel en hensiktsmessig måte, og kanskje enkleste metoden?

- Div's, en metode jeg ikke har set på enda, men som virker noe tungvindt om hver nyhet inneholder mange elementer.

Jeg syns det virker åpenbart å bruke tabeller til dette, men det er vel en eller annen som kan omvende meg? :)

La oss anta at elementer som skal være med er; overskrift, ingress, dato, forfatter, ev "les mer" knapp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Div's, en metode jeg ikke har set på enda, men som virker noe tungvindt om hver nyhet inneholder mange elementer.

Puh! :p

HTML
<div class="nyhet">
 <div class="linje1"><h2>Overskrivften</h2></div>
 <div class="tekst">her skriver du nyheten. Den kan være på 164 linjer om du   vil</dic>
 <div class="bilde"></div>
 <div class="tidogdato">denne nyheten ble postet kl 20:35 den 24. juni</div>
</div>

CSS
 div.nyhet{width:450px;}
 div.tekst{float:left;background-color:crap;}
 div.bilde{float:right;}
 div.tidogdato{float:right; font-size:10px;}

Endret av harald_
Lenke til kommentar
Enkel html som p og h1 eller divs ja, men hva er semantisk korrekt da? Arve? PC?

Altså, hva som er korrekt eller ikke er veldig vanskelig å si når du ikke nevner noe som helst om oppsettet. Man kan lage helt korrekt kode med enkel html, hvis man har nyheter og slikt plassert under hverandre:

<h1>Overskrift</h1><p>Innhold</p><div class="sub">Skrevet av x</div>

Men om du skal ha en overskrift med nyheter i to spalter og en tredje kolonne med bilder må du til med divs.

Men siden du åpenbart ikke er fornøyd med svarene mine eller andres, kan du jo vente på PC eller arve.

Lenke til kommentar

Puh! :p

HTML
<div class="nyhet">
 <div class="linje1"><h2>Overskrivften</h2></div>
 <div class="tekst">her skriver du nyheten. Den kan være på 164 linjer om du   vil</dic>
 <div class="bilde"></div>
 <div class="tidogdato">denne nyheten ble postet kl 20:35 den 24. juni</div>
</div>

CSS
 div.nyhet{width:450px;}
 div.tekst{float:left;background-color:crap;}
 div.bilde{float:right;}
 div.tidogdato{float:right; font-size:10px;}

IMO en litt tungvint framstilling av en typisk nyhet.

For å ha en enkel og grei HTML del i en typisk nyhetsting, kan du gjøre slik:

<h2 class="nyhetsoverskrift">Overskrift her</h2>
<p class="nyhet">Her kommer nyhetsteksten. Blablablablabla.</p>
<p class="navn_dato">Skrevet av Ola Normann, 41.13.37</p>

Så kan du style med litt borders, padding/margin, farger osv osv.

Du får totalt 3 elementer å style. :)

===========================================

EDIT

===========================================

Enkel html som p og h1 eller divs ja, men hva er semantisk korrekt da? Arve? PC?

Teksten skal stå i <p>, overskrifter i <hN> (N = et tall, 1-6 avhengig av "viktighetsgrad" på sida).

Om du har div'er "rundt" eller ikkje er en smakssak - det blir verken meir eller mindre logisk uansett, sida div elementet ikkje har ei "predefined" oppgave i HTML, men berre er "A section of a HTML document" ( - W3schools ).

Men, ofte er det best å ha så få elementer som mulig, rett og slett for å ha en enkel kode å ha med å gjøre ;)

Eksempelet eg skreiv over er ivertfall semantisk nok ;)

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...