phanti Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Jeg bare lurte på hvilke metoder folk bruker for å liste opp feks nyheter på sidene deres. Kunne tatt en kikk på hver side for å se hvordan dere gjør det, men kunne også tenke meg å få vite argumenter for hvorfor det er gjort på den måten. - Tables, dette er vel en hensiktsmessig måte, og kanskje enkleste metoden? - Div's, en metode jeg ikke har set på enda, men som virker noe tungvindt om hver nyhet inneholder mange elementer. Jeg syns det virker åpenbart å bruke tabeller til dette, men det er vel en eller annen som kan omvende meg? La oss anta at elementer som skal være med er; overskrift, ingress, dato, forfatter, ev "les mer" knapp. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Dette kan fint plasseres med vanlige HTML-tagger som <hX>, <p> osv. Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) - Div's, en metode jeg ikke har set på enda, men som virker noe tungvindt om hver nyhet inneholder mange elementer. Puh! HTML <div class="nyhet"> <div class="linje1"><h2>Overskrivften</h2></div> <div class="tekst">her skriver du nyheten. Den kan være på 164 linjer om du vil</dic> <div class="bilde"></div> <div class="tidogdato">denne nyheten ble postet kl 20:35 den 24. juni</div> </div> CSS div.nyhet{width:450px;} div.tekst{float:left;background-color:crap;} div.bilde{float:right;} div.tidogdato{float:right; font-size:10px;} Endret 24. juni 2004 av harald_ Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Ville gått for DIVer ja.. Lenke til kommentar
joffar Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Dersom det er flere elementer blir det nok heller lettere med CSS/DIV enn med tables... Endret 24. juni 2004 av joffar Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Gir meg, mye lettere med divs eller enkel html. Endret 24. juni 2004 av lokaltog Lenke til kommentar
phanti Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Enkel html som p og h1 eller divs ja, men hva er semantisk korrekt da? Arve? PC? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Enkel html som p og h1 eller divs ja, men hva er semantisk korrekt da? Arve? PC? Altså, hva som er korrekt eller ikke er veldig vanskelig å si når du ikke nevner noe som helst om oppsettet. Man kan lage helt korrekt kode med enkel html, hvis man har nyheter og slikt plassert under hverandre: <h1>Overskrift</h1><p>Innhold</p><div class="sub">Skrevet av x</div> Men om du skal ha en overskrift med nyheter i to spalter og en tredje kolonne med bilder må du til med divs. Men siden du åpenbart ikke er fornøyd med svarene mine eller andres, kan du jo vente på PC eller arve. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) - Div's, en metode jeg ikke har set på enda, men som virker noe tungvindt om hver nyhet inneholder mange elementer. Puh! HTML <div class="nyhet"> <div class="linje1"><h2>Overskrivften</h2></div> <div class="tekst">her skriver du nyheten. Den kan være på 164 linjer om du vil</dic> <div class="bilde"></div> <div class="tidogdato">denne nyheten ble postet kl 20:35 den 24. juni</div> </div> CSS div.nyhet{width:450px;} div.tekst{float:left;background-color:crap;} div.bilde{float:right;} div.tidogdato{float:right; font-size:10px;} IMO en litt tungvint framstilling av en typisk nyhet. For å ha en enkel og grei HTML del i en typisk nyhetsting, kan du gjøre slik: <h2 class="nyhetsoverskrift">Overskrift her</h2> <p class="nyhet">Her kommer nyhetsteksten. Blablablablabla.</p> <p class="navn_dato">Skrevet av Ola Normann, 41.13.37</p> Så kan du style med litt borders, padding/margin, farger osv osv. Du får totalt 3 elementer å style. =========================================== EDIT =========================================== Enkel html som p og h1 eller divs ja, men hva er semantisk korrekt da? Arve? PC? Teksten skal stå i <p>, overskrifter i <hN> (N = et tall, 1-6 avhengig av "viktighetsgrad" på sida). Om du har div'er "rundt" eller ikkje er en smakssak - det blir verken meir eller mindre logisk uansett, sida div elementet ikkje har ei "predefined" oppgave i HTML, men berre er "A section of a HTML document" ( - W3schools ). Men, ofte er det best å ha så få elementer som mulig, rett og slett for å ha en enkel kode å ha med å gjøre Eksempelet eg skreiv over er ivertfall semantisk nok Endret 24. juni 2004 av arve87 Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Hør på arve! Han er den eneste som har kommet med en helt semantisk korrekt løsning. Elementet div skal ikke brukes når det ikke trengs, og én felle mange går i, er at de tror at div erstatter logiske HTMLelement. Lenke til kommentar
phanti Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 Mye bra som er kommet Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 bare lurte på en sak: vil det være semantisk feil å legge en <div class"nyhet"></div> rindt hele nyheten? det skulle vel gå? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 bare lurte på en sak: vil det være semantisk feil å legge en <div class"nyhet"></div> rindt hele nyheten? det skulle vel gå? Blir jo akkurat som en hvilken som helst annen 'wrap', vil ikke tro det er noe problem... Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Blir jo akkurat som en hvilken som helst annen 'wrap', vil ikke tro det er noe problem... sånn jeg tenkte å for å holde mer orden på saker og ting. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 sånn jeg tenkte å for å holde mer orden på saker og ting. Er det noen spesiell grunn til at du skal legge den der? Hvis ikke er det komplett unødvendig og ingen grunn til det Koden blir ikke mer ryddig ved flere nestede elementer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå