Gå til innhold

HC85 - mine erfaringer


Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt HC85 i 2 dager, og testet det ganske grundig. Jeg har filmet under forskjellige forhold: Innendørs i god og dårlig belysning og utendørs i overskyet, regn og sol. Jeg har filmet alle scenene med først HC85 og så med mitt gamle PC100 som HC85 er ment å erstatte. Jeg har brukt den samme kasetten. Til slutt tok jeg alt inn i Premiere Pro og klippet det sammen slik at fikk scene 1 fra HC85, så scene 1 fra PC100, scene 2 fra HC85, scene 2 fra PC100 osv. Jeg merket hver scene med A og B for de to kameraene. Den ferige videoen (fortsatt i DV-kvalitet) har jeg gransket på PCen og på TVen. Jeg har også bedt 3 kamerater om å se på det. De fikk ikke vite hvilket kamera som var A og hvilket som var B før etter at de hadde gitt sine kommentarer.

Når det gjelder kvaliteten på videoen, var vi alle HELT enige. Skarpheten og detaljeringsgraden på bildene var i praksis den samme. Kanskje et LITE pluss til HC85, men helt ubetydelig. Fargene derimot var ganske forskjellige. PC100 ga mye rikere, og ikke minst RIKTIGERE farger under ALLE lysforhold. Fargende på HC85 var blassere, litt "utvasket". Det var et KLART pluss til PC100. Og fargene går det ikke an å stille på HC85! Så når det gjelder videokvalitet, som for meg er det viktigste, ble jeg skuffet over HC85. Mitt gamle PC100 er BEDRE!

Mikrofonen var LITT mer følsom på HC85, den fanget opp f.eks. fuglekvitring utendørs litt bedre. Men det var liten forskjell.

Bildestabilisatoren var like effektiv på begge.

LCD-skjermen på HC85 hadde en skuffende oppløsning. Det var mye bedre å se på den mye mindre skjermen på PC100. En positiv ting med HC85 er at skjermen er like tydelig i direkte sollys. Bra! Et pluss er også at det er mulig å slå av bakgrunnsbelysningen på LCD-skjermen på HC85 (i sollys), og at man kan starte opptak fra en knapp på LCD-skjermen.

Batteriet på HC85 er en katastrofe. De nye P-serie batteriene som HC85 bruker, og spesielt det minste som følger med, varer bare en brøkdel av batteriet som er standard på PC100. Dessuten kan jeg ikke bruke mine gamle batterier som jeg har kjøpt til PC100.

Jeg liker heller ikke at kasetten må settes inn i bunnen av kameraet på HC85.

Vel, dette var noen av mine inntrykk. Og konklusjonen er klar:

Det har ingen hensikt å betale ca. 9500 for å få et kamera som er DÅRLIGERE enn det gamle jeg har. Så her benytter jeg angrefristen! Og så venter jeg i spenning på å få se på Panasonic NV-GS400. Den ser svært spennende ut (sjekk camcorderinfo.com).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for din erfaring. Synes det var rart at fargene ble dårligere på dette kameraet enn på PC100 som er en gammel modell.

 

Dette høres ikke bra ut. Men blir nok bedre med Panasonic NV-GS400, men prisen er vel en god del høyere også.

 

Håper flere kan komme med slike erfaringer. Gjerne også legge inn erfaringene på produktsiden til kameraet.

Lenke til kommentar

Beklager Daniel, men jeg er ikke enig i Akamera sin vurderingav oppløsning på LCD skjermen. I blått nedenfor står litt av det du har skrevet om LCD skjermen på testen av HC85.

Din vurdering er at oppløsningen er svært god. Min vurdering er at den er svært dårlig, ja faktisk det dårligste jeg har sett på noen DV kameraer over 5000.

 

Når jeg har ladet batteriet som fulgte med, så står det 57 min igjen å filme.

Det er veldig dårlig hvis du tar med deg et nyoppladet batteri, og en kasset og skal på tur for å filme. Og når du kommer hjem har du ikke fått filmet ferdig ein kasset engang pga batteriet er tomt.

Hvis du zoomer en del varer ikke batteriet en halv time engang.

 

Har ikke sett på det jeg har filmet enda.

 

Vurderer også å levere tilbake kameraet, og kjøpe GS400.

Men sliter litt fordi vi reiser på ferie på Søndag og må ha kamera med på turen.

 

Akams vurdering av LCD skjerm:

Kameraets gode førsteinntrykk forsterkes ytterligere i det jeg vipper ut LCD-skjermen. Den er hele 3.5 tommer stor og kan rett og slett beskrives som sexy. Oppløsningen er svært god, og i tillegg kan man betrakte skjermen fra alle mulige vinkler uten at fargene forandrer seg.

Endret av royrogers
Lenke til kommentar

Jeg synes dette var et kjempefint innlegg. :thumbup:

Kikket også på Sony kameraet en stund men kjøpte Panasonic GS120 (fortsatt bytterett). Skulle likt å gjort en liknende sammenligning mot Panasonic'en ikke minst pga forskjellen i teknologi.

 

Håper du kan legge inn dine kommentarer i produktguiden. Innlegget her blir fort borte etter en tid.

Lenke til kommentar
GS400 er en ny 3CCD modell, må ikke forveksles med GS40.

Ligner på den gamle MX500.

aha.....fant ikke denne på akamera sine sider.......får vel lete litt da.

 

btw: erfaringene som er postet her har gjort meg meget betenkt......føler at jeg må starte prosessen med anskaffelse av kamera på nytt.

Endret av Bulle
Lenke til kommentar

Takk for informativ test Knut ! Jeg vurderte også HC-85 men har etter dette slått det fra meg. Har i flere uker lest alt jeg kan komme over om det nye GS-400 kameraet og det virker knallbra. Bare så synd at Panasonic i norden alltid er så vanvittig trege med å lanseringer og at de priser kameraene sine så høyt i forhold til resten av europa.

 

Jeg trenger kamera i begynnelsen av juli og Panasonic sin tyske weside har satt 1.juli som lanseringsdato der, mens panasonic norge ikke engang har det på websiden sin. Vurderer sterkt å forsøke å importere det, men da får jeg ingen angremulighet hvis det skulle vise seg å ikke holde hva det lover det heller.

 

Sjekk :

 

http://www.produkte.panasonic.de/product/p...=N&upper=&prop=

 

og

 

http://www.panasonic.co.uk/camcorders/nvgs400b/index.htm

Endret av freerider
Lenke til kommentar
Jeg trenger kamera i begynnelsen av juli og Panasonic sin tyske weside har satt 1.juli som lanseringsdato der, mens panasonic norge ikke engang har det på websiden sin. Vurderer sterkt å forsøke å importere det, men da får jeg ingen angremulighet hvis det skulle vise seg å ikke holde hva det lover det heller.

 

Jeg ringte til Normatica.com i dag, og de er lovt kamera fra leverandøren i begynnelsen av juli. Og de har garanti på det de selger.

Endret av royrogers
Lenke til kommentar

Jeg ringte til Normatica.com i dag, og de er lovt kamera fra leverandøren i begynnelsen av juli. Og de har garanti på det de selger.

 

 

Ja, det er absolutt en mulighet. Men jeg har lest mye rart om nomatica på nettet. Virker som mange er misfornøyd med servicen derfra, og har hatt problemer med å få tilbake pengene sine når ting ikke har kommet når de har lovet eller det har vært noe galt med produktet.

 

Vil helst finne en seriøs butikk med et godt rykte og heller betale litt mer. Noen som har noen gode erfaringer med import ?

Endret av freerider
Lenke til kommentar
Beklager Daniel, men jeg er ikke enig i Akamera sin vurderingav oppløsning på LCD skjermen.

Nei, jeg har fått litt tilbakemelding på det der.. :blush::cry:

Er i ettertid enig i at oppløsningen ikke er svært god. Dette har jeg også kommentert i et annet innlegg på forumet et sted. Dette var en glipp, jeg innrømmer det. Enkelte slike ting er ganske vanskelig å avgjøre når man ikke har noe annet for hånden å sammenligne med, og akkurat her har jeg nok også tatt det litt fort i svingene. Uff.

 

Jeg har inntil nå valgt å ikke forandre på noe som står der, ettersom dette egentlig er litt feigt. Har man sagt noe så HAR man sagt det. En fotballdommer kan f.eks. heller ikke si "nei forresten, det var ikke straffe allikevel". Men siden det er feil at oppløsningen er "svært god", tar jeg nå og tar vekk "svært" i hvertfall, sånn for å være rettferdig mot nye lesere og uten å feige ut helt.

 

Men resten mener jeg fortsatt at stemmer; Den ER forholdsvis stor, den funker bra i sollys etc og den kan betraktes fra alle vinkler uten at fargene blir rare (hva heter egentlig dette?)

 

Daniel

Lenke til kommentar
Jeg har inntil nå valgt å ikke forandre på noe som står der, ettersom dette egentlig er litt feigt. Har man sagt noe så HAR man sagt det. En fotballdommer kan f.eks. heller ikke si "nei forresten, det var ikke straffe allikevel". Men siden det er feil at oppløsningen er "svært god", tar jeg nå og tar vekk "svært" i hvertfall, sånn for å være rettferdig mot nye lesere og uten å feige ut helt.

 

Men resten mener jeg fortsatt at stemmer; Den ER forholdsvis stor, den funker bra i sollys etc og den kan betraktes fra alle vinkler uten at fargene blir rare (hva heter egentlig dette?)

 

Daniel

Bra at du kan inrømme at du tok litt feil. Ingen er feilfrie.

 

Jeg mener du bør oppdatere alle testene du tar hvis du oppdager nye etter testen er utført.

 

 

Følger en del med på Camcorderinfo.com sine diskusjonssider, og dei sliter litt med karaktergivningen etterhvert som kameraene blir bedre og bedre.

Ekempelvis Canon's to nye kameraer fikk 3.5 på filming i dempet belysning, og de ble sammenlignet med Sony HC85, og Panasonic GS200 som fikk 5.5 begge to.

Men Canon kameraene er mye bedre en flere kameraer som tidligere har fått 4,5 og 5,0.

Hvis du da ikke holder orden på skalaen, og oppdaterer tidligere tester blir det rot.

 

Eksempelvis ga du HC85terningkast 5 på LCD skjermen, og etter min mening må da Panasonic GS120 og 200 få terningkast 6.

Men hva da hvis Sony eller andre kommer med en skjerm som er mye bedre onn Pana'ene. 6 er jo den høgeste karakteren du kan gi på en terning.e

Det er ikke lett.

Lenke til kommentar
Min mening at man ikke kan ha en slik glidende skala, det er for mye arbeid å holde orden på noe slikt.

 

Det vikigste her er at leserene ser på når kameraet er testet og sammenligne det mot andre kamera fra samme tidspunkt.

 

Telcontar

Helt enig i det siste.

De som gjør tester (AKAMERA osv.) bør sammenligne de siste produktene.

Slik som nå burde de sammenlignet Pansonic GS200, Sony HC 86 og Canon MVX25i. Det er de siste kameraene, og ligger noenlunde i samme prisklasse.

De bør muligens også teste det mot et av de tidligere modellene for å se om det er gjort noen fremskritt.

Lenke til kommentar

Noe jeg lurer på er at på spesifikasjonene til hc85 så står det at den ikke har billedstabilisator, men i testen av akamera står det at billedstabilisatoren er en av de beste han hadde vært borti. ???

 

En annen ting. Jeg har lest mye negativt om dette kameraet, men vil dere si at det ennå er bedre enn hc40?

 

Også hva med hvitbalanse og slikt?

Endret av freddern
Lenke til kommentar
Noe jeg lurer på er at på spesifikasjonene til hc85 så står det at den ikke har billedstabilisator, men i testen av akamera står det at billedstabilisatoren er en av de beste han hadde vært borti. ???

HC85 HAR bildestabilisator, men den er elektronisk, IKKE optisk. Men jeg synes at den fungerer bra.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest testen av HC85 fra Camcorderinfo og Akam, begynner jeg etterhvert å lure på om dette kameraet faktisk har fått en ufortjent hard medfart. Kameraet har en bedre CCD enn HC65 og flere pixler. I testen til Camcorderinfo fikk kamerat svært dårlig score på videokavliteten. Resulatet skyldes dog et problem som synes å være begrenset til NTCS-modellen. Jeg har i alle fall ikke lest eller hørt om de samme problemene fra de som har PAL-versjonen.

 

En test er en test og man bør ikke spekulere unødvendig i resultatet. Men, det er likevel et faktum at dersom PAL-versjonen ikke har disse probleme, vil en måtte anta at videokvalitene fortjener en score opp mot 8. I så tilfelle vil kameraet faktisk plassere seg mellom gs200 og trv70 på Camcorderinfo's ratingliste. Ikke dårlig for et kamera som selges for kr. 5000 mindre enn utfordreren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...