Gå til innhold

Ny dell maskin og hardisk trøbbel


TCK

Anbefalte innlegg

Hei,

En kamerat av meg har nettopp fått seg en splitter ny Dell Dimension 8300. I den står det en 250GB hardisk fra før, og dette er en S-ATA disk. Han har også en 120GB IDE (Vanlig) hardisk som han vil putte inn.

 

Problemet er at vi finner ikke hardisken inne i OS'et. Jeg har ikke fått sett på maskinen enda, men jeg er ganske sikker på at det er IDE kontrolleren som ikke er aktivert. Noen tips om hva det kan være (hvis det ikke er kontrolleren) ??

 

Noen som vet hvordan man enabler IDE kontrolleren i BIOS på disse maskinene? Kameraten min fant det aldri ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har skjekket manual. Der stod det bare at vi skulle sette den i cable select. Fant den ikke i bios. Skal ringe til Dell support på mandag.

Hardisken vet vi at funker. Den funker i den gamle.

 

Noen flere tips?

 

 

EDIT: Problemet ble fikset ved å sette disken som master. Med andre ord, ikke hør på manualen!

Endret av TCK
Lenke til kommentar
EDIT: Problemet ble fikset ved å sette disken som master. Med andre ord, ikke hør på manualen!

Cap'en kan bare stå på "Cable select" dersom harddisken står alene på en kabelen. Har du to harddisker på en kabel bør den harddisken med operativsystemet stå som master og den andre som slave. Har du en harddisk og et optisk drev på samme kabel bør harddisken stå som master og det optiske drevet som slave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...