Gå til innhold

Mandrake 10.0 i586

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn!

Da var versjon 10.0 installert, og jeg valgte KDE som... jeg veit ikke hva det kalles jeg, hehe.

Uansett, jeg starter maskinen på nytt, får opp grafisk bootloader (LILO ?) og velger linux. Ser at dette loader, men så kommer det plutselig opp en svart skjer med masse tekst, hvor det står at jeg skal logge inn og saker... :dontgetit:

Skulle ikke jeg hatt et grafisk interface? :ermm:

Lenke til kommentar

joda, du får det også. du må bare vente i noen sekunder først. den må finne at maskinvare og sånn først. så kommer du tilslutt inn i det. og da blir det tøft veit du. selv har jeg akkurat installert Fedora Core 2 og det så jo riktig så bra ut egentlig.

Lenke til kommentar

Hmmm...okay, så jeg skal bare starte maskinen, skrive loginnavnet mitt på den svarte skjermen, også vente? :dontgetit:

[brukernavn@localhost] brukernavn$

står det etter at jeg har logget inn :dontgetit:

Endret av Complexion
Lenke til kommentar

mest sannsynligvis har han ikke satt opp x-serveren til å starte opp ved boot. logg inn, skriv urpmi kdm, og så startx

så går du til mdk control center, og så under Hardware finner du frem til x server. der trykker du på options, og sier at xserver skal starte ved boot.

Lenke til kommentar

Det fungerte som bare det med startx ja :D

Sitter faktisk på den stasjonære maskinen nå, med Mandrake 10.0 og Konqueror. De neste dagene går vel helt sikkert med på å prøve å lære seg det grunnleggende vil jeg tro.

Må også legge til at det føles veldig annerledes, selv om det ser veldig likt ut.

En siste ting for denne gang, hvordan får jeg tilgang til C, D og E-diskene mine? Det eneste som ligger på "Hjem" nå er Documents, tmp og Desktop. Det er vel en viss mulighet for at jeg må mounte harddiskene mine, stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

de ligger nok under /mnt, dvs gå til root nivået og så til mnt folderen din. Eller bare skriv i Konqueror /mnt :) Da dukker de nok opp skal du se. Men husk at du mangler nok skrive tilgang til de (antar du har brukt ntfs). Skal du ha det, må du nok kompilere om kjernen.

Lenke til kommentar
mest sannsynligvis har han ikke satt opp x-serveren til å starte opp ved boot. logg inn, skriv urpmi kdm, og så startx

så går du til mdk control center, og så under Hardware finner du frem til x server. der trykker du på options, og sier at xserver skal starte ved boot.

ditto svart på

Lenke til kommentar
Vær så snill, ikke bruk IE. IE har ikke støtte for 'Fortsett'-ing av nedlastingen. Bruk heller et program som f. eks. Getright.

Hmm.. Jeg tror det er sånn at IE sier at den vil laste ned en fil og hvis ingen andre programmer er instalert, bruker den windows funksjonen. Har du f eks instalert StarDownloader, vil den laste ned når du bruker IE. Har bla brukt windows funksjonen i diverse VB programmer.

Edit: ^^Kom kansje ikke så godt fram, men poenget er at jeg tror ikke det er IE, men windows.

Og btw, denne funksjonen støtter faktisk 'Fortsett'-ing av nedlastingen, men bare hvis du ikke ha tømt temp-folder (sier seg selv) Gjør hvertfall det her :)

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Nå har jeg to nye Mandrake/Linux-n00b spørsmål her.

1. Hvordan/Hva skal jeg gjøre for å få desktoppen til å se fancy ut?

2. Jeg tror jeg har fått mountet to av partisjonene mine (NTFS), men jeg får ikke lov til å gå inn på dem.

Hadde satt pris på hjelp ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...