Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Chello og deling med router

Anbefalte innlegg

Har Chello classic, med et Motorola surfboard modem. Skal dele linja på to pc'er med en router av merke St-Lab (fra Komplett).

Har skrudd av firewall i xp, men jeg får ingen forbindelse til internett når jeg skal koble meg til via routeren.

Noe spes jeg bør tenke på ifm. innstillinger?

(I innstillingen til routeren er det definert en del porter som ikke jeg har satt der. Er dette noe som kommer automatisk fra linja til UPC eller skal jeg fjerne disse?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har Chello her og kan gi en oppskrift?

Jeg har;

- Satt på DHCP på routeren

- prøvd å kjøre ipconfig/release på pc'en som skal ha nett via router (samt å restarte modemet etter det)

Kommer meg ikke på nett...

Andre ting jeg må gjøre? (må evt. modemet stå avslått lenge?)

Lenke til kommentar

Det jeg har merket med chello classic, er at du ikke kan bare bytte tp kabelen fra en maskin til en annen og så bruke internet. Hos faren min var det sånn at jeg måtte bruke ipconfig /release (på den pc'n internetten var koblet til), og så bytte kabelen over til min pc. Kanskje du må gjøre det samme med ruteren. UPC sier at det ikke er lov å dele internetten over flere pc'r med chello classic, bare med chello plus, så dette er kanskje noen sikkerhets greier fra dem sin side.

Eller så kan du gjøre som jeg gjorde når jeg fikk meg en trådløs router. Jeg gikk inn i programmet til routeren og forandret mac adressen til den porten du kobler til internetten til å være den samme som den på faren min sin pc. Det funka for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar

john_a: ble ikke så mye klokere av tråden du viser til...der står det jo egentlig bare dette med ip-release - og det har jeg jo prøvd. Hvordan har du gjort oppsettet i routeren, er det noen spes innstillinger du må gjøre?

Lenke til kommentar

Hei. Sliter med noe av samme problematikken. Har en hub jeg har benyttet til å knytte opp 3 pc'er til UPC samtidig med. Dette funket bra med det gamle modemet, men med det nye fine modemet som ble sendt ut funker ikke dette lenger... Kjipe greier. Har Chello+ abo.

Lenke til kommentar
Ingen som har Chello her og kan gi en oppskrift?

Jeg har;

- Satt på DHCP på routeren

- prøvd å kjøre ipconfig/release på pc'en som skal ha nett via router (samt å restarte modemet etter det)

Kommer meg ikke på nett...

Andre ting jeg må gjøre? (må evt. modemet stå avslått lenge?)

Hei! Jeg har selv Chello Classic (bortsett fra at jeg har 384 kbps opp) med en trådløs ruter koblet til Motorola-modem og det fungerer utmerket.

Du skriver du har slått på DHCP på ruteren men skriver ingenting om hvilken IP ruteren har fått tildelt. Hvis du ikke har lyst til å oppgi hele kan du utelate siste oktett. Ruteren min har f.eks fått tildelt følgende oppsett og din ruter bør da ha fått noe liknende:

IP Address 80.111.210.xxx

Subnet Mask 255.255.248.0

Default Gateway 80.111.208.1

DNS 62.179.100.29 62.179.100.30 213.46.243.88

Uten at dette er korrekt på ruteren så kommer du ikke langt. Det nytter lite å ta ipconfig/release på pc'en som skal ha nett fra ruteren. Alt du trenger sjekke der er at pc'en har fått tildelt korrekt IP (som vanligvis er 192.168.0.x), subnet mask, gateway og DNS fra ruteren.

Når jeg endrer enhet som skal være koblet til modemet holder det at jeg slår modemet av og på igjen med en gang for at enheten skal få tildelt korrekt IP (her nytter det ikke å ta ipconfig release/renew).

Lenke til kommentar

Hmmm...ser nå at router ikke får ip-adresse.

Når jeg kobler modemet dirkete til pc, lyser ei grønn lampe ved inngangen til nettverkskabelen på modemet. Når jeg kobler modemet til routeren lyser ikke lampa, og "wan-act" lampa på routeren reagerer heller ikke.

Er det router eller modemet som er køddent?

Lenke til kommentar

Ser ut som om det er routern det er noe rart med. Fordi selv om den ikke får noe ip adresse så burde det grønne lyset fortsatt lyse bak. Det lyset indikerer at kabelen er koblet til og at den får/sender info. Men selv om den ikke får noe ip burde det lyse grønt.

Har du brukt den routern før, veit du at den fungerer? Kanskje du burde sjekke den hvis du ikke er sikker.

Lenke til kommentar

Sjekk om kablene er rette.

Hvis du har hatt kabel fra modem til maskin, så er det vel som regel en krysset kabel som følger med. Prøv derfor med en vanlig kabel mellom ruter og modem.

Siden det ikke lyser der, så tyder det på at det ikke er forbindelse i hele tatt.

Lenke til kommentar

UPC har et mac filter som gjør at du må "release" ip'en du har på den maskinen du har brukt til nå.

Eventuelt kan du klone mac adressen i routeren din for å komme rundt problemet ditt.

1. koble til maskinen du har vært koblet til nettet med før

2. start - kjør (run) - cmd så enter eller ok

3. skriv ipconfig /release

punkt 2 og 3 gjelder om du har win 2000 eller xp.

om du har 98 eller me må du gjøre dette istedet:

2. start - kjør (run) - winipcfg

3. release all

4. koble til routeren igjen

5. se om du er på nett.

om det ikke funker kan du prøve å klone mac adressen

om du gjør punkt 2 ovenfor kan du skrive dette:

ipconfig /all så får du opp mac adressen.

Lenke til kommentar
UPC har et mac filter som gjør at du må "release" ip'en du har på den maskinen du har brukt til nå.

Det er heller snakk om at modemet låser seg til den MAC adressen det får kontakt med når det blir startet. Hvis du f.eks kobler over fra NIC til router så må du dra ut strømmen på modemet, vente ca. 30 sek og så plugge det i igjen.

Lenke til kommentar
Det er heller snakk om at modemet låser seg til den MAC adressen det får kontakt med når det blir startet. Hvis du f.eks kobler over fra NIC til router så må du dra ut strømmen på modemet, vente ca. 30 sek og så plugge det i igjen.

I forhold til MAC-adresse, så skjønner jeg det slik at det er router som skal ha samme MAC som nettverkskortet (og ikke nettverkskortet som skal ha lik adresse som router?)

Jeg har forøvrig vært litt rask med å plugge inn modemet etter at jeg har plugga det ut, så jeg kan nok prøve å la det gå litt lenger tid. ("fra NIC til router" - hva er NIC? nettverkskortet?)

Skal teste forslagene når jeg kommer hjem i dag.

Lenke til kommentar
I forhold til MAC-adresse, så skjønner jeg det slik at det er router som skal ha samme MAC som nettverkskortet (og ikke nettverkskortet som skal ha lik adresse som router?)

Du kan godt la routeren bruke sin egen MAC adresse framfor å kopiere nettverkskortet (NICet) sin MAC adresse. Chello bryr seg ikke om hvilken du bruker.

Men du må derimot plugge ut, gjerne vente litt, og så plugge inn modemet igjen hver gang du skifter MAC adresse. F.eks hvis routeren først bruker sin egen MAC adresse og du deretter setter den til å kopiere (klone) NICets MAC adresse.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått en fungerende linje mellom modem-router-pc. Kan virke som jeg var for kjapp med å koble ut og plugge inn igjen modemet tidligere når jeg skulle ha ny ip. Nå venter jeg et minutt før jeg plugger inn igjen, og da funker linja.

MAC-adressen hadde ingen betydning.

Men det går usedvanlig treig å surfe og sjekke mail. Må vente leeenge før nettsidene vises, så det kan virke som om routeren er litt gåen anyway. (Hadde treghetsproblemet når jeg hadde telenor ADSL med den samme routeren også)

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har faktisk også dette problemet. Jeg byttet nettopp fra NextGenTel til UPC/Chello og har store problemer med å holde meg på nett. Jeg har satt SMC-routeren til å klone MAC-adressen til en laptop (som var den første maskinen jeg koblet til Motorola Surfboard kabelmodemet). Når jeg prøver å browse nettsider kommer de aldri opp, står bare "Waiting for www.eeeeeeeeetc.com.." men når jeg pinger routeren, modemet og vilkårlige nettsider så går det veldig fint.

Om jeg kobler laptopen direkte til UPC-modemet fungerer det fint, men om jeg kobler den til "bak" routeren (ja, den får IP-adresse fra UPC) så går det åt skogen - altså som beskrevet over.

Noen tips?

Dette skjønner jeg lite av. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...