Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tilkobling går ikke!

Anbefalte innlegg

Telenor deler ut bare en Ip-adresse.... med en svitsj vil det da ikke være mulig å komme på nett med mer enn 1 adresse :no:

DoffenDuck

Der tar du helt feil.

jeg har NGT de gir også bare ut en ip, men switchen gir ut intern ip'er.

Jeg har nå 4 pc'er tilkoblet og har bare en IP.

Er en viss forskjell her...

NextGenTel har i standardpakken isn 1 ip ut mot internett. MEN boksen du får av de er en 1 ports ROUTER ! Det betyr at denne boksen gir ut ip adresser lokalt til opp til 254 maskiner når du kobler switcher til denne porten. Som standard får du 10.0.0.2, 10.0.0.3 osv...

Standard hos Telenor er at du får en boks som er en "bro" mellom Telenor sitt utstyr og nettverkskortet ditt. Når du "kobler" til med PPPoE protokollen får du forbindelse opp mot Telenor og du har samme ip adresse på begge sider av boksen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der tar du helt feil.

jeg har NGT de gir også bare ut en ip, men switchen gir ut intern ip'er.

Jeg har nå 4 pc'er tilkoblet og har bare en IP.

Er jo faktisk du som tar helt feil! Alle vet at switcher ikke deler ut ipadresser, det er det en ruter som gjør :) Du bruker med andre ord en ruter.

Eneste dsl leverandøren som jeg vet om som har dhcp fra sentralen sin og ut til kunde er bluecom. Da vil den inntegnede skissen fungere. Da ville du kunne koble til en switch og opp til 5 pc'er (feks) og alle få hver sin ip. Ngt og telenor gor kun en ip og du MÅ ha en ruter koblet til dls modemet du får. De fleste rutere som er og få kjøpt idag ( til privatmarkedet) har imidlertid også integrert switch som du har virker det som. Da vil alle maskinene på innsiden av ruteren ha samme adresse på internett men unike adresser internt. Les mer om NAT her

NGT sin boks har innebygget 1 ports router på standard løsningene. Om du bestiller trådløs router fra NGT får du en boks med innebygget 4 porters switch.

Både Bluecom, Tiscali og Tele2 har DHCP løsning hvor ADSL boksen deler ut opp til 4 ip adresser til hjemmenettverket om man kobler til en switch eller hub. Dog skal det nevnes at Tele2 i det siste har levert Ericsson router med i ADSL pakkene sine slik at de fungerer på samme måte som NextGenTel. Derimot er det en enkel forandring i web grensesnittet til Ericsson routeren for å gjøre denne om til "bridge" slik at den fungerer på samme måte som Blueocm og Tiscali :)

Lenke til kommentar

Til slutt før jeg køyer...

Telenor lar deg som kunde nå bestemme om du vil benytte deg av det medfølgende ADSL "modemet" som du må koble til med PPPoE fra en router eller datamaskin. Boksen blir din til "odel og eie, kjekt å ha ikke sant" for noen hundrelapper.

Derimot kan du kjøpe en ADSL router med innebygget "modem" slik at du slipper med bare 1 boks som både kobler til linjen, har innebygget switch og deler ut internett til disse portene :)

Lenke til kommentar

Det skal funke helt fint med ADSL-modem og en switch.

Når jeg har lan hjemme hos meg, så bruker vi en 8porters switch.

Man plugger kabelen som går fra adsl-modemet til pc'en, i switchen. Så plugger man i kabler fra switchen til pc'ene som skal linkes opp mot den.

For å kunne surfe på internett samtidig som man spiller på lan, så må man vel ha netbios installert.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...