The_Lobster Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Hva burde jeg velge av hovedkort for Pentium 4? Et som støtter ddr ram eller rd ram? Blir rdram for dyrt i lengden? Taper jeg mye på å velge et hovedkort med støtte for ddr ram? Skal mekke ny pc... Og vil få prisen litt lav, men fortsatt ha høy ytelse.. Her er komponentene jeg har planer om å bruke hittil: Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Blå Kabinett m/340W DX-01BL-D P4 / AMD Intel Pentium 4 1.6AGHz Boxed Western Digital Caviar 7200 RPM 40 GB ATi Radeon 8500 Creative SoundBlaster Audigy Player Logitech Z-540 (Høyttaler) 4 Satelitter og Subwoofer Meningen med hovedkortet var å ha: Asus P4T-E, i850 chipsett Med: Rambus PC800 256MB RIMM ORIGINAL - 184-P I820/840/850 400MHz, 2stk 128MB Men ettersom rd ram blir dyrt i lengden har jeg følelsen på at jeg burde velge ddr ram... Noen ideer? Noe jeg burde skifte på? (komponentene) Noen forslag for skjerm forresten? Takk i forveien.. :o) Joachim Lenke til kommentar
Avatar- Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Jeg ville ikke valgt RD Ram ... d er dyrt + det er ikke like bra som DDR når det gjelder pris og ytelse. Jeg ville heller valgt: Abit SD7-533, 1156 hos komplett.no Corsair 256MB DDR PC2100, 1123 hos quad.no eller du kan vente til Corsair kommer med PC2700 RAM. Men jeg ville valgt å kjøpe merke ram i stedet for billig noname ram, siden d er SÅÅ mye bedre. Corsair er dessuten noe av det beste du kan få tak i innen RAM. Ellers ser d greit ut, med untak av Radeon kortet, bruk heller pengene på Geforce 3 eller 4. OG kjøp heller et godt headsett i stedet for høytalere, men dette er smak og behag. - Avatar _________________ AMD Athlon XP 1700+ @ 1650 Mhz Alpha PAL 8045 / Papst 8412NGH Abit KR7A-RAID 256 MB TwinMOS DDR RAM @ Cas2 Abit Siluro GeForce 3 Ti200 VideoLogic SonicFury Bilde [ Denne Melding var redigert av: Avatar- på 2002-04-18 16:18 ] Lenke til kommentar
Avatar- Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Og en annen ting. Når det gjelder lydkort, så hadde jeg i alle fall aldri kjøpt Creative. Turtle Beach son Santa Cruz chip er bedre, og mange terratec kort er bedre og. VideoLogic sitt SonicFury kort er skikkelig bra, jeg har d selv, absolutt ingen problemer med det eller drivere til kortet :smile: Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 La oss få det avklart med engang. Rdram kontra DDR ram er 100kr i forskjell. Skal du kjøpe dyr Corsair ddr ram, så blir den faktisk dyrere enn Samsung Orginal Rdram. Å si at ddr ram er raskere iforhold til ytelse/pris blir jo feil. Det er faktisk Rdram som fortsatt er raskest. I fremtidige oppsett (over 2ghz) så vil en maskin med rdram slå en ddr maskin (enda mer enn nå, tomshardware har en fin artikkel). I et overklokket system, så vil du sannsynligvis nå lenger med DDR, da den tåler en høyere hastighet enn rdram. Skal du overklokke, velg Abit THII-Raid (hvis valget faller på rdram). Ikke? Velg Asus P4T-E, fortsatt det beste I850hk for rdram. Skal du ha bra 3d og veldig bra 2d, velger du Ati8500 skal du ha f.eks et bra Gf3/4 kort med god 2d, er det bare Gainward som duger. Jeg klarer ikke å se poenget med å velge et hk med ddr ram, du kan like enkelt overklokke med et Abit THII-raid hk som med Abit SD7(?) ddr hk, er bare å velge 3x133x2 på rdram'en. (forklart i artikler her før). Oppsettet ditt er bra det, skjønner ikke hvorfor noen kan klage på dette, er jo kun kvalitetskomponenter du har valgt. _________________ Asus P4T-E 2Ghz P4 768mb Rambus :smile: 45gb x 2 Ibm Gxp75 Ati Radeon 8500 64mb Retail (no mod) Sb Live! Chiftech Scorpion Bigtower Silver 18,1" Samsung Syncmaster 181T LCD + no stæsj [ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-04-18 16:35 ] Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Er også enig med IceRaven. Det er svært irriterende med folk som bare slenger ut med hvor dyr RD-ram er osv. Uten en gang å ta seg tid til å sjekke priser/tester først. Det er jo ganske viktig for den som trenger råd, å faktisk få korrekte svar. Har selv et P4 system(1.8 "northwood") med ASUS P4T-E. Er et svært stabilt og raskt system. Lenke til kommentar
knut Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Quote: On 2002-04-18 16:27, Avatar- skrev:Og en annen ting.Når det gjelder lydkort, så hadde jeg i alle fall ALDRIG kjøpt Creative. Turtle Beach son Santa Cruz chip er bedre, og mange terratec kort er bedre og.VideoLogic sitt SonicFury kort er skikkelig bra, jeg har d selv, absolutt ingen problemer med det eller drivere til kortet :smile: Nå er da videologic sitt sonicfury det samme som turtle beach - santa cruz! (turtle beach selges ikke i europa, men det gjør videologic som da er de samme kortene) Turtle beach kan selges fra oem'er som dell for å ha i pc'ene de selger. Lenke til kommentar
Senit.com Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Kjøp RDRAM - Ikke mye dyrere og det er det P4 orginalt er bygd for å kjøre på. Lenke til kommentar
trenchypost Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Quote: eller du kan vente til Corsair kommer med PC2700 RAM.Men jeg ville valgt å kjøpe merke ram i stedet for billig noname ram, siden d er SÅÅ mye bedre. Corsair er dessuten noe av det beste du kan få tak i innen RAM. Corsair har jo kommet med både PC2700 og PC3000(366Mhz), men du må jo bestille det fra USA da. Er jo forøvrig ikke noe prob det heller, kjør visa og så har du brikken om en 10 dager. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 rdram som kjøres på 3*133mhz*2 kjører faktisk bare på 798mhz det betyr at du trengte bare ein noname minnetype..men med meir volt til samsung minnet så vil ein kunne greie 4*133mhz*2 og da vil du ha ein mykje raskare maskin når pc1066 kjem så tror eg at minnet skal greie 1066 med vanlig spenning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå