Gå til innhold

Mine traumatiske Windows-opplevelser

Anbefalte innlegg

*grøss*

Skulle hjelpe noen venner med winXP som plutselig ikke ville fungere på sikre sider, og det viser seg at verken MSN messenger, MSN explorer eller noen andre programmer som henter instillinger fra IE klarer sikre sider. Dette skjedde helt plutselig, og jeg klarte ikke å fikse det... Sidene fungerer fint i Opera, da.

Noen som har vært borti noe liknende? Dette var windows helt på topp!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Festlig liten greie:

Mamma og pappa kjører Win98 på sin stasjonære. (De har ikke lyst til å oppgradere, for da må de rydde,og de har mange GB med rot, det meste word-dokumenter.)

Det har vært et problem med at de ikke har fått logget seg på PC-en, men at den har logget rett inn, uten det kjente "Logg på Microsoft Windows-nettverket". Det har ikke vært noe stort problem, for de få gangene jeg har hatt behov for å flytte noen filer mellom PC-ene (å skrive ut går helt fin, og de kommer seg på Internett) har det bare vært å logg av og på igjen, og da har det fungert helt fint.

Nå har det seg sånn at mamma driver med hjemmekontor, så for å gjøre det lettere for henne å arbeide, fikk vi tak i et trådløst nettverkskort og et trådløs aksesspunkt. Så laget jeg en SAMBA-share på CC-serveren min, som det var planen at hejmmekontoret skulle ligge på, så hun kunne jobbe med de samme filene fra datarommet med den stasjonære, eller fra hagen, stua, verandaen e.l. med den bærbare.Da var det plutselig en nødvendighet å få Windows 98 til å logge på ved hver oppstart. Å "mappe" mappen automatisk i Windows XP gikk helt fin, og automounting i FC2 (min maskin) gikk også helt bra, men Windows 98-maskinen ville ikke koble til hvis ikke maskinen var logget på.

"Neivel," tenkte jeg "jeg får finne på en måte å tvinge maskinen til å logge på, da..."

*Jeg lagde en ny bruker. - Ingen endring.

*Jeg satte passord på hovedbrukeren - Ingen endring

*Jeg satte passord på testbrukeren - Ingen endring.

*Så logget jeg på hver bruker med "logg ut" "logg inn" fordi noen sa at man måtte logge på brukeren en gang før den ble aktivert, men: - Ingen endring.

*Jeg gikk gjennom alt som het "nettverk", "passord" og "brukere" i kontrollpanelet, men det ble bare - Ingen endring.

*Så installerte jeg tweakUI, og koste meg lenge med det, men selv om jeg sa klart og tydelig fra om at det skulle være tvungen oppstart med passord, så logget den fremdeles seg rett inn uten å opprette nettverkstilkoblinger.

*Så begynte jeg å lete gjennom regedit på måfå, og etter noen timer med "her var det en registerverdi som het noe med "network" eller "password" la meg søke på google og se hva den gjør," så fikk jeg til slutt ordnet det.

(Trodde jeg!)

For da viste det seg at den brukeren "Tom" (navnet til pappa) som vi hele tiden haddde logget oss inn med, var en "enbrukersystem"-bruker, som brukte c:/mine dokumenter som mine duktumenter etc. Så den "Tom"-brukeren som nå lå i listen over brukere det gikk an å logge på, hadde ikke samme mine dokumenter, og quick launch-menyen var borte. Litt styring i tweakUI klarte å ordne det første, men QL gikk det ikke an å gjennopprette. Så det jeg måtte gjøre var å lage en mappe som inneholdt alle de snarveiene folka ville ha, for så å velge "lag ny ettellerannet-på-oppgavelinja" og tukle litt med den så den så helt lik ut som QL så ut før.

End of story.

Lenke til kommentar

Arrangerer av og til LAN for rundt 50 stk. Alltid nokre morsomme ting som skjer.

Var ein som hadde problem med Windows XP. Han hadde kontakt med nettverket, kom innpå alt av lokale webservarar/spelservarar/filservarar osv, men routeren nekta maskina å få kontakt med. Det gjekk rett å slett ikkje an å pinge routeren! Den hadde 192.168.1.100 som IP. Det gjekk fint å pinge 192.168.1.99 og 192.168.1.101 f.eks. Var ikkje mogleg å få kontakt med den IPen før eg la inn Windows på nytt.

Ikkje eingong i sikkerheitsmodus gjekk det an å pinge routeren.

:w00t:

Så var det ein annan gong ein fyr ringte fordi USB-portane hans ikkje virka. Eg tok turen, som eg pleier, og tenkte at det var BIOS. Men Windows hadde funnet USB-portane og installert drivarar til dei. Det kom straum av portane, men Windows oppdaga ingen einheitar. Eg dobbeltsjekka BIOS og satt alt opp slik det skal vere og reboota Windows, ingen forandring.

Så kjem det morosame: Eg boota opp SuSE 9.2 LiveCD for å sjekke USB-portane der. Dei funka såklart perfekt. Så boota eg Windows att, og då funka USB-portane i Windows også! Etter eg boota LiveCDen har USB-portane virka i Windows. Haha!

Så var det ein gong det var ein som hadde eit problem, ingen web-sider kom opp, uansett nettlesar. HTTP-protokollen funka rett og slett ikkje. Så fant eg ut at han hadde ca. 10 brannmurar installert, men dei fleste var avinstallert igjen, men ikkje på korrekt måte, slik at alle køyrde i bakgrunnen fortsatt. Var eit helvette å finne prosessane som sperra HTTP.

Så må eg berre få sagt kor jevligt det er å sjå på at Windows-brukarar trykkjer "Ja" når det kjem opp ein dialogboks i Internet Explorer som spør om dei vil installere spyware/adware på maskina si. Var forresten ein som hadde 5000 spyware/adware objekt på maskina si, i følge Ad-Aware.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

5000 :-O

En kamerat av meg hadde 1600, det er det værste jeg har sett.

----

Som en multi-OS bruker vil jeg si at Linux og Windows duger like mye, grunnet den store kompatibliteten i windows.

Men så bruker jeg jo ikke noe annet enn kernelen til windows og cmd på min maskin da (mekket eget shell :D), så jeg teller vel ikke...

----

EDIT: Gjett hvem som var eneste windowsbruker på ByLAN uten virus :!:

EDIT2: Og den eneste som kunne sitte å surfe i Linux mens de andre ventet på crewet :!:

Endret av kr1570ffz0r
Lenke til kommentar
Så kjem det morosame: Eg boota opp SuSE 9.2 LiveCD for å sjekke USB-portane der. Dei funka såklart perfekt. Så boota eg Windows att, og då funka USB-portane i Windows også! Etter eg boota LiveCDen har USB-portane virka i Windows. Haha!

Det samme skjer til meg også, når jeg en sjelden gang booter windows så slutter to av USB-portene å fungere, jeg må vanligvis vente en uke før de fungerer igjen. (glad jeg har 6 av de) :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg bare leste starten på dette, men må si at det er å ta i at Windows SUUUGER!

Jeg har også installert windows på flere titalls maskiner, og ja, jeg har vært borti problemer, men som oftest er dette maskinens feil. Hvis man har en oppegående maskin med null betydelige hardwarekonflikter, så fungerer Windows meget bra! Hvis man holder det ved like, og formaterer en gang nå og da, så virker det meget bra :) Men en uformatert pc som har dura og gått i flere år med masse programmer installert osv, så blir det tregt.

Windows er mye mer utbredt, og har mye større støtte enn alt av Linux :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man formatere? Om man er en aktiv PC-bruker (gamer teller ikke her) så tar det ofte flere dager å få maskinen 100% opp å kjøre igjen etter en formatering, spesielt når man holder på med skole, jobb og andre ting ved siden av. Er det ikke mye bedre når man slipper å bruke formatering som et verktøy for å "tweake" maskinen?

Og husk at alle historiene her er sanne.

Lenke til kommentar
Nå har jeg bare leste starten på dette, men må si at det er å ta i at Windows SUUUGER!

Jeg har også installert windows på flere titalls maskiner, og ja, jeg har vært borti problemer, men som oftest er dette maskinens feil. Hvis man har en oppegående maskin med null betydelige hardwarekonflikter, så fungerer Windows meget bra! Hvis man holder det ved like, og formaterer en gang nå og da, så virker det meget bra :)

Som G2Petter sa, på Linux trenger du ikke å formatere.

Lenke til kommentar

hmmm. hvem i all verden har sagt at man skal slette alle dokumenter og bilder når man formaterer harddisken da? hvorfor ikke heller legge alt på en annen partisjon liksom? mye enklere. forresten, når jeg installerer Linux selv så liker jeg å ha en egen partisjon som jeg bruker som backup liksom. der er det diverse ting som sanger, bilder osv. sånn har jeg det i Windows også. har partisjoner som jeg bruker som backup av diverse ting. lar ingenting av dokumenter eller bilder eller noe sånt ligge på sys partisjonene mine.

Lenke til kommentar

Jaja. jeg kan jo komme med en ny "traumatisk opplevelse" jeg da. Nok en gang en jeg kjenner som trengte hjelp - fyren skulle ha både FC3 og XP. Grunn? hda var gåen... 0 problem. Da XP-cd'n var på vei, men ikke ville komme fram før om 2 timer, bestemte vi oss for å starte med fedora. Vi ryddet plass på hardisk to (som var i orden), og installerte fedora der. Deretter fikk vi opp NTFS støtte og fikk backet opp dataene litt rundt om kring (inkludert til min laptop). Noe data lå dog fremdeles igjen på hda, men det var da ikke noe problem... Disken levde sikkert *litt* lenger.

Reboot, inn med windows-cd'n. Installer.

Så var det partisjoneringa da. Den insisterte på å legge seg inn på hda1 - en NTFS-disk. På tross at vi hadde bedt den om å legge seg inn på en annen disk, ferdig mekka med "systemrescuecd" tom. GRR.

Vel. Inn i linux, flytte-bytte på data, og fikk konvertert hda1 og hda2 til ext3. Nå finner ikke windows sin installer dem og lar dem være i fred, den satt jo ikke noe stasjonsnavn på linux-partisjonene i stad... Tenkte vi.

reboot. inn i installeren.

*poff*

Nå hadde alle linux-diskene plutselig fått et navn! Menmen. Da legger vi inn på F:

*trykke trykke*

*velge F:*

*trykke "installer her"*

*er du sikker på at blablablabla..*

*sikkert*

*holde fingeren over enter...*

*HVAI!!!*

*er du sikker på"at du vil installere på C: (altså ext3-disken på hda1)?*

*GRRR*...

Endte med at harddiskene måtte fysisk koples om, windows installeres på hda (tidligere hdb). Deretter kunne tingene fikses - GRUB var jo selvfølgelig slettet, fstab måtte fikses litt på, menmen. Det tok ca 10 minutter og ble gjort "over telefon".

*GRRR*

Ja, jeg ser stort sett bare installasjonsprogrammet til Windows. Så jeg får alle de problemene i fanget. Jeg installerer også mange Linux-pc'r, skal ikke påstå at anaconda (RH sin installer) er feilfri, men svakhetene kan somregel trikses rundt uten større problemer.

Lenke til kommentar

skjønner ikke hvorfor alle på død og liv installere XP. har aldri skjønt det jeg. hvorfor kan ikke folk gå for Windows 2000 hvis de absolutt må ha Windows. Windows 2000 er etter min mening det beste MS har laga. selv har jeg ikke installert XP på mine pc`er på siden litt før sommern i år tror jeg. har mine historier om Windows installasjon jeg å.

satt å tulla litt med pc`en min som gjorde at jeg måtte formatere å legge inn XP på nytt. (dette er lenge siden) på forhånd hadde jeg brukt Drive Image 2002 for å ta Image av disken. (vet ærligtalt ikke hvorfor) iallefall. starta pc`en med XP cd`en i. fikk beskjed om å trykke en tast. ENTER. så langt så bra. kom tilslutt inn der jeg fikk valg om å reparere eller installere Windows fra scratch. tok det siste. da fant jeg ut til min foreskrekkelse at Windows eller hvem det no var hadde bytta om på stasjonsbokstavene mine. jeg ble mer og mer sur og lurte på hva jeg skulle gjøre. ble tilslutt at jeg måtte slette alle partisjonene på den ene disken min pga det tullet der :mad:

nøyaktig skjedde på min laptopp også. uff. Windows.

Lenke til kommentar
hmmm. hvem i all verden har sagt at man skal slette alle dokumenter og bilder når man formaterer harddisken da? hvorfor ikke heller legge alt på en annen partisjon liksom? mye enklere. forresten, når jeg installerer Linux selv så liker jeg å ha en egen partisjon som jeg bruker som backup liksom. der er det diverse ting som sanger, bilder osv. sånn har jeg det i Windows også. har partisjoner som jeg bruker som backup av diverse ting. lar ingenting av dokumenter eller bilder eller noe sånt ligge på sys partisjonene mine.

Helt riktig: Hvem har sagt det?! Det var ikke det som var poenget, men at det tar LANG tid å gjenopprette et formatert Win-system til sånn det var før alt krasjet/ble tregt, fordi du ikke kan backe opp programmer...

Lenke til kommentar

Ja, jeg tør, men det er ikke verdt å ødelegge pc'en ved å legge inn windows på nytt. Man vet liksom ikke helt hva som skjer når man tør å ta det skrittet. :)

Men, seriøst. Hvorfor skal xp "kreve" en ntfs partisjon? Er det bare systemsisken du tenker på da? Om det ikke er det, og gjelder for alle disker, så tar du feil. Kjører en 100% fat32 disk på en pc her uten prob.

Lenke til kommentar
Ja, jeg tør, men det er ikke verdt å ødelegge pc'en ved å legge inn windows på nytt. Man vet liksom ikke helt hva som skjer når man tør å ta det skrittet. :)

Men, seriøst. Hvorfor skal xp "kreve" en ntfs partisjon? Er det bare systemsisken du tenker på da? Om det ikke er det, og gjelder for alle disker, så tar du feil. Kjører en 100% fat32 disk på en pc her uten prob.

Poenget var ikke om windows krever ntfs-partisjon eller ei. Poenget var at den krevde sin egne, kompatible partisjon på hver av diskene mine. (FAT, FAT32 eller NTFS..)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...