Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bygge om bil til fjernstyrt

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å kjøpe en gammel vrakhaug (Volvo 740-86) og gjøre den fjernstyrt akkurat som en radiobil. Styringen og gassen er ikke noe stort problem.

Men den bilen har manuell kasse, noe som gjør at jeg må lage et ellektronisk skifte system. Det er elektronikken som holder mest igjen, trenger noen litt kraftige motorer, printer kort som gir signaler/spenning ut til de forakjellige komponentene.

jo, må ha en slaks pumpe/motor til klutsjen

Når det kommer til bremsene må jeg ha noe som trykker pedalen innover..

Lurer på om bilen har eletriske vinduer :hmm: (86 mod tror jeg, volvo 740)

Dette er bare noe jeg husker i farten men dere som vet litt mer om fjernstyring kan sikkert hjelpe meg

Og hvis det er noen her som har gjort det så vil jeg gjerne høre (har sett på tv og..)

NB: hvis dette ble for dårlig formulert så skal jeg ordne det bedre.)

Plz kom med tilbake meldinger folkens

Endret av CorVette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hør med NAF hva du trenger, mener de bygger slike biler selv.

Spørs dog om de vil fortelle det.

kan jo sjekke med de...

trenger ikke å være så veldig bra lagd, rent amatørmessig.. gir blaffen om det ikke blir gjort ordentlig, men så lenge det funker...

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

blir mye styr dersom det er manuelt gir. Da trenger du minst 6 servoer. En til gass, en til bremse, en til ratt og en til kløtsj. Hvordan det blir med gir vet jeg ikke. Tror det blir vanskelig å fikse revers da man må løfte opp en klaff under girspaken på volvo. Trenger vel 2 servoer til giringa. En til å trekke girspaken forover/bakover og en til å trekke sidelengs.

Lenke til kommentar
blir mye styr dersom det er manuelt gir. Da trenger du minst 6 servoer. En til gass, en til bremse, en til ratt og en til kløtsj. Hvordan det blir med gir vet jeg ikke. Tror det blir vanskelig å fikse revers da man må løfte opp en klaff under girspaken på volvo. Trenger vel 2 servoer til giringa. En til å trekke girspaken forover/bakover og en til å trekke sidelengs.

Ja, men er ikke helt med på hva slags servoer du er ute etter, på gassen holder det med en liten elektro motor som man bruker i modellbiler for å svinge..

På bremsen lurtet jeg på om jeg kunne bruke en eletrisk vindumotor (sideindu foran) Trenger bare å trykke inn... den slipper ut selv, tror jeg da ;)

På klutsjen lurer på jeg kan bruke det samme, gir blaffen i om clutsjen kommer fort ut igjen.. det er bare å ha litt turtall!!

Når det gjelder girkassa må jeg nok litt mer drasistisk til verk.. Det er greit nok å få giret til å gå opp og ned, men så skal det stoppe på midten.. og så må det dras over til midten, men ikke for langt. Derretter er det ok til å dra det opp og ned. For at dette skal gå freit må jeg ha et printer kort som er programert til å gi spenning i 3sec for å så stoppe osv.. Det er vel noen her på forumet som kan hjelpe meg med det?? ;)

Kunne ha vært greit å fått hastigheten oppgitt på fjernkontrollen eller no slikt..? (evnt turtall og..)

Lenke til kommentar

Med "servoer" i denne sammenheng tenkte jeg på de enhetene som omgjør radiosignalet fra senderen til bevegelse. De er somregel ikke særlig store. Dersom du har en fjernstyrt bil hjemme kan du se på styringa der. En "servo" svinger hjulene til høyre og venstre når du sender signaler til den.

Det finnes "trinnløse" servoer som virker mens de får signal og stopper når signalet stopper. De har ikke én ferdigordna bevegelse som de utfører med en gang signalet kommer. Som eksempel kan vi ta den lille fjernstyrte bilen igjen. Dersom du har en trinnløs styreservo kan du regulere svingutslaget trinnløst fordi servoen vil bare gå når du holder spaken på fjernkontrollen til siden. Med en gang du slipper spaken vil servoen stoppe og hjulene vil stå i den posisjonen. Har man ikke en slik trinnløs servo vil hjulene svinge helt til det blir fullt utslag, uansett om du slipper spaken lenge før det.

Kronglete forklart, men du forsto sikkert hovedtankene =)

Lenke til kommentar
Synes det var bra forklart jeg, men vil jo helst at hjulene kan rette seg opp igjen (at servoen går tilbake...)

Lurer på hva dette kommer til å koste...!!

jeg har bare vært borti servoer som ikke går tilbake. Har bare bygd radiostyrt bil, kan egentlig ikke så veldig mye om temaet

*edit:

Kom til å tenke på noe. I selve fjernkontrollen (i mangel på et bedre navn) er det jo små fjærer som trekker stikkene tilbake til midtposisjon. Så egentlig går jo servoene tilbake til nullpunktet når du slipper.

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
Synes det var bra forklart jeg, men vil jo helst at hjulene kan rette seg opp igjen (at servoen går tilbake...)

Lurer på hva dette kommer til å koste...!!

jeg har bare vært borti servoer som ikke går tilbake. Har bare bygd radiostyrt bil, kan egentlig ikke så veldig mye om temaet

Tenkte bare på når jeg kjøer fort så kan det bli et lite problem vis man skal rette opp fort igjen.. Og skulle gjerne vist når hulene var sentrert, går det ikke med no slags led-lys?

Lenke til kommentar
Har ikke noe fornuftig og komme med, men hadde vært snilt hvis du bilder underveis og poster her :thumbup:

Hørtes spennende ut dette her!

Ja, det var det, vil helst ha med meg noen kammerater, det er gøyere enn å jobbe alene... Det er egentlig det jeg sliter med...!!!

Hvis det blir noe av dette så kommer bilder+ mulig en worklogg... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...