Gå til innhold

Hvoradn ødelegge 120 harddisker helt, all data vek

dalri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå var det noen som nevnte en kritisk temperatur på 790°C eller deromkring for gjennopprettning av brannskadde harddisker (IBAS). Målet må vel da være å ikke nødvendigvis smelte de om, men varmebehandle dem slik at de utsettes for feks.1000°C eller så over en viss tid.

Da foreslår jeg at han legger harddiskene i en slik keramisk ovn.

Må ikke varmen over 1000 grader for å brenne leire? Jeg kjenner ikke temperaturene som brukes i slike ovner.

Det kan vel bli en del stivnede metallpytter og andre griserier i bunnen på ovnen. Så da må vel noe legges i bunnen for å samle dette opp. Kanskje et leirkar gjør susen.

:thumbup:

Lenke til kommentar

mange kreative ideèr her, men kan man ikke gjøre følgende:

Først kjør ett av disse programmene som overskriver hardisken med nuller et par ganger.

også tar du en hammer og klikker helt på den stakkars disken.

Også bruker du den magnet greia du sa du hadde fått tak i!

Da tar man liksom det beste fra alt :)

Lenke til kommentar

Okei, litt seriøst her:

Dersom disse harddiskene tilhører ei bedrift, så foreslår eg at du lar IBAS gjøre jobben (dersom bedriften er villig til å betale så pass mykje for å bli kvitt innholdet på diskene) Dersom bedriften ikkje er villig til å betale så mykje, så kan du jo prøve å bruke noe av softwaren du får kjøpt gjennom IBAS (med mindre det er rettningslinjer som sier at dette ikkje er sikkert nok)

Eller så kan du jo prøve den mega-magneten som en eller annen snakket om her..

Lenke til kommentar

Ganske fasinerende lesestoff mye av dette!:D Skulle likt om IBAS hadde en Pure-For-Pun avdeling, der vi alle kunne prøve å mose en disk for å så sende den til IBAS for debriefing. Hehe.. Det hadde vert noe det! Da skulle jeg gått meg en tur rundt i nabolaget å hentet alt som kunne deformere en HD på noen som helst måte! :dribble:

Lenke til kommentar
Kast dem inn i et sort hull. :thumbup:

Selv dumping i et sort hull trenger ikke være 100,00% sikkert. Hvordan kan man være sikker på at dataene er slettet for godt? Man kan jo ikke bevise dette. Ingen ting kan bevises, lærte vi på ex.phil. Det blir bare et spørsmål om grad av sannsynlighet.

Heller ikke oppmaling til fint støv av samtlige disker og smelting til en stor metallklump vil beviselig være 100,00% sikret mot at teknologien en gang i fremtiden gjør det mulig å rekonstruere dataene og at noen faktisk gjør det og misbruker informasjonen.

Dersom diskene simpelthen skades vesentlig fysisk (Eks slås flate / brettes /borres opp) og dumpes på Grønnmos fyllingsplass vil det være SVÆRT usannsynlig at informasjonen hentes ut av søppelberget og misbrukes. Kanskje 99,9999% sikkert for å tenke på et tall.

Dersom 99,9999% sikkerhet oppnås bør vel dataene anses som slettet på en måte som må vurderes som tilfredsstillende? :hmm:

Lenke til kommentar
Selv dumping i et sort hull trenger ikke være 100,00% sikkert. Hvordan kan man være sikker på at dataene er slettet for godt? Man kan jo ikke bevise dette. Ingen ting kan bevises, lærte vi på ex.phil. Det blir bare et spørsmål om grad av sannsynlighet.

Heller ikke oppmaling til fint støv av samtlige disker og smelting til en stor metallklump vil beviselig være 100,00% sikret mot at teknologien en gang i fremtiden gjør det mulig å rekonstruere dataene og at noen faktisk gjør det og misbruker informasjonen.

Dersom diskene simpelthen skades vesentlig fysisk (Eks slås flate / brettes /borres opp) og dumpes på Grønnmos fyllingsplass vil det være SVÆRT usannsynlig at informasjonen hentes ut av søppelberget og misbrukes. Kanskje 99,9999% sikkert for å tenke på et tall.

Dersom 99,9999% sikkerhet oppnås bør vel dataene anses som slettet på en måte som må vurderes som tilfredsstillende? :hmm:

Hvis du sprer støvet rundt forbi er vel sannsynligheten ganske stor for at ingen klarer å plukke opp småbitene igjen, eller!? Spesiellt hvis du fordeler det over en del kvadratkilometer, hvis det er det det skulle stå på.

Hvordan kan du være sikker på at du treffer det sorte hullet i det hele tatt og ikke krasjer med noen stjerner på veien til det? Tenker da på det sorte hullet i sentrum av den galaksen vi tilhører.

:roll:

Lenke til kommentar

Har du destruert dem ennå. Hvis du har gjort det er det litt dumt å komme med forslag nå.:huh:

Et forslag er å bruke hagle eller en litt kraftig rifle (6.5x55 som er en bane/elgpatron) og skyte hdd'ene som blink, noe som garantert er gøy. Det er ikke noe å hente av data i dem etterpå. Det er mange som har en rifle med dette kaliberet. Få vedkommende til å kjøpe banepatroner for de er mye billigere en jaktpatroner. Mange lader slike hjemme også. Prisen vil komme på ca 200-300 kr.

Det andre forslaget er å ta en tur til nærmeste veiprosjekt der dem har en stor veivalser. Resultatet av en omgang veivalser kan bli interessant. :yes:

Lenke til kommentar
Det har lykkes folk å få tak i data fra druknede, rustete, smeltete og knuste disker så ikke vær for sikker... ;)

Men bare data som ligger på den delen av disken som fortsatt er "rett", right? Hvordan skal man lese en disk som er "skeiv"?

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en test i går. Jeg destruerte en hdd på 1GB med en 9mm kaliber pistol. Jeg hadde bare en patron så det ble bare et stk hull i hdd'en. Hullet var 10 mm men kortet på baksiden var bra revet bort.

En hagle med stålhagl i stedet for blyhagl ville gi en mer ødeleggende effekt. :green:

Lenke til kommentar

Brobekk søppelforbrenningsanlegg i Oslo lar deg kaste diskene direkte inn i forbrenningsovnen om du sier fra at du har med data / lagringsutstyr.

Har vært der med en kasse backup-taper.

Billig, og i motsetning til svært mange andre innlegg, miljømessig korrekt.

Brobekk forbrenningsanlegg

Brobekkvn. 87

Tlf 23 48 36 00 e.15.30: 23 48 38 00

Faks 23 48 38 01

man- fre 06.30-19.30

lør stengt

Klemetsrud forbrenningsanlegg

Klemetsrudvn 1

Tlf 23 48 36 00 e.15.30: 23 48 39 00

Faks 23 48 39 01

man- fre 06.30-19.30

lør stengt