Gå til innhold

Hvoradn ødelegge 120 harddisker helt, all data vek

dalri

Anbefalte innlegg

Kjøp et stort akvarium å hiv harddiskene oppi, så slipper du løs 4-5 haier, en piraja stim, kråkeboller med giftpigger, noen elektriske åler og litt sånnt :yes:

Jeg ville ihvertfall gitt faen i DE harddiskene da :hmm: hehe

Har du sett for mye James Bond filmer du, eller ? :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp et stort akvarium å hiv harddiskene oppi, så slipper du løs 4-5 haier, en piraja stim, kråkeboller med giftpigger, noen elektriske åler og litt sånnt :yes:

Jeg ville ihvertfall gitt faen i DE harddiskene da :hmm: hehe

Mente at de er så godt bevoktet at ingen jeg kjenner hadde vært dum nok til å prøve å ta en harddisk fra bunnen av akvariet å hente data fra den. Dessuten er det bare den som ordner til akvariumet som vet at de ligger på bunnen under sand og stein.

Ikke vær for sikker. Han stupgale naturelskeren i "Krokodille-jegeren" fra Australia er vel modig eller dumdristig nok til å utfordre det meste av dyr og andre farlige skapninger.

:roll:

Lenke til kommentar

nesten alle James Bond, Austin Powers og No One lives Forever "drepe" metoder er "geniale". Og da snakker jeg ikke om de "pistol-bæng-bæng" metodene, men de haier med laser-stråle på hode, vulkan,gigantisk laser, haier, andre dyr og andre mystiske metoder. Nesten alle de ville vel tatt knekken på et par harddisker, og jeg tror ikke mangen ville henta de hvis de lå i et basenge med haier som har lasrer på hodet....

Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Kanskje vi kunne gi diskene noen 2-åringer så de kan bite og sikle diskene i stykker...?

Hahaha sykeste jeg har hørt, så for meg et morsomt senario nå.. :!:

Dette fikk meg til å tenke på:

Hadde en gang i fortiden en tape til Commodore 64. Det var over 100 spill på kassetten som en selvfølgelig trengte TurboTape til å laste inn i minnet til PC'en.

Søsteren min passet på et spedbarn. Selvfølgelig lot hun baby'en leke på gulvet i stuen hvor spillmaskinen stod. Barnet fikk tak i tape'n og dro ut halvparten av all tape'n og klarte å ryke tape'n i tillegg. Gadd ikke å prøve å redde tape'n, men det var en litt sur opplevelse. Kan ikke akkurat klandre baby'en heller da. :love:

Lenke til kommentar
QUOTE=fargoth,16/07/2004 : 00:08] Smelt deg bowlingkule... :innocent:
Utdyp.. Smelte en bowlingkule?
Smelte hardiskene, og lage bowlingkuler. :roll:

Hvorfor ikke lage bowlingkule av egnede materialer i stedet for? Det er håpløst å tro at man kan få en bowlingkule av å smelte ned haug med harddisker og støpe de ut. Både form, vekt, overflate og korrosjonsegenskaper vil bli håpløse ved en sånn sammenblanding av stål, aluminium, plast, glassfiber, kobber, silisium, krom og nikkel. Det vil i beste fall bli en uformelig tung og klump som vil korrodere voldsomt.

(Jeg jobber i sommer med legeiringsutvikling i forbindelse med resirkulering av aluminium så jeg har satt meg godt inn i saken)

Hvordan kan du vite om det blir korrosjon i materialet? Husk at rustfritt stål er en legering det også ..

Kanskje du finner en ny genial legering med egenskaper ut over det vanlige ? :D

Lenke til kommentar
Hm, sterk syre på platene kunne vel gjort jobben sin?

Evt, bruke ren svovel på platene og sette fyr, tok en liten svovelklump i ei spiseskje engang, tente på og klumpen svidde seg gjennom metallet.

Stilig.. :!:

Lenke til kommentar
Blir bare sprøere og sprøere forslag her.... Morsomt :D

Hva med å smelte de om til stålamper da? Litt sånn funky stålamper, også kan du ta ut kretskorta og setter rammer på de, eller bruke de som tapet eller whatever....

Det er vel mest aluminium i en harddisk da innkapslingen hovedsaklig er laget av dette materialet. :ermm: Stilige funkis aluminiumslamper ?

Lenke til kommentar
QUOTE=fargoth,16/07/2004 : 00:08] Smelt deg bowlingkule... :innocent:
Utdyp.. Smelte en bowlingkule?
Smelte hardiskene, og lage bowlingkuler. :roll:

Hvorfor ikke lage bowlingkule av egnede materialer i stedet for? Det er håpløst å tro at man kan få en bowlingkule av å smelte ned haug med harddisker og støpe de ut. Både form, vekt, overflate og korrosjonsegenskaper vil bli håpløse ved en sånn sammenblanding av stål, aluminium, plast, glassfiber, kobber, silisium, krom og nikkel. Det vil i beste fall bli en uformelig tung og klump som vil korrodere voldsomt.

(Jeg jobber i sommer med legeiringsutvikling i forbindelse med resirkulering av aluminium så jeg har satt meg godt inn i saken)

Hvordan kan du vite om det blir korrosjon i materialet? Husk at rustfritt stål er en legering det også ..

Kanskje du finner en ny genial legering med egenskaper ut over det vanlige ? :D

Korrosjon vil skje fordi aluminium med mer enn 0,5% kobber alltid har lett for å korrodere. Hvis det kommer opp i 5% noe vi trolig snakker om her så vil den korrodere selv i vanlig tørr inneluft med ~40% luftfuktighet. Og ennå værre blir det hvis man tilsetter ukontrollerte mengder (over 5%) med jern fra stålet i skruene i legerina. Krom og nikkel fra det rustfrie stålet i skruene kunne nok ha delvis ha virket mot korrosjonen, men det reagerer med silisium'et fra chip'ene slik at det "nøytraliseres" med hensyn på korrosjon. Dessuten er det nok noen ukjente faktorer her, bla hvilke stoffer plasten rundt brikkene og glassfiberen i kretskortet inneholder. (f.eks klor er krise når det gjelder korrosjonsegenskapene) Vi vet heller ikke om du klarer å holde luft borte den flytende aluminiumen. Hvis ikke så kan du regne med flak av aluminuimoksyd. Dette ser nærmest ut som kakao-snerk når aluminiumen er flytende, og blir til stygge mattgråe flak som kan plukkes av aluminiumen når den er størknet. Slike flak vil ligge inni hele materialet og gjøre at tingen lett brekker tvers av. I tillegg vil du få en del problemer under størkning. Aluminium trekker seg sammen under størkning. Dette vil gi både hulerom/porøsitet inni materialet og store innsøkk på det stedet som størkner sist. Om ikke det var nok så vil klumpen bli mykere enn bly hvis du ikke følger bestemte avkjølingskurver, noe som er praktisk umulig for tykke former som "bowlingklumpen" din.

Hehe.. Du tror man kanskje oppdager en genial legering ja.. Sikkert ingen som har prøvd dette før deg.. hehe. Ikke for å ta motet fra deg, men dette er nok prøvd 10.000 ganger før med suksessive endringer hver gang og analyse av virkningene. Det er det faktisk akkurat det jeg jobber med nå. (bortsett fra når jeg skriver her i forumet da) Jeg sitter her med 120 forskjellige aluminiumsprøver på skrivebordet og skal gjøre tester på de i løpet av uka. Det er små forskjeller mellom hver prøve i enten legeringen, varmebehandlingen, eller andre ting. Jobben min er å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer bra. (kun mekanisk analyse denne gangen)

Det er spennende å jobbe med slik forskning! Det anbefales sterkt selv om det er litt mye studering først.

Lenke til kommentar
Korrosjon vil skje fordi aluminium med mer enn 0,5% kobber alltid har lett for å korrodere. Hvis det kommer opp i 5% noe vi trolig snakker om her så vil den korrodere selv i vanlig tørr inneluft med ~40% luftfuktighet. Og ennå værre blir det hvis man tilsetter ukontrollerte mengder (over 5%) med jern fra stålet i skruene i legerina. Krom og nikkel fra det rustfrie stålet i skruene kunne nok ha delvis ha virket mot korrosjonen, men det reagerer med silisium'et fra chip'ene slik at det "nøytraliseres" med hensyn på korrosjon. Dessuten er det nok noen ukjente faktorer her, bla hvilke stoffer plasten rundt brikkene og glassfiberen i kretskortet inneholder. (f.eks klor er krise når det gjelder korrosjonsegenskapene) Vi vet heller ikke om du klarer å holde luft borte den flytende aluminiumen. Hvis ikke så kan du regne med flak av aluminuimoksyd. Dette ser nærmest ut som kakao-snerk når aluminiumen er flytende, og blir til stygge mattgråe flak som kan plukkes av aluminiumen når den er størknet. Slike flak vil ligge inni hele materialet og gjøre at tingen lett brekker tvers av. I tillegg vil du få en del problemer under størkning. Aluminium trekker seg sammen under størkning. Dette vil gi både hulerom/porøsitet inni materialet og store innsøkk på det stedet som størkner sist. Om ikke det var nok så vil klumpen bli mykere enn bly hvis du ikke følger bestemte avkjølingskurver, noe som er praktisk umulig for tykke former som "bowlingklumpen" din.

Hehe.. Du tror man kanskje oppdager en genial legering ja.. Sikkert ingen som har prøvd dette før deg.. hehe. Ikke for å ta motet fra deg, men dette er nok prøvd 10.000 ganger før med suksessive endringer hver gang og analyse av virkningene. Det er det faktisk akkurat det jeg jobber med nå. (bortsett fra når jeg skriver her i forumet da) Jeg sitter her med 120 forskjellige aluminiumsprøver på skrivebordet og skal gjøre tester på de i løpet av uka. Det er små forskjeller mellom hver prøve i enten legeringen, varmebehandlingen, eller andre ting. Jobben min er å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer bra. (kun mekanisk analyse denne gangen)

Det er spennende å jobbe med slik forskning! Det anbefales sterkt selv om det er litt mye studering først.

Siden du ser ut til å ha peiling på aluminium så lurer jeg på om du vet hvordan en får aluminium til å brenne med tilførsel av normal luft, eventuellt tilførsel av ren oksygen fra flaske?

Jeg hadde for langt tilbake siden i denne tråden noen spørsmål rundt dette.

Brenner aluminium og blir til et oksyd når det allerede er smeltet, eller må det gå over i gassform først før det brenner?

Alkali-metaller brenner jo veldig lett som et eksempel. Noen av de brenner jo i fast tilstand med kun kontakt med vanlig kaldt vann. :) Hilsen nysgjerrig

Lenke til kommentar
Vi vet heller ikke om du klarer å holde luft borte den flytende aluminiumen. Hvis ikke så kan du regne med flak av aluminuimoksyd. Dette ser nærmest ut som kakao-snerk når aluminiumen er flytende, og blir til stygge mattgråe flak som kan plukkes av aluminiumen når den er størknet. Slike flak vil ligge inni hele materialet og gjøre at tingen lett brekker tvers av. I tillegg vil du få en del problemer under størkning. Aluminium trekker seg sammen under størkning. Dette vil gi både hulerom/porøsitet inni materialet og store innsøkk på det stedet som størkner sist. Om ikke det var nok så vil klumpen bli mykere enn bly hvis du ikke følger bestemte avkjølingskurver, noe som er praktisk umulig for tykke former som "bowlingklumpen" din.

Tilleggspørsmål:

Kan aluminium fortsette å brenne av seg selv hvis det har normal luft rundt seg etter at du har fått igang en forbrenning, eller vil det slukke ut av seg selv?

Lenke til kommentar
Siden du ser ut til å ha peiling på aluminium så lurer jeg på om du vet hvordan en får aluminium til å brenne med tilførsel av normal luft, eventuellt tilførsel av ren oksygen fra flaske?

Jeg hadde for langt tilbake siden i denne tråden noen spørsmål rundt dette.

Brenner aluminium og blir til et oksyd når det allerede er smeltet, eller må det gå over i gassform først før det brenner?

Alkali-metaller brenner jo veldig lett som et eksempel. Noen av de brenner jo i fast tilstand med kun kontakt med vanlig kaldt vann. :) Hilsen nysgjerrig

Tilleggspørsmål:

Kan aluminium fortsette å brenne av seg selv hvis det har normal luft rundt seg etter at du har fått igang en forbrenning, eller vil det slukke ut av seg selv?

Med det samme vi er i "søppel" så kan vi like gjerne fortsette avsporingen:

Oksyderingen som skjer på overflaten ved romtemperatur er faktisk en forbrenningsreaksjon. Aluminium forbrenner altså selv om temperaturen er lav. Men denne forbrenningen stopper normalt opp ganske fort fordi oksidsjiktet (askelaget) blir så tykt (noen mikrometer) at det hindrer oksygentransport innover til aluminiumen. Du kan si at forbrenningen kveler seg selv med sin egen aske. Forbrenningsreaksjonen utvikler ganske mye varme men temperaturen holdes nede av at så små deler av metallet forbrenner før "brannen" kveles.

Men hvis du hadde malt opp/pulverisert aluminiumen i inert atmosfere slik at hvert pulverkorn var bare rundt 1 mikrometer stort, så vil all aluminiumen få kontakt med luft og forbrenne. Et slikt fint pulver vil altså selvantenne av oksydasjonen og brenne så lenge det er oksygen mellom pulverkornene. Hvis blandingen mellom luft og aluminiumstøv er i riktig forhold så vil forbrenningen kunne skje så raskt at det blir eksplosivt.

Ren oksygen, og evt trykk vil aksellerere oksydasjonen/forbrenningen

Aluminium brenner altså i fast form, men kan også brenne (oksydere) i flytende eller gassform. (dog, kokepunktet er så høyt at det vil i praksis aldri skje)

Aklakimetaller er litt forskjellige. De har større bindingsenergi til oksygen enn det hydrogen har. Aluminium har mindre bindingsenergi til oksygen enn det oksygen har. Dette gjør at alkalimetaller kan spalte vann for å få tak i oksygenet og gi hydrogen som "avfallsprodukt". Dette avfallshydrogenet reagerer igjen med luft om temperaturen er høy nok, og det er den sansynligvis siden reaksjonen mellom alkalimetallet og vannets oksygen fungerer som gnist. Dermed får man to forbrenninger: først: alkali + vannets oksygen, deretter overskuddshydrogenet + oksygen fra lufta. Alkalimetaller har ogsp et oksydsjikt (askelag) som sprekker opp slik at nytt oksygen slipper til selve metallet. På aluminium var dette aske-laget som nevnt helt tett og sperret for videre forbrenning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Demonter hele hdden.

Ta disken og fest den. Ta så en vinkelsliper med grov,GROV, fil og kjør løs.

Så ta opp bitene og finkorn de i en sil av et slag.

Bruk så syre på de. Mess'em up.

Bland de små korna med 20kg sand og smelt de i et smelteverk.

Voila.

Eller du kan rett og slett bare spise platen et par ganger.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...