bazzo Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 er det mulig å hente opp if strengen med en variabel, slik at jeg slipper å skrive inn hele if strengen for hver gang? Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 function if_setning($variabel) { if ($variabel == "tekst") { //gjør dette } else { //gjør dette } } Så bruker du "if_setning($test);" Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Du trenger ikke opprette en ny tråd når du allerede har stilt spørsmålet i en annen tråd. Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Du trenger ikke opprette en ny tråd når du allerede har stilt spørsmålet i en annen tråd. sorry skal ikke gjenta seg. Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 function if_setning($variabel) { if ($variabel == "tekst") { //gjør dette } else { //gjør dette } } Så bruker du "if_setning($test);" Jeg får ikke denne til å skrive variablene. $variabel_test1 = "variabel_test1"; $variabel_test2 = "variabel_test1"; function if_setning($variabel) { if ($variabel == "Test1") { //gjør dette echo "$variabel_test1 / $variabel_test2"; } else { //gjør dette echo "jada dette er en test"; } } <?php echo function if_setning($variabel) ?> eneste denne skriver er tegnet mellom variablene " / " og ikke variablene. hva gjør jeg feil ? Lenke til kommentar
joffar Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 For at dette skal virke må du sette variablene som globaler, eller overføre variablene via funskjons kallingen.. $variabel_test1 = "variabel_test1"; $variabel_test2 = "variabel_test1"; function if_setning($variabel) { global $variabel_test1,$variabel_test2; if ($variabel == "Test1") { //gjør dette echo "$variabel_test1 / $variabel_test2"; } else { //gjør dette echo "jada dette er en test"; } } <?php echo function if_setning($variabel) ?> via funskjon: $variabel_test1 = "variabel_test1"; $variabel_test2 = "variabel_test1"; function if_setning($variabel,$var1,$var2) { if ($variabel == "Test1") { //gjør dette echo "$var1/ $var2"; } else { //gjør dette echo "jada dette er en test"; } } <?php echo function if_setning($variabel,$variabel_test1,$variabel_test2) ?> Tror begge skal virke... men er ingen kløpper i php megselv.so... Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 trenger ikke å ha med $variabel... Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 I funksjons deklareringen (function funcName($vars)) står $vars (i dette tilfellet) for en input som må være med. Med andre ord, når du kaller en funksjon må du sette inn verdien som funksjonen krever. I et tilfelle av en if teste funksjon må du da sette inn f.eks verdien som skal testes, om det er det funksjonen krever. function if_test($var) { if ($var == "Test") { echo "Verdien var 'Test'"; } elseif ($var == "Hei") { echo "Verdien var 'Hei'"; } } if_test("Test"); $test = "Hei"; if_test($test); Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 Takker for alle svar, lærer en del her nå. Men en ting til: Hvordan kan jeg skrive utslaget fra "function" til en variabel eks. $MinVariabel = (utslaget fra "function"); Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Takker for alle svar, lærer en del her nå. Men en ting til: Hvordan kan jeg skrive utslaget fra "function" til en variabel eks. $MinVariabel = (utslaget fra "function"); EDIT: OOOOPs. ble vist postet debbelt dette, er forumet treigt eller er det bare meg? Endret 25. juni 2004 av bazzo Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 $MinVariabel = funksjon(); hmm.. Tja, kansje jeg kan gjøre det på en annen måte. Jeg skal legge sammen utfallet fra to funksjoner. eks. echo funksjon1() + funksjon2(); Der funksjon1() f.eks. blir 20 og funksjon2() blir 30. Og da skal echo skrive 50. Er det mulig ? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Hvis du prøver ut denne så ser du at det fint går an: <?php function funksjon1() { return 20; } function funksjon2() { return 30; } echo funksjon1() + funksjon2(); //utfall == 50 ?> Endret 25. juni 2004 av dabear Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 Funker ikke det. Bruker metode nr.1 til joffar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå