Gå til innhold

Thorton V/S Thoroughbred

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Thorton er en Barton kjerne som har fått en sperre på L2 cachen slik at den tilsvarer T-bred. Thorton kan da moddes til Barton og sannsynlighvis klokkes lenger pga det er nyere steppinger.

Så svaret er: er du en modder/hard overklokker velg Thorton, ellers så er det det samme!

(jeg har mine tvil om at de komplett lister som T-bred virkelig er det, de skulle ha godt ut av produksjon for lenge siden...)

Lenke til kommentar

Hvis du har planer om å overklokke ville jeg gått for en 2.4 eller 2.5 BartonM

Disse er laget for å kunne kjøres på samme mhz som barton på lavere spenning (1.40 -1.45 mot 1.65), så du kan som regel klokke di en god del mer.

Koster ikke stort mere enn en barton heller.

Endret av Towlie
Lenke til kommentar

Kort sagt:

Thorton er egentlig en Barton med halvert cache og med 266MHz FSB. Tar jeg ikke helt feil så kom Thorton i XP2000+, XP2200+ og XP2400+. Er i alle fall de versjonene jeg har sett til salgs i Norge.

Har selv en XP2000+ Thorton (ulåst sådan) som surrer godt i broderens pc (kjører fint XP2000+@XP2600+) på default volt (1.6v).

I og med at Thorton har en Barton kjerne (Barton kjernen er som kjent fysisk større enn T'bred kjernen, 101 mm2 mot henholdvis 84 mm2) så er Thorton "kjøligere" i forhold til tilsvarende T'bred.

Lenke til kommentar
I og med at Thorton har en Barton kjerne (Barton kjernen er som kjent fysisk større enn T'bred kjernen, 101 mm2 mot henholdvis 84 mm2) så er Thorton "kjøligere" i forhold til tilsvarende T'bred.

Forskjellen mellom Barton og Tbred er jo 256kB L2. Cache er veldig transistorkrevende, men kan pakkes veldig kompakt og bruker veldig lite strøm. I tillegg, er jo disse 256kB cache deaktivert, slik at de ikke utvikler varme. Cachen som er deaktivert, er også mest sannsynlig spredd utover hele cache-"blokka" i CPUen siden det er liten sannsynlighet for at alle feilene i cachen er på ene siden ;)

Hvis man ser på et bilde av Barton-kjerna vs et bilde av Tbred, så ser man at cachen er lagt ut til ene siden av kjerna og hos Barton er de ekstra 256kB'ene lagt utenpå igjen.

CPUene vil da mest sannsynlig utvikle like mye varme ved samme kjernefrekvens og spenning. Litt deaktivert cache "borti hjørnet" vil neppe hjelpe noe som helst på varmeoverføringen, da det er logikkdelen av kjerna som utvikler langt over 90% av varmen... og den er på samme plassen og like stor hos alle AthlonXP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...