Gå til innhold

Mine erfaringer med 1760NX

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en 1760NX nå.

vil gjerne lete etter døde pixler. hvordan gjør jeg dette?

du kan f.eks skifte bakgrunnsfarger.. gul, grønn, blå, lilla osv.. gjerne med helt hvitt også for å se om noen er døde, hvis de er farget så er de gjerne upolariserte. Da kan du prøve heksemetoden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter med en 1760NX nå.

vil gjerne lete etter døde pixler. hvordan gjør jeg dette?

;) ha ha ha hvis du ikke vet det så ikke bry deg for da er det ikke noe problem!

virkelig? er de så lette å se?

vil de si at jeg ikke har døde pixler? har sett overalt nå, kan itte se noe..

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 1760 NX på onsdag. Det første jeg la merke til var som sagt størelsen, men hos meg var det av det positive! Har hørt så mye om at folk klager på at LCD skjermene er så mye mindre en CRT.... BULLSHIT sier bare jeg. Jeg var overasket over hvor nærme LCD skjermen (og da mener jeg selve skjermen, den delen som viser bilde) var i forhold til min tidligere 21"CRT. det var kun ca.2" som skilte de i størelse!

Så når jeg skulle sette opp skjermen la jeg merke til det bundlen ikke inneholdt DVI kabel :thumbdown: Dette var for meg en skuffelse, så jeg måtte dagen etter gå til anskaffelse av en ny kabel.

Så når jeg fikk starta opp pc'n ( :w00t: ingen pixel feil :w00t: ) med min ny skaffete 1760 NX merket jeg klarheten på bildene. Den var så og si superb. med STOR S!!!! Den viste helt rene bilder, i film og i bilderedigeringsprogrammer, osv... Som sagt, svart var svart, og hvit var hvit!

Så når vi kom til spill, det første jeg testet var wc3... her var som sagt skjermen overlegen i forhold til min tidligere CRT skjerm.... men bildet var litt mindre pga at jeg hadde skiftet fra en 21" til 17" (en vanesak har jeg funnet ut)

Men det var ikke antydning til ghosting i det heletatt.

Så tenkte jeg at jeg fikk prøve skjermen på noen FPS spill... Det første jeg prøvde var CS. Her var det totalt umulig for meg å spore etterslep,Bildet var helt klart go deagelen lagde "null , niks" etterslep. (har nemmelig sett på mange andre LCD-skjermer at deagelen lager et enormt etterslep i mange tilfeller) men her var ikke det saken.

Neste spill ut var CoD. Her er det mange eksplosjoner som pleier å lage etterslep på skjermene, men heller ikke dette la jeg merke til! Når det gjaldt CoD så testa jeg det på LAN sammen med en kompis som hadde syncmaster 192V (tror jeg) Og denne la jeg veldig godt merketil ghostingen på! det var ufattelig hvor godt jeg la merke til det (ikke gjort det før sjøh ;)) Her så du klart etterslep på både deagel, eksplosjoner og "kule-regn"

Når det gjelder den fine testen fra miniclips, så la jeg bitte-litt merke til ghostingen på den røde kula, men dette var minimalt!

Konklusjo:

Denne skjermen er verdt å kjøpe, den beste LCD-skjermen jeg har sett til krevende spill. Var bare i noen tilfeller at jeg oppdaget det bitte-lille som var av ghosting. Så jeg skjønner ikke hvor du har fått denne "enormt" synelige ghostingen fra?

Ellers er det kun et lite minus med skjermen.... Hvor var DVI-kabelen i bundlen? :thumbdown:

Ellers er det bare å anbefale denne skjermen på det aller sterkeste :thumbup:

PioUs-JiN wannabee awards:

9/10 :w00t:

Endret av PioUs-JiN
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg mottok min NEC 1760nx (Svart Sølv, TCO03) i går, sammen med DVI kabel som jeg bestilte ved siden av, og må si meg veldig fornøyd. Klare fine farger og alt mulig.

Til min store skrekk fant jeg en helt rød pixel nesten midt på skjermen, som syntes godt på svart bakgrunn. Av en eller annen grunn forsvant den etter at jeg fyrte opp Morrowind og jeg har ikke sett den siden heller. :)

Jeg må si meg enig i at skjermen ikke viser helt jevne bilder i raske bevegelser, men det visste jeg vel egentlig på forhånd.

En skjerm som viser 60Hz vil jo ha mer opphakkede sekvenser enn en skjerm som viser f.eks 85 eller 100 Hz.

Resultatet blir da også f.eks at en ser 2-3 batonger på bildet i rask rekkefølge langs en bue i f.eks. Thief når man slår med batong, istedenfor en fin kjapp bue med f.eks 13 batonger i sekvens.

Av en eller annen grunn pleier også dette problemet å bli borte når en har høy Fps i spillet.

Har ikke sett noe særlig til Ghosting enda, bare litt tearing i NECs skjermsparer og litt hakking når en skal snu seg kjapt i enkelte spill.

Inntil videre er jeg hvertfall kjempefornøyd.

Eneste minuset er egentlig at jeg syntes skjermen blir litt vel lyssterk når rommet ellers er mørkt, men den er fin på dagen. Kontrasten er også bittelitt dårlig ved liten skrift, jeg ser svarte bokstaver med ørsmå skygger av rødt og grønt, selv om jeg har prøvd å optimalisere med cleartype. Det gjør svart tekst på Hvit bakgrunn litt blurry. Har noen tips for å fikse dette, så mottas det med takk?

Morrowind med denne skjermen kan også anbefales.

Ellers er vel cpu en min noe aldrende. En lite optimalisert maskin kan jo også øke hakking betraktelig.

Soltek SL-75FRV (VIA Kt400)

AMD XP2000+

768Mb 333MHz ram (Nanya)

Radeon AIW 9700Pro (Club3d)

Soundblaster AudigyPlatinumEx

1760Nx (NEC) :love:

Cordless Desktop Mx (Logitech)

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar

Har bestillt en 1760NX, men lurer på om jeg skal vente litt med å bekrefte bestillingen, kan ringe/maile til i morgen å avbestille, hører rykter om at mange fabrikanter skal sette ned prisene sånn som Samsung, de skulle sette ned 20% så det er fort 1000,- spart.

De kablene som følger med er ikke de som det går ann å stille hertz med er det sånn å forstå eller? Hvilket uttak trenger jeg på 3Dkortet for å bruke kabel som man kan stille Hz med?

Lenke til kommentar
Alle sier at en 17" LCD tilsvarer en 19" CRT

Klart det må være feil. En 19'' er en 19'' og en 17'' er en 17''

Ingen av delene er riktig :)

En 17" CRT har et bilderør på 17", men en synlig bildeflate på ca en tomme mindre. Ergo vil en 17" LCD ha en større synlig bildeflate, men å si at den er like stor som en 19" CRT er å ta i litt. Det man heller kan si er at den virker nærmere 19 enn 17" i forhold til CRT ;)

Forøvrig skal Samsung sette ned prisene over en periode på 6 mnd. Det er ikke snakk om noe drastisk prisfall over natta såvidt jeg har forstått det. På den andre siden kan det være greit å vente til litt ut i august, da det er tid for å justere prisene litt igjen. Tror ikke det er snakk om store kutt, men en hundrelapp her og der blir fort littt penger ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Rød pixel på skjermen tilbake av og til. Den begynte å blinke av og på, men etter en stund var den på hele tiden. Noen som har noen ideer til hva som kan gjøres. Det er vel ingen garantisak siden det bare er en pixel?

:(

pixel guiden et eller annet sted her... du tar en klut (husker ikke hva slags klut det var.. IKKE BRUK EN VANLIG KLUT) og maserer lett på den døde pixelen, er du heldig så begynner den å funke igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Har 1701, ca samme skjerm så vidt jeg har forstått. Samme panel og samme responstid, men mangler DVI :dontgetit:

Hadde en død pixel, men gadd ret og slett ikke å sende den inn, men vet ikke om det er en garantisak med bare en død pixel...

Jeg gikk over fra 17" crt til 17" Lcd og merket litt gohsting i bynnelsen, men nå som jeg er blitt vandt til den, kunne jeg godt tenkte meg en til! :thumbup:

Lenke til kommentar

En 17" CRT har et bilderør på 17", men en synlig bildeflate på ca en tomme mindre. Ergo vil en 17" LCD ha en større synlig bildeflate, men å si at den er like stor som en 19" CRT er å ta i litt. Det man heller kan si er at den virker nærmere 19 enn 17" i forhold til CRT ;)

kanskje dumt å trekke fram en så gammel tråd, men...

17" LD:

NEC 1770 står oppgitt til 430 mm diagonalt. Det blir omtrent som andre 17" LCDer:

Benq fp783 har 270mm x 338mm

Hyundai Q17 har 270mm x 338mm

Iiyama Prolite E435 270mm x 338mm

19" CRT - litt variasjon:

Syncmaster 957p har 264mm x 352mm

Hansol 920p har 270mm x 360mm

Viewsonic E92f har 264mm x 352mm "factory setting", "max. viewable" som Hansol.

Hvis man tar tallene 270 mm x 338 mm for 17" LCD og sammenligner med 264mm x 352mm for 19" CRT (som jeg tolker som det arealet man i praksis ofte bruker på 19" CRT) så får jeg

102,3% av høyden

96,0 % av bredden

98,2% av arealet

Viewsonic P75f+ (17" CRT) gir til sammenligning 225mm x 300mm noe som gir at en 17" LCD har 35% mer areal.

Dersom dette skulle vise seg å stemme, så synes jeg det er helt greit å si at en 17" LCD tilsvarer en 19" CRT.

Lenke til kommentar

kanskje dumt å trekke fram en så gammel tråd, men...

17" LD:

NEC 1770 står oppgitt til 430 mm diagonalt. Det blir omtrent som andre 17" LCDer:

Benq fp783 har 270mm x 338mm

Hyundai Q17 har 270mm x 338mm

Iiyama Prolite E435 270mm x 338mm

19" CRT - litt variasjon:

Syncmaster 957p har 264mm x 352mm

Hansol 920p har 270mm x 360mm

Viewsonic E92f har 264mm x 352mm "factory setting", "max. viewable" som Hansol.

Hvis man tar tallene 270 mm x 338 mm for 17" LCD og sammenligner med 264mm x 352mm for 19" CRT (som jeg tolker som det arealet man i praksis ofte bruker på 19" CRT) så får jeg

102,3% av høyden

96,0 % av bredden

98,2% av arealet

Viewsonic P75f+ (17" CRT) gir til sammenligning 225mm x 300mm noe som gir at en 17" LCD har 35% mer areal.

Dersom dette skulle vise seg å stemme, så synes jeg det er helt greit å si at en 17" LCD tilsvarer en 19" CRT.

Morsomt å få de korrekte tallene, selv om det er en stund etter selve diskusjonen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...