Gå til innhold

Test av Detonator 28.80 med GF4 Ti4400 på WinXP, del 3

Anbefalte innlegg

Her er en oppdatering på hvordan det går med testingen og tweakingen:

- Installerte CodeCreatures Pro for å sjekke ytelsen der. Her er resultatene fra testen (rippet fra TXT-fila CCP lagde):

Codecreatures Benchmark Pro

(version 1.0.0)

Official Score: 2457

DETAILS:

average number of frames per second

1600x1200 -> 19.8

1280x1024 -> 24.5

1024x768 -> 30.6

max. number of frames per second

1600x1200 -> 26

1280x1024 -> 31

1024x768 -> 43

average number of polys per second

1600x1200 -> 8.2 mio.

1280x1024 -> 9.3 mio.

1024x768 -> 11.0 mio.

max. number of polys per second

1600x1200 -> 13.9 mio.

1280x1024 -> 14.9 mio.

1024x768 -> 16.5 mio.

total amount of frames

1600x1200 -> 2591

1280x1024 -> 3210

1024x768 -> 4018

- Endelig 3DMark 2001 SE resultat: 10348 (304/688)

- Fikk mitt første alvorlige problem med kortet i natt. Dette skjedde under testing av MOH:AA, det kom opp et gult utropstegn ved systemtrayen som sa at nview.dll var korrupt og at CHKDSK måtte kjøres. Gjorde dette, og det viste seg av det var feil på C:, som raskt ble rettet. MEN...da jeg kom inn i Windows igjen, hadde jeg bare 640x480 med 16 farger. "Hva f***!!??" utbrøt jeg. Prøvde å avinstallere og resinstallere driverne, men med akkurat samme resultat.

Kikket da i Enhetsbehandling, og det var et gult utropstegn ved siden av GF4en. Det stod "Code 10: The Device Couldn't Start" som feilbeskrivelse. Jeg "hacket" litt i Regedit og fjernet alle referanser til NVIDIA (noe som normalt kan gjøres med "Detonator Destroyer") i håp om at dette skulle fikse problemet.

Men nei da. Hadde fremdeles bare 640x480 med 16 farger. Tok da ut GF4-kortet og satte inn det gamle GF2-kortet mitt. Der funket alt bra, med både oppløsninger og farger. Da begynte jeg for alvor å vurdere tanken på om GF4-kortet var ødelagt, og jeg var da forberedt på å måtte sende det tilbake til Komplett.

Gjorde da et siste desperat forsøk (klokken var da 5 om morgenen) og satte i kortet. Fikk som forventet 640x480x4. Denne gangen gikk jeg inn i "Display Properties" og "Advanced". Skrudde da av "Write Combining" og satte grafikk-akselerasjonen til et minimum. Startet da på nytt, og var allerede innstilt på å sende kortet tilbake.

Da skjedde det utenkelige, kortet virket bra igjen! Etter å ha undersøkt problemet litt mer nøye, er min teori at dette skyldtes at jeg stoppet og deaktiverte "NVIDIA Driver Helper Service". Dette fordi det var nettopp driverfilene som var de eneste korrupte filene på C:.

Har dere hatt liknende problemer med deres grafikkort?

- Tweaking av minnet: Fikk nå kjøleribbene fra ThermalTake. Etter å ha montert de på, gjorde jeg en kjapp test med 3DMark 2K1SE. Observerte da at de små artifactene jeg hadde, særlig i Dragothic, hadde forsvunnet helt. Skulle da slå på storslegga og prøve å bryte 700MHz-grensa, men da var grafikken full av artifacts, selv og det kjørte stabilt. Slo meg da til ro med 688MHz, som uansett er bra med tanke på at kortet kjører originalt på 550MHz.

- Tweaking av GPU: Jeg fikk ikke til å fjerne kjøleribba på GF4-kortet! Noen som har forslag til hvordan man gjør dette, uten å risikere at noe av hardwaren kan bli ødelagt? Jeg vil IKKE opplevde det samme helvetet jeg hadde med HKet mitt - les http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=10718&forum=24

Uansett, fikk GPUen stabil på 304MHz, den klikka mongo ved 310MHz etter en kort stund med 3DMark. Mener at jeg kan klare 310MHz med AS3...

- Kom fram til at man får mer ytelse ved å klokke GPU til maks hastighet enn det samme med RAMen. Hadde 2 oppsett, 304/688 og 300/702. Fikk faktisk 200 3DMarks mer med det første oppsettet!

Jeg håper på innspill og kommentarer til dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-18 14:52, Vegard20 skrev:

Hvor hentet du driverne?

http://www.fdrsoft.fr.fm via http://www.warp2search.net

Du kan også prøve driverdatabasen på http://www.guru3d.com

Vil også kommentere kort et av de programmene som fulgte med kortet, nemlig Earth Viewer.

Dette er et av de kuleste programmene jeg har prøvd, man ser jorden rendret i 3D vha. de avanserte funksjonene i GF4. Programmet henter satelitt- og GPS-data fra internett. Man kan se terreng med fjell i forskjellig høyde, innsjøer, veinett (foreløplig kun USA), lande-, fylkes-, og kommunegrenser samt større byer og tettsteder.

Dette programmet må prøves ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...