kiman Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Har et skolenettverk der jeg har et eget nett for elevene og lærerne. Begge disse nettene skal ut på nettet via en ISDN ruter (linux) Har en lokal ruter (linux) på lærer siden slik at ikke elevene kommer inn på lærernettet. Jeg får pinget begge gatewayene fra både elevnettet og lærernettet. Da er alt det fysiske med nettet i orden, men når jeg prøver å komme ut på internet kommer jeg ikke ut. Har prøvd å restarte ISDN boksen, byttet kabel, og har i tillegg godt inn fysisk på linux disketten på ISDN ruteren for å sjekke om det er rett nummer som skal ringes opp. Dette nettet har jeg satt opp for cirka to år siden, og det har gjørt jevnt og trutt. Byttet den lokale ruteren til lærernettet etter at den forrige gikk i stykker kiman Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Lyser lampen(e) på NT-1 boksen? Får du summetone hvis du kobler til en ISDN telefon? timtowtdi Lenke til kommentar
Morpheus- Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Har prøvd å restarte ISDN boksen, byttet kabel, og har i tillegg godt inn fysisk på linux disketten på ISDN ruteren for å sjekke om det er rett nummer som skal ringes opp. Hva mener du med godt fysisk inn på linux disketten? Har du fysisk gått "inn" i disketten, på routeren ? Skjønte ikke dette helt... Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Har prøvd å restarte ISDN boksen, byttet kabel, og har i tillegg godt inn fysisk på linux disketten på ISDN ruteren for å sjekke om det er rett nummer som skal ringes opp. Hva mener du med godt fysisk inn på linux disketten? Har du fysisk gått "inn" i disketten, på routeren ? Skjønte ikke dette helt... Du trenger jo ikke å lage en diskusjon rundt litt skrivefeil ut av dette. Det han helt tydelig mener her er at han har vært inne og sjekket konfigurasjonsfilen som ligger på disketten (dette er sikkert en floppy basert firewall løsning) om den ringer opp rett nummer når den skal koble opp mot internett. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 så du bruker en "diskett-ruter" lignende coyotelinux? Disse er meget enkle å sette opp på nytt. Gå inn på www.coyotelinux.com og last ned nyeste versjon. Denne har et godt web-admin miljø, samt SSH, som gir deg tilgang til det samme via putty eller lignende. Sett opp disketten på nytt og start opp ruteren. Uansett kan det lønne seg å gå inn på ruterens web-admin og se statusen til ruteren. En feilmelding vil stå, dersom du ikke er koblet til internett.. Det er vanskelig å hjelpe deg uten mer informasjon enn det du har gitt oss. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 ... og har i tillegg godt inn fysisk på linux disketten ... Hva mener du med godt fysisk inn på linux disketten? Har du fysisk gått "inn" i disketten, på routeren ? Skjønte ikke dette helt... Du trenger jo ikke å lage en diskusjon rundt litt skrivefeil ut av dette ... Vel... jeg klarer ikke å dy meg fra å komme med noen meninger rundt dette "gått fysisk inn på": Skulle man tolket utsagnet ordrett så betyr det at man i dette tilfellet har lirket opp disketten og tatt ut plata for nærmere undersøkelse i mikroskop eller noe sånt. Har hørt utrykket også brukt i andre (verre) sammenhenger, f.eks. "jeg gikk fysisk inn i databasen". Jeg stiller meg undrende til hvordan det i det hele tatt kan la seg gjøre??! Imho så er dette et moteuttrykk som ofte brukes feil og som iallefall som oftest går rett i 'spamfilteret' mitt! timtowtdi Lenke til kommentar
kiman Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Takk for svar.....det stemmer bruker coyotelinux, så jeg skal prøve å laste ned siste versjon. Så for vi se om jeg kan få skolenettet opp å kjøre... kiman Lenke til kommentar
Nismo Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Det er jo en grunn til at det ikke virker lenger.... Du bør vel feilsøke litt mer før du laster ned ny versjon.. Det kan jo skape ekstra problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå