Gå til innhold

Har fått problemer med krash og ustabilitet

Anbefalte innlegg

1 Disk (Ibm, operativdisken min) disker tryna fullstendig. 2 disker (lagringsdisker) tryna delvis, og fikk lese/skriveproblemer. Måtte reinstallere windowsXP, etter lang tids prefekt operativ tilstand. Flere progrrammer tok 100% av CPU samme hva slags handling den gjorde, så lenge den var i bruk. Som eks å skrive noe.

Avinstallering, reinstallering funket ikke.

system specs

Abit KX7-333 RAID motherboard Socket A DDR

VIAKT333, ATA/133, ATX, 266MHz

3x DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5

AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz 266 MHz bus

Socket A (Thoroughbred)

Hercules 3D Prophet 9600 256MB

+ 30gig Ibm Deskstar, 80 gig WD, 2x120 gig Western Digital Caviar Special Edition 8MB, Western Digital Caviar 200GB IDE 7200RPM

Special Edition 8MB cache WD2000JB, Western Digital Caviar SE WD2500PB - harddisk - 250 GB, Maxtor OneTouch USB2.0/F.wire 250GB 8MB

Personal Storage 7000, Ekstern 7200RPM

Kjører open case, system, med relativt god lufting og tynne ide kabler. Kontaker, ram, kort, etc er tatt, ut satt inn igjen. Men, problem er der like fordømt.

Ingen feilmeldinger. Enkelte programmer bare tar 100% Cpu, og så fryser computeren. Jeg må da restarte. Får heller ikke chkdsk opp for å sjekke diskfeil, automatisk

Diskene oppfører seg rart. Kan ikke lese alle filene på et par disker. Små filer går av og til, mens store filer blir feil på. Absolutt lesefeil på disken. Skrivefeil sikkert også.

chkdsk /f går, uten problemer. /r stanser helt ved task4. Har latt den stå mange timer i håp om at den skal gå videre. Men den står pal på 0%

Har installert Norton, og den finner intet virus. Er selvfølgelig oppdatert til siste minutt.

Aldri hatt slike problemer før.

For maskina er rar. Selv om jeg har reinstallert windows. Finner ikke noe spesielt program heller, som kan være synderen...

Pussig nok så virker heller ikke hverken tracert eller ping!

CPU som er ferd med å ryke? Hovedkort?

Eneste antydning til feilmelding kommer på Event Viewer, og er:

The IP address lease XXX.XX.XX.XXX for the Network Card with network address XXXXXXXXXXXX has been denied by the DHCP server 0.0.0.0 (The DHCP Server sent a DHCPNACK message)

Noen som har forslag til hva som kan være galt? Det funket helt perfekt intill for to uker siden! Hadde funket nærmest problemfritt i over ett år!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Det du kan prøve først er å kjøre memtest86 og sjekke om det er ramen som er gåen.

Eller teste ut 1 og 1 brikke..

2.

Er ramen ok og du er sikker på at det ikke er en hel familie hybelkaniner i cpu/vga/hk kjøleren så kan du prøve å klokke ned CPUen[200 MHz bus] og se om det hjelper.(CPU eller hk ikke 100%)

3.

Hjelper ikke noe av det over så kan det være HDen er fucked,Prøv å innstaler XP på en anna HD og koble vekk alle andre disker og se om det hjelper.

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar

Memtest86 virket litt for viderkommende for meg, ja. Fant ikke ut hvordan det skulle installeres/kjøres i windows. Det virket som om det var laget for Linux, ja. Enda jeg lastet ned versjonen for Windows/DOS

Skal prøve å klokke ned CPU og se om det hjelper.

Skifte harddisk har jeg prøvd allerede. Den jeg hadde operativsystemet på sist, tryna helt, og måtte taes ut. Nå har jeg kjørt opp første partisjon av min ene 120gig WD, som operativsystemdisk. Den er nok midlertidig, til jeg har funnet bedre løsning. LIkefullt, så henger maskina seg, bare belastningen blir litt mer enn ingenting.

Brenning, Icq, msn + billedbehandling gikk tidligere helt uten problemer. Nå holder det med at bare Icq er på, før maskina fryser, og jeg må restarte for å komme videre. Da går den rett i vanlig oppstart, som om ingenting var skjedd.

Men, jeg skal prøve å ta en litt grundigere av/på kobling av diskene også. For å eliminere/finne feilkilder

Lenke til kommentar

Memtest trenger å jobbe alene på maskinen og derfor bruker man bootdisk. Memtest86 er et lite DOS program du skal kopiere til diskett og starte opp maskinen på.

Har du mulighet til å brenne ut en CD, så ville jeg lastet ned Ultimate Boot CD og startet opp PC'n med den...

Lykke til!

Endret av Pollux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...