Gå til innhold

prosjekt; Anti - Lyd - PC

Anbefalte innlegg

Jeg har sett poster tidligere om folk som skal bygge ikke-bråkete pc'er. Dette er nå en stund siden, men har funnet ut jeg også har bruk for en slik.

Pcen skal være en standard-pc, i lavpris-klassen, med komponenter av aller stilleste grad.

Regner med å få en brukbar pc til litt over 4000. Hva det koster er irrelevant i denne posten, det er lyden som teller. Testo færre desibel, dessto flere poeng.. ^^

Jeg kjøper et standard chieftech-kabinett, og har funnet en psu som jeg tror, utifra det jeg har lest, skal være nokså stillegående; http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...=MISTFSP35060PN]Microplex[/url]

Selv tror jeg at et alluminnium-kabinett ville vært å fortetrekke, når man så og si vil eksludere en hver vifte..?

Jeg vet ikke hvilke vifter som er stillegående og ikke, noe jeg gjerne skulle hatt mer oversikt over ^^

Kilden til bråk er og blir harddisken.. Hvilke harddisker er mest stillegående? Jeg har en laptop som er ganske kraftig av seg, men alikevel "bråker" den kun når psu-vifta starter nå og da.. Er 2,5-disker stillere enn 3,5, eller er laptop-disker spesiallaget?

Jeg takker på forhånd for alle innlegg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder hva kabinettet er laget av, har det i praksis ingen ting å si, hvis det var evnen til å lede varme du tenkte på. Strømforsyningen er bra, og den skal være stille, men jeg har ikke hørt den selv. Seagate har stillegående harddisker (bortsett fra at de knatrer litt ved lesing/skriving), og fås opp til 200 GB. Samsung SpinPoint skal også være stillegående, men fås bare opp til 160 GB (sist jeg sjekket).

Jeg ville ikke ha gjort det som et mål å få færrest mulig vifter, det er bedre med flere vifter med ekstra lavt støynivå. Et par Papst 80 mm 12 dB er veldig stillegående, og egner seg som kabinettvifter. Jeg har 5 stk Papst 19 dB, og de er helt stille på 7V (bruker rheobus).

Hvis du er villig til å bruke litt penger på en god CPU-kjøler (500 kr for en fra Thermalright f.eks), kan du bruke en veldig stillegående vifte her også. Jeg har ikke helt oversikt over rimeligere CPU-kjølere, så det overlater jeg til noen andre.

Husk stillegående skjermkort, helst med passiv kjøling.

Microplex har også støydempingsmatter tilpasset Chieftec, men jeg har ikke testet disse.

Hvis du er villig til å modde kabinettet kan du klippe bort viftegrillene, da får du mindre støy og forbedret lufting.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Takk fro bra reply, Rikky! :)

PCen må være stille, ettersom jeg kommer til å sove 3 meter ifra den ^^

Den skal brukes til nedlasting om kvelden og diverse andre ting om dagen. Hvor my den bråker om dagen, har dermed ingenting å si, men den er nødt til å vøre stille.

Hvis noen har prøvd å holde en harddisk i hånden, og deretter skru på pcen, så vil de merke at den ikke lager mye støy, derfor vurderer jeg å kjøpe noe stydemping-kit for den.

Men hvordan er det egentlig med 2,5-disker? er de mer stillegående enn 3,5, eller er det bare størrelsen som er forskjellen? Og om det er d, hva slags disker er plottet inn i laptoper? :hmm:

Takker for replies ^^

Lenke til kommentar

Når disken ikke lager støy før du monterer den i kabinettet, er det fordi vibrasjonene forplanter seg. Du klarer deg med en 3,5" disk, men du kan med fordel montere den i strikkoppheng eller lignende. I kombinasjon med støydemping av kabinettet vil jeg tro at det blir svært stille.

2,5" disker er muligens mer stillegående, det vet jeg ikke, men de er også dyrere og har mindre kapasitet.

Lenke til kommentar

Den eneste "perfekte" måten å få minsket støy fra en harddisk er vannjøling + å pakke den inn med masse støyisolerende materiale. Kan jo ikek gjøre det om du bruker luftkjøling, ellers går den fort kaputt =/

En super-stille PC er uansett vanskelig uten vannkjøling IMO. Du kan sikker få et OK lydnivå, men det vil aldri bli "stille".

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har Mist-psuet på 350w i en LianLi 3077-kasse. Jeg har erstattet Adda-viftene som var inkludert med 2 stk Papst N2GML (19db) og bruker retail kjølevifte fra Intel. Det som bråker mest er Iceberq-viften på skjermkortet og southbridge-viften på hovedkortet. etter tidligere erfaringer, regner jeg med at støyen på disse er rundt 28-30db. Boksen er ellers meget støysvak.

Kabinettet har meget god plass, er lett å bygge i, ser lekkert ut og veier lite. Det koster litt, men til gjengjeld kommer jeg til å bruke det kabinettet i noen år. (Antar jeg.) Det var i alle fall en himmelsk oppgradering fra Shuttle SB51G. :love:

Lenke til kommentar

Her:

MSI 865G Neo2-S 850,-

Intel P4 3.0Ghz, 512 KB 1900,-

TwinMos PC3200 512 MB x 2 1500,-

Samsung P80 160GB 8MB S-ATA x 2 1800,-

Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet 2000,-

Fortron/Source, 350W, ATX12V 600,-

MIST Tsunami vannkjølingssett, komplett 2000,-

CD-ROM 250 ,-

Sum: 10900 ,-

Skulle være ganske stille, ingen vifter på hovedkort med skjermkort intergrert, stille hardisk, vannkjøling på CPU, Stille kabinett og stille PSU.

Dog yter den ikke så bra i spill, måtte være å slenge inn et bedre skermkort da. Og vannkjøle det og, eller er leve med den vifta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...