Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er passord et MUST i hjemmenettverk?


Anbefalte innlegg

I mitt hjemmenettverk (3 pc'r, alle med WinXP) har jeg kun profiler ved innlogging, dvs at jeg ikke har passord på profilene. Jeg stoler (enn så lenge) på samboer'n og de jeg ev. inviterer inn i huset....

 

Mitt spørsmål blir derfor:

Når jeg ikke bruker passord på profilene, er det da en smal sak for andre å hacke seg inn på mine maskiner gjennom shdsl linja mi? :hmm:

 

Routeren har brannmur, samt at hver maskin har ZoneAlarm installert OG konfigurert.

 

Fint om noen "guru'er" kan komme med tips/råd her, da det begynner å bli litt for teknisk for meg... :ermm:

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki skal prøve å ta dette steg for steg.

 

 

Nei du trenger ikke passord for sikkerheten når du har branmur. Ingne kan nå dine filer når muren er tett :p men.....

 

Kjører du fildelings programmer, eller andre programmer. Så kan du åpne / route porter på brannmuren din. Da blir ikke denne tett lengere. Da ... kan et passord være nødvendig.

 

Har du tråløs tilgang? Så ville jeg hatt passord.

Har du oppdatert antivirus software?

 

Hvis du stoler på at branmuren din er tett, og at ingen bruker nettet ditt via tråløst trenger du ikke passord.

 

Så er det sikkerhet / nytte. Har du ikke noen filer som du er redd for er det ikke nødvendig. Dette må du bestemme selv. Jeg ville lagt inn passord og heller fortalt dette til de som bruker maskinen din. Passord som passpord er like dumt som å ikke ha passord.

 

Håper dette hjelper.

 

Fra en som lever av å selge netverks sikkerhet.

Lenke til kommentar

Å f... :scared:

 

Da var jeg like langt..... neida :D

 

Dette er ikke så farlig som jeg trodde, men takk skal du ha Guffen.

 

Trådløst har jeg ikke, fildeling driver jeg ikke :blush: med....

 

Men for sikkerhets(?)skyld så blir det vel passord alikevel da.....

 

Så må vi ikke forakte den siste mulighet heller da......den med en stille bønn.....

 

Tusen takk for all hjelp og muntre ord.

I dag er en god dag :yes:

Lenke til kommentar

Det er anbefalt å ha et passord selv om du har en brannmur i routeren og på selve maskinen. Det er snakk om flere nivåer av beskyttelse. Hvis 'first line of defence' faller, så skal 'second line of defence' komme inn og beskytte og så videre.

 

Men hvis en inntrenger kommer inn og klarer å koble seg til din maskin, så kan han gjøre ganske mye skade hvis han finner en administratorkonto uten passord. Uten at jeg skal gå i detaljer, så kan du koble til og kontrollere andre maskiner med verktøy innebygd i Win2k og XP (Jeg har ikke prøvd Win2k mot XP, men XP mot Win2k funker). Og når du har koblet til med en administratorkonto så har du så og si full kontroll over den maskina. Alt man trenger er en IP på maskina og et brukernavn. Og det finnes nok av "tools" som scanner nettet og finner fram hvilke maskiner som tilhører "vi blir aldri angrepet"-gjengen. Og uten at jeg skal si det for sikkert, så tror jeg det finnes også verktøy som finner ut hvilke brukerkontoer det er på maskina også. Det er bare å legge sammen 2 og 2 og få et resultat som ligner på 4 ;).

 

Konklusjonen må bli at passord er det beste :yes:

Lenke til kommentar

Passord i forbindelse med sikkerhet ut mot internett vil uansett være overkill for hans vedkommede.

 

1. Han har router som deler internett, ergo ingen når hans PC uten at portforwarding er satt opp (med unntak av UPnP programmer han selv kjører).

2. Han kjører i tillegg "soft-wall" på PC-ene.

3. Windows XP er i utgangspunktet relativt sikkert, hvis det vedlikeholdes.

4. Hvis de 3 første feiler, dreier det seg om en fysisk person med hacker/cracker egenskaper, og ikke noe virus/scriptkiddie.

5, og det mest aktuelle: Hvilken person med kunnskaper om cracking/hacking bruker tid og krefter på å bryte seg inn på en tilfeldig personlig og totalt uinteressant PC? Og hvor stor er sannsynligheten for at akkurat tejas sin IP blir valgt?

 

teja: Konklusjonen blir, du trenger ikke å sette passord av sikkerhetsmessige årsaker pga internett i alle fall. Da ville jeg vært mer bekymret for at en person fysisk satt seg ned ved PC-en din, og logget seg på kontoen din.

 

Har du viktige/sensitive opplysninger (eller har fiender :p), som gjør at du kan være et mål for en hacker, er saken en helt annen og passord vil essensielt.

Lenke til kommentar
Hvis du har en ruter med brannmurfunksjon er det ingen vits i med passord nei.

 

Er ingen som gidder å stresse for å hacke en personlig PC uansett.

Det er ikke stress å la ormer gjøre jobben. Det er mange slike som har som hovedmål å "prøve seg på" nærliggende pc'er med diverse passord.

Lenke til kommentar

Gjorde et lite ekspriment:

Satt en ikke helt oppdatert xp maskin (med passord) på nett uten firewall. Etter 15 minutter var det en ukjent .exe fil som brukte mest cpu.

 

Windows passord hjelper kun for å beskytte filer som er delt over smb. Smb blir generelt ustabilt og blir ofte stoppet i isp's nett uansett. Om noen det ute vil benytte maskina di til noe vil de lett gå forbi passordsjekking, så det spiller ingen rolle om du har passord eller ikke. Det eneste windows passord beskytter mot er andre som kunne tenkes å være på lokalnettet ditt - f.x. nabo'n om du har trådløsnett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...