MrJavalava Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Hei. Antar flere enn meg har reagert på LCD skjermene som har kommet ut på markedet i det siste. Greit nok, flere av skjermene er sikkert gode og det tales stortsett om i ms når det gjelder ytelser for skjermen. Greit nok det er ikke mange her på forumet som programmerer generellt og legger ikke seg så veldig oppi oppløsning på skjermene, men jeg syns det er teit å bruke nærmere 7000 kr på en lcd skjerm som ikke holder mål. For å si det slik, hvis du kjører 1024x768 på en 19", da føler du deg kjapt som en svaksynt, bokstavene får fort en størrelse på 5 cm hver og det er heller begrenset hvor mange vinduer du kan ha ved siden av hverandre. Jeg bruker datamaskinen for å programmere, da er det fint å ha en skjerm som har stor oppløsning (særlig minst 1400x1280 dpi hvis dette gjelder en 19"). Istedet får man nå kjøpt 19" skjermer som har en maksoppløsning på 1280x1024. Hva er poenget? Er det noen kloke hoder som kan fortelle meg hvorfor at ikke skjermene gis med større mål enn 1280x1024, bortsett ifra at gamerne ikke kjøper større oppløsning? Lenke til kommentar
Filla Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Greit nok det er ikke mange her på forumet som programmerer generellt og legger ikke seg så veldig oppi oppløsning på skjermene, men jeg syns det er teit å bruke nærmere 7000 kr på en lcd skjerm som ikke holder mål.For å si det slik, hvis du kjører 1024x768 på en 19", da føler du deg kjapt som en svaksynt, bokstavene får fort en størrelse på 5 cm hver og det er heller begrenset hvor mange vinduer du kan ha ved siden av hverandre. Ikke har jeg sett noen 19 tommere med 1024x768, og ikke synes jeg du skal bruke 7k på en skjerm som du ikke synes holder mål. Produktguiden viser en del 20' skjermer, disse kjører 1600x1200 og koster fra 8k og oppover. Denne har blitt testa av hardware.no og fikk rimelige greie skussmål, den koste 9k da. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Men hvorfor har dagens 19", som en betaler over 5000,- for (Samsung Syncmaster) en maks oppløsning på 1280x1024? Sitter selv og skal handle inn ny skjerm. Fikk litt lyst å legge ut en tusen lapp eller to for å få en lcd. Men fant ingen som kunne by på 1600x1200 som er mitt krav til 19". Har forhørt meg hos forskjellige forhandlere og sett på nettet. Overalt er det 1280x1024 som er maks. Ser nok ut som det må bli en CRT på meg.. Jeg betaler ikke opp i mot 10 000 for en skjerm! Ikke når 19" CRT (1600x1200,75hz) koster 2 498,-!!! Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Er det noen kloke hoder som kan fortelle meg hvorfor at ikke skjermene gis med større mål enn 1280x1024, bortsett ifra at gamerne ikke kjøper større oppløsning? Litt av svaret ligger her, men den enkleste måten å si det på er faktisk en avart av den banale tolkningen din om gamere. Markedet (ikke bare gamere) ikke ønsker mindre piksler enn 0,225 mm. Det er faktisk mange som foretrekker 19" fordi disse gjør ting større. Husk at vi sanne nerder som liker stor plass på skrivebordet er et lite mindretall av verdens PC-brukere. Mitt råd for en programmerer (driver en del med utvikling selv) er helt klart å gå for en 20", men dette svir jo ganske kraftig i lommeboka da... Jeg bruker datamaskinen for å programmere, da er det fint å ha en skjerm som har stor oppløsning (særlig minst 1400x1280 dpi hvis dette gjelder en 19"). 1400x1200 oppløsning på skjermen må ikke forveksles med uttrykket dpi. Dpi måler tetthet mellom punkter, ikke antall fysiske piksler skjermen har Det står litt stille i hodet mitt nå (trenger kaffe), men jeg leste noe om en mulig lansering av en 17" med høyere oppløsning igår. Husker ikke når, hva eller hvor, men jeg skal se om jeg klarer å grave det fram fra hukommelsen når jeg våkner Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Den dpi'en skulle ikke vært der... hehe Uansett når man kan få en 15" laptop som har en maksoppløsning på 1600xog gud vet hva, så bør jo vanlige lcd skjermer kunne gjøre det samme, uten at det skal koste skjorta.. Poenget er at skjermen blir fort stor, hvis du ønsker en skikkelig oppløsning på skjermen. Greit nok, markedet vil ha skjermer på denne oppløsningen, men det 1280x1024 blir ikke pent på en 19" etter min mening. Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Jeg er helt enig med deg og er personlig "allergisk" mot oppløsninger under 1600*1200. Løsningen min var å blakke meg helt på et par perler av noen 20" skjermer Når du sitter med 3200*1200 begynner du å snakke brukbart skrivebord Grunnen til at man kjører høyere oppløsning på bærbare er etter sigende at man sitter nærmere skjermen der, så da tåler den jevne bruker at ting er mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå