Gå til innhold

instralere ny harddisk

Gjest Slettet-lQle7N2M

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg har gjort det før men det er så lenge siden at jeg ikke husker hvordan, men hvordan er det man istralerer en ny harddisk, den er foresten koblet til et kontrolkort hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lQle7N2M

Bare et parr ting hva betyr Convert to Dynamic Disk,

og jeg får opp harddisken men det står att den er Unallocated.

Og en ting til harddisken er en 160 GB men der står det at den er på 128 GB jeg viste at det var noen giga som man ikke får brukt men er det virkelig så mye??

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

Først og fremst så heter det å montere harddisk, ikke instralere.

At disken er unallocated betyr at du må formatere den.

Utover det kan jeg opplyse om at 128 gb for din 160 gb disk kan stemme. du har ikke mistet noen gb, det er bare produsentene som bruker en "ulogisk" størrelsesbetegnelse på disken, mens datamaskinen din gjerne bruker en mer logisk måte å regne størrelsen på. (jeg kan gå dypere inn på dette, men det trenger du ikke?)

Lenke til kommentar
Ikke bruk dynamic disk, vanlig partisjonering og formatering er det beste i ditt tilfelle. Vedrørende manglende diskplass, les denne tråden. Du skal ikke miste så mye som du nå gjør. Omtrent 149 GB er det du kan regne med.

Dette slår punktum for denne tråden. Det burde det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M
Formatere betyr og vaske den med Zalo, dvs legg den i en bøtte med Zalo over natta :p

Høyreklikk på hardisken og velg formater.

jeg vet at det går an i min maskin men det eneste stedet jeg har fått noe kontakt med den nye harddisken er i:

kontrollpanel -> administrative verktøy -> datamaskinbehandling -> lagring -> diskbehandling

og der er ikke det en mulighet, noen som kan hjelpe meg her??

Lenke til kommentar

har du fat32 som filsystem så kan du laste ned en win98 oppstartsdiskett fra internett (tror du kan gjøre det fra bootdisk.com) starte med den disketten i floppyen, skriv fdisk når den er ferdig lastet. i Fdisk kan du dele opp disken som du vil. husk å velge rette harddisk. deretter går du ut av fdisk (husker ikke om du må restarte etter det) hvis du må det så er det bare å laste oppstartsdiskketten på nytt og så skriver du feks format d:

husk å skrive rette bokstaven det er ikke sikkert det er d:

Dette er veldig kort forklart, men søk på nettet så finner du nok guider om dette. Men det er ikke sikkert dette løser problemet ditt siden disken ikke dukker opp i windows men du får prøve og se.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

når jeg høyre klikker på den i diskbehandling er de eneste valgmulighetene jeg får: new partition , properties og help.

men disken står som unallocated, og den har ingen bokstav (med bokstav mener jeg for eks. D:/ )

jeg er tror jeg må få "located" disken på en eller annen måte, er det noen som kan hjelpe meg med dette???!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...