Gå til innhold

Finnes det xbox som ikke kan moddes?

joostein

Anbefalte innlegg

Jeg tenkter å kjøpe meg en xbox crystal console (spesialutgave sak). Når jeg spurte han i butikken om denne kunne moddes var han i tvil, så det jeg lurer på er; finnes det noen xbox versjoner som ikke kan moddes (evt er vanskeligere å modde?)

Tenkte jeg skulle gå for crystal console fordi man får 2håndkontroller samt halo for ca.1900kr. Er det noen bedre tilbud der ute? Ser at den svarte modellen ligger på 1700kr på elkjøp, men da får man kun en håndkontroller, men to spill som kanskje ikke er så bra?

Håper noen kan svare! Post gjerne også linker til hvor man får kjøpt modchip'er i norge.

~Jostein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenkter å kjøpe meg en xbox crystal console (spesialutgave sak). Når jeg spurte han i butikken om denne kunne moddes var han i tvil, så det jeg lurer på er; finnes det noen xbox versjoner som ikke kan moddes (evt er vanskeligere å modde?)

Alle pt. kjente versjoner, dvs 1.0 - 1.6 kan moddes. 1.6 er helt ny og dermed "vanskeligst".

Jeg vil tro at alle Crystal er 1.4.

xbox-scene.com er din venn for alt om Xbox..

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Da regner jeg med at det blir en xbox på meg en av de nærmeste dagene:)!

Har også lest at det er samsung som er tingen når det gjelder harddisk, den skal visstnok være den mest stillegående.. Bestiller meg nok en 160GB disk også.

Skal sjekke ut xbox-scene. Har vært innom der før men det jeg fant ikke noe om crystal'en der, men leste som du skrev at versjon 1.0-1.6 skulle kunne moddes, men visste ikke hvilken versjon crystal'en er.

Takk for svar så langt!

~Jostein

Lenke til kommentar

Det stemmer at crystal Xbox er v1.4 ! Men en må være obs på at det er gjort en endring. Microsoft har nemlig dekket til D0 punktet på oversiden av hovedkortet på denne "spesialversjonen". En har dermed ikke muligheten for å bruke loddefri chip ettersom en må løsne hele hovedkortet og lodde en ledning fra D0 punktet på undersiden til chip som sitter på oversiden

Lenke til kommentar
Det stemmer at crystal Xbox er v1.4 ! Men en må være obs på at det er gjort en endring. Microsoft har nemlig dekket til D0 punktet på oversiden av hovedkortet på denne "spesialversjonen".

Skal være mulig å skrape meget forsiktig bort denne lakken.

Lenke til kommentar
Ja det er nok mulig, men jeg vil påstå at det er værre enn å lodde noen punkter på baksiden av hovedkortet.

Sikkert sant, det punktet på baksiden anbefales forøvrig også selv om man kan bruke det på forsiden uten lakk, det bak er større.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har nå kjøpt meg en crystal console, da jeg fikk en mail fra en som modder xbox'er om at det kun var v1.6 som ikke kunne moddes idag, men at disse ennå ikke var i Europa.

Alt som har med d0 og loddefri chip er jeg litt grønn på. Har en kamerat som sansynligvis bare flasher tsop'en min. Hvis jeg ikke tar helt feil bruker han et 007-spill til dette. Men jeg er litt bekymert, for en flashing kan jo gå skeis, hvis dette skulle skje (xbox'en ikke skrur seg på etter flashing eller no) vil det da finnes noen løsning for å redde den? Litt redd for at det kan bli 2000kr ut vinduet om flashingen ikke går i boks..

Å lodde i en chip, er det noe alle kan klare, eller bør man ha gode loddekunskaper? Er en chip å anbefale fremfor kun flashing av tsop (er det kun mulighet for å spille xbox-live det står på)?

Kanskje litt dumme spørsmål som jeg kunne fått svar på ved å lete litt gjennom xbox-scene, men om noen har lyst til å ta seg tiden til å svare her hadde det også vært fint.

~Jostein

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Ville nok anbefalt å lodde på chip. Har en bryter i front som jeg kan velge om jeg skal kjøre orginal bios eller fra chip jeg nå. Dette gjør at jeg kan spille xbox live og jeg trenger ikke å bekymre meg over at noe skal gå galt. Selv fikk jeg en kompis som gikk GK elektro til å lodde på chip'en. Tok han 5-10 min med en 15 W loddebolt av billigste sort fra Biltema. Det viktigste er at du bruker tynt tinn...

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

1.6 kan moddes, ref manualen til Smartxx:

http://www.smartxx.com/download/smartxx_quick_16.jpg

Problemet akkurat nå er at det ikke finnes bios til den, men det er rett rundt hjørnet.

Du vil ikke flashe den, men sette inn en chip for å kunne spille live. Med v1.4 kan du nærmest velge den chipen du vil. Les masse her og på xbox-scene.com for å velge chip, men alle gjør stort sett samme jobben.

Å lodde chip skal alle kunne klare, men punktene er seriøst små..

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Litt klipp og lim fra andre innlegg jeg har hatt her:

Anerkjente og seriøse produsenter av chipper er Team OzXodus, SmartXX, Team Xecuter og Team DMS.

De to første har nå 4. generasjons chipper, dvs at har lagt til masse ekstra "unødvendig" stuff som LCD mulighet, Team Xecuter er rett rundt hjørnet med sin 4. Jeg hadde nok antagelig valgt en av disse helt nye chippene idag for masse av dette "unødvendig" stuffet er bedre brukervennlighet og artige muligheter som tilkobling av LCD-display mm.

Dersom man ikke har 12 tommeltotter, men tolmodighet og tid hadde jeg loddet selv, selvom punktene er seriøst små. De finnes også loddefrie løsninger for montering, men de kan skape mye plunder de også. Siste loddefrie versjoner er visst nå mye bedre, men alt i alt kan du ikke tape ved å gå for lodding..

Stor harddisk er et must, 120GB - 200GB er bra, men får aldri nok plass.. 5400RPM gir nok noe mindre varme og lyd, og 7200RPM og/eller 8MB skal ikke ha noe å si for ytelsen mener jeg.

Det er ikke chippen som avgjør om man kan bruke HD>120GB, men biosen, de siste bioser støtter det.

Å kjøpe ferdig modifisert er jo en løsning, men du lærer masse underveis som er greit å ta med seg når du skal sette opp boksen med software og bruke boksen i det daglige livet.

Ellers må jeg ønske alle nye xboxeiere lykke til. Dersom du starter fra scratch og skal kjøpe og lodde og montere større harddisk og sette opp software osv osv, så har du mange timer foran deg, jeg mener maaange.

Forumet på xbox-scene.com er et stort must, der bør du lese masse, i tillegg til tutorialsene.

Ikke la deg skremme, men du trenger bare litt skikkelig med god tid en stund og lyst på en ny hobby. Ingenting er direkte vanskelig, men kunnskap tar tid å lære..

Det er mange tråder som må samles, hvilken boxversjon du har, hvordan ser da kretskortet ut, installere software osv.

Alle får det nok til, start med friskt mot på www.xbox-scene.com og ikke minst forumet der.

Selv valgte jeg i sin tid Xecuter 2.2 Lite. Er fornøyd med den, ikke minst har Xecuter en meget stor installert base som gjør at hjelp og support er lett å få, ikke minst hos Team Xecuter sitt eget forum. Men velger man en anerkjent produsent så får man nok alltids hjelp.

Chippene har forøvrig i utgangspunktet en svært enkel jobb, å overta som bios.

Det greier de alle.

Forskjellene blir da som montering, men de er alle svært like her. Mulighet til å skru biosen av og på har de alle slik at man kan spille Live osv.

Bransjen begynner å bli så "gammel" at de forskjellige leverandørene har begynt å perfeksjonere og "låne" ideer av hverandre.

Et moment som kan skille valg av chip fra hverandre er derfor tilgang på hjelp og support.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...