Gå til innhold

Førstegangspingvin skal installere Slackware. Help

Anbefalte innlegg

Manuel: Den spurte etter totalt 5 rootdisks, ikke CDer. Det gikk bedre ved installasjon av 9.1, men da stoppet den ved partisjonering. Jeg brukte jo SATA-kernel mens VMWare bruker noe SCSI-emuleringsopplegg. Så jeg blir vel nødt til å skippe den delen av preparasjonene :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ai. Okay, her er staus:

Slax fungerte flott på maskinen min. Nettverskortet og lydkortet fungerte ved oppstart.

Ved installasjon i VMWare sa Slackware 10.0 at den ville ha FEM rootdisks. Det finnes bare to.

Versjon 9.1 greide seg med disse to, men failet videre pga jeg ikke la inn SCSI-støtte i kernel og jeg tror det er det VMWare bruker

Når jeg skulle installere Slackware på PCen min i går derimot... Da krevde både 10.0 og 9.1 FEM rootdisks! Hva skjer? :o

Grunnen til at jeg fant ut t de krevde fem var pga at hvis jeg bare trykte "Enter" på at disk #3 stod inni når det kun fremdeles var #2, så holdt vi på slik frem til etter disk #5 liksom var inne. Da bare spytte den ut feilmeldinger i et enorm tempo! :O

Lenke til kommentar
Ja, rootdisks. Noe du lurer på? :dontgetit:

Og unnskyld, men jeg skjønner ikke helt hva du sikter til emd det hd-greien heller :blush:

Jeg bare lurer på hva "rootdisks" er... Kan du forklare, Blib?

Angående det Velmont skrev: /dev inneholder enhetsdrivere. Gjennom har man en fast benevning på en enhet (noe som er helt ukjent for en windows-bruker). I dette tilfellet snakker vi om /dev/hd*-enheter for IDE-enheter (muligens /dev/sd* for deg som har S-ATA/"SCSI"), hvor /dev/hda er primary master, /dev/hdc er secondary master. I tillegg kan jo hver harddisk være delt inn i partisjoner. Til dette følger det en nummer etter enheten som representerer harddisken: /dev/hda1 er den første primære partisjonen på primary master, mens /dev/hda5 er den første partisjonen på den logiske (ut ifra dette kan man altså ha 4 primære partisjoner...).

edit dobbeltpost :blush:

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Rootdisks er noe jeg fant på FTP-serverene som hostet Slackware. Under "non-iso"-mappene finnes det en mappe kalt "rootdisk" og her ligger to filer, install.1 og install.2. Hvis man skal boote opp fra floppydisks, kanskje fordi en må installere Slackware via en annen kernel enn den som er på CD fordi man har SATA-disker eller lignende, så må man ha disse klar. De inneholder et mini.filsystem eller noe. Installasjonen sier meg at det ligger ext2 på dem, så det er sikkert en eller annen miniversjon av det. install-diskene blir da Diskett #2 og #3, mens denne andre kernelen en trenger blir lagt til på en sslags bootfloppy sammen med noe andre filer.

Og jeg skjønner heller ikke hva det er en han vil vite når han spør" Altså "hda, hdb, hdc"? eller partisjoner som er mountet til "/"?". Hva er det du vil vite? :ermm:

Lenke til kommentar
Og jeg skjønner heller ikke hva det er en han vil vite når han spør" Altså "hda, hdb, hdc"? eller partisjoner som er mountet til "/"?". Hva er det du vil vite? :ermm:

Det er ikke så mye å forstå egentlig, for dere snakker om totalt forskjellige ting :p

(Du mente installasjonsdisketter, mens det ble misforstått som å bety rota i linux sitt filsystem.)

Lenke til kommentar

vil bare fortelle deg et par ting, hda, hdb, hdc osv er de forskjellige harddiskene dine, " / " er root, fra windows kjenner du denne som feks c:\(egentlig nivået over c:\). Men det går egentlig ikke oversette fra windows siden systemet ikke er likt i det heletatt, men for at du skal skjønne noe av linux sitt filsystem burde du vite at / er root. og at man ikke har c:\ d:\ osv..

jeg skjønner nå at jeg er for trøtt til å forklare noe til noen og at dette sikkert bare forvirret deg enda mer så jeg avslutter her :)

Lenke til kommentar
Ja, jeg har forstått dette med hda osv nå, takker. MEn jeg forstår allikevel ikke hvordan jeg skal greie å installere Slackware med den kernelen sidne jeg bare har to av disse diskettene (rootdiskene)

Hva med en link til disse rootdiskene? Er litt vanskelig å svare når jeg ikke engang vet hva det er... F.eks hvilke filer inneholder dem, størrelsen og hvilket medium installerer du dem fra...

Lenke til kommentar

De ligger på alle FTP-serverene jeg har funnet. Bare sjekk i Slackware 10.0 mappe (Ikke iso) og så i Rootdisks. Ingen anelse hva de inneholder, men installeres fra floppies.

Anyway. Jeg greide å presse frem litt til plass på IDE-disken min så nå har jeg fått installert Slackware nå der. Men jeg har ikke mus. Under insallasjon greide jeg å velge IMPS2 og jeg har Logitech diNovo, USB-mus. Så den fungerer ikke og da sa det stop :(

Lenke til kommentar

Det er helt unødvendig å installere med disketter med mindre du vil laste ned minst mulig. Du har samme mulighet til å laste eksterne moduler med cdrommen som med diskettene.

Det du trenger er "medley" modulen. Om denne er på cden kan du laste den med kommandoen 'modprobe medley'. Det er mulig at den er innebygd i kernelen også, eller automatisk lastet (jeg har ikke så god kjennskap til slackware). Diskene dine vil dukke opp under /dev/ataraid/ om det fungerer.

Nyeste knoppix har denne modulen og kjører samme kernel som slackware-cden (2.4.26). Det er derfor mulig at du kan knabbe den derfra og legge den på en diskett, om slackware viser seg å mangle modulen. I verste tilfelle kan du installere slackware gjennom knoppix.

Når det gjelder muse-problemet, hva viser kommandoen 'ls /dev/input/'?

Lenke til kommentar
De ligger på alle FTP-serverene jeg har funnet. Bare sjekk i Slackware 10.0 mappe (Ikke iso) og så i Rootdisks. Ingen anelse hva de inneholder, men installeres fra floppies.

Anyway. Jeg greide å presse frem litt til plass på IDE-disken min så nå har jeg fått installert Slackware nå der. Men jeg har ikke mus. Under insallasjon greide jeg å velge IMPS2 og jeg har Logitech diNovo, USB-mus. Så den fungerer ikke og da sa det stop :(

Siden du bruker en USB-mus er det viktig at usb modulene er lastet (det er sannsynligvis moduler hvis du bruker distrubsjonens kernel),altså usb-ohci og usb-ehci (USB 2.0). I tillegg å husb-hid driveren være lastet. Dette skjer sannsynligvis automatisk da hotlug-skriptene fikser den biffen. Hvis du er i tvil kan du sjekke hva slags output kommandoen lsusb gir deg. For meg virker det som at alt er i orden bortsett fra selve musedriveren. For å skaffe en musepeker i konsollet (der hvor du sannsynligvis befinner deg rett etter en Slackware installering) er det gpm som sørger for å få musen til å fungere. Jeg husker ikke helt syntaksen til gpm, men det skal være en enkel sak å lese man-siden (man gpm eller man gpmd eller no'). Jeg har forresten en Logitech MX500-mus, altså en optisk USB-mus, og den fungerer i X med protokollen ImPS/2 med bruk av enheten /dev/input/mice. Jeg mener å huske at jeg i Slackware måtte endre dette til /dev/usbmouse (men nå peker den gjerne til /dev/input/mice...). For å definere dette så må du restarte gpm-daemon og velge en ny protokoll som forklart i man sidene (du kan også bare skrive kommandoen uten argumenter, så dukker en hjelpetekst opp).

Hvis du kjører gpm trenger du i konfigurasjonen til XFree86 bare velge "auto" på musetype! Det tar litt tid før musen blir registrert, men det fungerer like bra :-)

Lenke til kommentar

Jeg tok en titt på slackware-10 cden. Det ser ut til at ataraid.i-kernelen har støtte for silicon image/medley raid, ettersom kernelen spytter ut denne meldingen når jeg booter den:

driver for Silicon Image Medley hardware version 0.0.1: No raid array found

Om du laster ned isoen og booter med denne kernelen vil forhåpentligvis raid-disken din dukke opp under /dev/ataraid/, der d0 vil være første disk og d0p0 vil være første partisjon på første disk osv. Det er da sannsynligvis /dev/ataraid/d0 du må behandle med fdisk. Du må også konfigurere boot-loaderen utifra dette.

Om du kompilerer egen kernel må du ha med dette:

//ATA/IDE/MFM/RLL support-> 
//    IDE, ATA and ATAPI Block devices-> 
//         Silicon Image chipset support 
//         Support for IDE Raid controllers (EXPERIMENTAL) 
//            CMD/Silicon Image Medley Software RAID (EXPERIMENTAL)

Endret av drall
Lenke til kommentar

Update: Jeg restartet Slack og nå fungerte musa :D

Driver på med litt andre greier atm. Har fått inn Opera og tuklet med masse merkelig. Vil sende en thanks til alle i #Alinux.no@EFNet som faktisk gidder holde ut med meg. Uten dere og seff forumet her hadde jeg ikke kommet lang :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...