Blib Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Jau, jeg har da planer om å prøve meg på Linux og etter en god del godord vil jeg da gå rett på sak og prøve å installere Slackware. Jeg skal prøve Slax senere i dag for å sjekke om all gjenkjenning av nettverkskort osv fungerer bra. Regner med at jeg vil være iallefall litt smartere innen Linux hvis jeg greier dette her Guiden jeg planlegger å følge ligger her, men jeg trenger litt hjelp til diverse punkter i guiden for å klare det. Jeg håper jeg ikke har brukt opp all godviljen deres på IRC i går, og håper at dere kanskje kan hjelpe meg litt til Første problem: Slackware skal installeres på to SATA-disker i RAID0. Jeg har en 120GB, men pga problemer med å repartisjonere får jeg ikke frigitt mer enn 6GB der. Kanskje jeg kan få fikset problemet, men jeg kommer ikke til å satse på det. Så, trenger jeg noen spesielle bootdisks eller lignende for å klare dette? Med Windows kreves dette og jeg så ett eller annet SATA-bootdisk ett eller annet sted en eller annen gang. Men jeg tror det var for en annen kernelversjon enn den Slackware kommer med. Noen som har noen smarte linker her? Most people with plain IDE systems, can just hit enter here, to load the bare.i kernel image. The README.TXT in the bootdisks directory, describes the precompiled kernel images available on the Slackware CD. If you have SCSI disks, you must read that file, because adaptec.s, scsi.s, scsi2.s and scsi3.s each contain drivers for different SCSI controllers. Hvor er det denne readme-filen ligger? Videre: Når jeg prøvde Knoppix Live så havnet C:\ (på 120GB-harddisken min) som hda, D:\ (120GB) som hdb og begge partisjonene på RAID-settet ble til hdc (tror jeg), som da ikke var tilgjengelig til å røre på. Fungerte ikke i det hele tatt altså. Vil det være likt under Slackwareinstallasjonen? Hvordan vil i så fall det SATA-partisjonsgreiene være hvis jeg får det til å funke? Jeg planlegger også å kun ha to partisjoner, en root og en swap. Men går det fint å ha to primarypartisjoner på samme disk altså? Og to extended? Og hva at filsystemet er journalførende? (ext3 over ext2) Hvilken kernel fra CDen skal jeg da velge siden jeg har dette SATA-greiene? I guiden bruker han scsi.s pga han emulerer dette i VMWare, men sier at vi vanligvis skal bruke bare.i. Videre: modemgreia. Jeg har NGT med et nettverkskort i en av PCI-portene. Hva skal jeg da velge her? More: Med et 9800Pro, kan jeg da velge Frame Buffer Console på 1024x768x64k eller høyere? Litt til: Han sier så at hvis du har en CD-Brenner så må du fikle litt her. Jeg har jo en CD-Brenner, men siden jeg også har SATA-greiene så lurer jeg på om det kanskje kan tukle ting litt opp? Musestyr: Hva velger jeg her siden jeg har Logitech diNovo? Trådløst, bluetooth, USB, drøssevis av knapper. Nettverksgreier: Er dette det samme som workgroup i Windows? DHCP-server: Må man skrive inn dette med NGT? Hva er det i så fall? CPUS print server Many of these are network server daemons, and if you are just using your computer as a workstation, you will want to leave most all of them disabled. You may want things like the CUPS print server. Hva er CPUS pint server? Så: Hvordan kommer man herfra til hit? Teksten i guiden sier: The first thing you should probably do, is create a user for yourself. You must not use the root user account for normal operation of the system. The Slackware adduser script makes this very easy, by interactively prompting you for information instead of making you supply it with switches on the command line. Skriver man bare "adduser" i det første screenshottet der da eller? Lilo bootloader. Kan man her sette Windows som standard på en eller annen måte? Han her har også skrevet denne guiden: XFree86 konfiguraasjon. Vil dette si at ved første launch av Slackware vil ikke KDE være kjørende eller noe? For det er det dette configgreiene gjør, er det ikke? Setter opp systemet slik at vi kan laste X og KDE? I så fall, skrier jeg bare xf86config rett der jeg er da? Museproblemet igjen. Hva velger jeg så da her? :S Frekvensgreiene for skjermen. Jeg har en Samsung 191T. Er det noen som vet disse specsa her da? Eller hvor jeg finner det? Og dette? Fargegreier: hvis jeg har lyst til å kun bruke 1280x1024x24-bit, skal jeg endre på noe her da? Og det var alle spørsmålene mne for denne gang. Som sagt hadde jeg blitt overlykkelig hvis noen kunne hjelpt meg med å få dette igang. Tusen takk Lenke til kommentar
gspr Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Mye av dette handler om RAID og SATA, noe jeg har 0 erfaring med, men: Jeg planlegger også å kun ha to partisjoner, en root og en swap. Men går det fint å ha to primarypartisjoner på samme disk altså? Og to extended? En disk kan kun ha 5 primary-partisjoner. Skal man ha noe utover dette, må man ty til extended partitions. Hva som er den reelle forskjellen på primary og extended, vet jeg ikke, men jeg pleier å kjøre primary på alle, dersom jeg har 5 eller ferre partisjoner. To primary og to extended funker helt sikkert finfint. Og hva at filsystemet er journalførende? (ext3 over ext2) Hvis du lurer på hva det vil si (fill in the missing words...) at et system er journalførende, så betyr det at i tillegg til å skriving/lesing av data, skrives en logg (en journal) over det som skjer. Dette koster selvsagt litt ytelsesmessig, men fører til raskere reboot (tilsvarende å slippe Scandisk i de gamle Windowsene) og bedre sikring av data dersom maskinen skulle bli slått av på ukorrekt måte (uten at disker/partisjoner unmountes), f.eks. hvis strømmen går. "Alle" kjører journalførende filsystemer i dag. Selv har jeg alltid brukt ext3 fordi det er bakoverkompatibelt med ext2 (ext3 minus journal = ext2), men systemer som ReiserFS er visstnok modne til bruk nå, og skal gi bedre ytelse enn ext3. Dette er noe man bare må lese om, men du er rimelig trygg hvis du velger ext3. Videre: modemgreia. Jeg har NGT med et nettverkskort i en av PCI-portene. Hva skal jeg da velge her? No modem. More: Med et 9800Pro, kan jeg da velge Frame Buffer Console på 1024x768x64k eller høyere? Det ville jeg anta, men hvis dette er første gang du setter opp GNU/Linux, og du har tenkt å bruke det grafiske system (XFree86/X.org), kommer du omtrent ikke til å oppholde deg på den virkelige konsollen i det hele tatt. Jeg ville gått for "standard", så er du sikker på at det fungerer. Du kan alltids skifte til noe mer fancy senere. Musestyr: Hva velger jeg her siden jeg har Logitech diNovo? Trådløst, bluetooth, USB, drøssevis av knapper. ImPS/2 gir deg scrollehjul og annen grunnleggende funksjonalitet. Take it from there - du kan alltids forandre det senere. Nettverksgreier: Er dette det samme som workgroup i Windows? Nei. Jeg kan ingenting om domener, men det er ikke det samme som workgroups. Bare la det stå på localdomain, det gjør alltid jeg. Maskinen din vil da være "<det du setter som hostname>.localdomain". Et såkalt FQDN (Fully Qualified Domain Name) er et domenenavn som er tilgjengelig fra Internett, for eksempel "hardware.no". DHCP-server: Må man skrive inn dette med NGT? Hva er det i så fall? Nein. Hva er CPUS pint server?"Common Unix Printing System" er det helt klart ledende og mest fremtidsrettede printesystemet for Unix-miljøer. Dersom du vil bruke printeren din (enten lokalt eller via nettverk), vil du ha CUPS. Skriver man bare "adduser" i det første screenshottet der da eller? Nei. Du skriver "useradd" for å få en oversikt over hvordan du bruker programmet useradd.Slik legger du til en rimelig ordinær bruker: useradd -g users -m <navn> && passwd <navn> Noen distribusjoner (sikkert bl.a. Slackware) har ofte et program som heter "adduser" som på en interaktiv måte tar deg gjennom det å opprette en ny bruker. Bare skriv "adduser", du. Lilo bootloader. Kan man her sette Windows som standard på en eller annen måte? Ja, men jeg vet ikke hvordan. Jeg er GRUB-bruker og mener at LILO er en museumsgjenstand som bør stå utstilt ved siden av Minix og Windows 3.1. Litt unødvendig svar kanskje, men jeg anbefaler å bytte til GRUB. GRUB er svinaktig enkelt å bruke. Alle spørsmålene om X: Aner ikke. Slackware ser ut til å ha et slags automatisert system for dette. Hvis det ikke får deg noen vei, kan du se på en annen distribusjon sin guide for å manuelt konfigurere X. Jeg kan ikke tenke meg at Slackware har noen spesielle særegenheter som gjør at denne metoden ikke funker. http://www.gentoo.org/doc/en/xorg-config.xml Nå skal det sies at denne guiden omhandler erstatningen for XFree86, nemlig X.orgs X-server. XFree86 og denne er imidlertid fortsatt omtrent helt like, så den eneste forskjellen vil være å bytte ut "Xorg" med "XFree86" i kommandoene. Det kan også tenkes at Slackware har gått over til X.orgs server. Nå var visst klokken 3. Tror ikke jeg gidder å lese gjennom før jeg trykker svar, men du får ha lykke til. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Tusen takk, det hjalp meg enda noen skritt videre på veien Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Så: Hvordan kommer man herfra til hit? Du logger inn som root, med det passordet du skrev når du installerte. Når du har logget inn, skriver du "adduser". hvorfor ikke bruke denne når man har denne glimrende metoden i slackware? enkel å forstå er den også. Lilo bootloader. Kan man her sette Windows som standard på en eller annen måte? Ja det kan du, litt vanskelig å vite hva du har skrevet inn under installering, men rediger /etc/lilo.conf ved å skrive: pico /etc/lilo.conf (lagrer med ctrl+o, avslutter med ctrl+x osv..) sett inn/rediger linjen slik at den blir: default = windows HVIS du finner en setning som ligner denne: other = /dev/hda1 label = windows (så hvis det står noe annet enn windows, så skift til samme navn som default-navnet du skrev. ikke rediger det som står bak "other" hvis det funker å velge windows fra lilo-menyen) ..ikke begynn å legg inn grub med engang, det gjør ting bare verre når du har lilo som default å funker helt glimrende. får du det ikke til, så kan du jo bruke liloconfig ..slik som du gjorde under installasjonen, her kan du velge default. Han her har også skrevet denne guiden: XFree86 konfiguraasjon. Vil dette si at ved første launch av Slackware vil ikke KDE være kjørende eller noe? For det er det dette configgreiene gjør, er det ikke? Setter opp systemet slik at vi kan laste X og KDE? I så fall, skrier jeg bare xf86config rett der jeg er da? slackware vil confe din x mest mulig, å det er meget sannsynlig at alt fungerer når du logger inn å skriver startx for å starte X. hvis ikke kjører du x86config Hvis du redigerer /etc/inittab (pico /etc/inittab), så kan du skifte fra mode 3 til 4, slik at den starter rett opp i X med innloggings-skjermbilde. der kan du velge mellom gnome, blackbox, kde eller masse andre. men det spørs hva du har valgt under installasjonen.. Fargegreier: hvis jeg har lyst til å kun bruke 1280x1024x24-bit, skal jeg endre på noe her da? du endrer /etc/X11/XF86Config, søk feks etter "1024" ved å trykke ctrl+w i pico, så forandrer du denne linjen: Subsection "Display" Depth 24 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" til: Subsection "Display" Depth 24 Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480" og se til at dette står ovenfor: # DefaultDepth 8 # DefaultDepth 16 DefaultDepth 24 # DefaultDepth 32 Nå vil X skifte til 1280x1024 først, klarer den ikke det (pga skjermen din eller noe, så velger den neste på listen) Endret 24. juni 2004 av zacky Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Ah, tusen takk. Da er jeg enda et skritt nærmere. Skal prøve meg på en slackwareinstall på en VMWare senere i dag for å få gangen i det tror jeg. Men er det noen som vet hvor det er smart å lese for å finne ut noe om SATA RAID osv? Fant en forumpost et sted via Google hvor det var en fyr som hadde kompilert en 2.4-kernel (tror jeg) som inneholdt støtte for alle SATA-chipsettene. Så skulle en visstnok laste ned denne og lege den på Diskett #1. Så flekke ned install.1 og install.2 fra slackware sine sider og legge de på Diskett #2 og #3. Så bootet en opp og ting skulle fungere. Stemmer det? Er det floppy eller CD man skal boote fra da? Er det forresten mulig å emulere SATA-disker i VMWare? Og et viktig spørsmål: Når man installerer en Linux-distro, er det da helt trygt å bare laste ned en kernel nyere enn den som kommer som standard, legge den på diskett og velge at du vil bruke denne under installasjonen? Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Først, nydelig post Blib, det skal du ha . Hvilket S-ATA kort/chipset/whatevah har du ? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Tusen takk sim. Gjør mitt beste Så - chipsettet mitt er jeg rimlig sikker på at heter "Silicon Image Sil 3112 SATARaid Controller". Jeg sier "rimlig sikker" pga jeg ville sagt "nForce2" hvis det ikke var for at jeg i den posten jeg snakket om så at de refererte til Sil 3112 som chipsettet. Dessuten var det dette jeg lastet ned til Windows for å få diskene til å fungere der og dette står nå listet opp under "SCSI and RAID controllers" under Device Manager i Windows. I tillegg har jeg da mine to WD 200GB SATA-disker i RAID0 Edit: Jeg bruker ikke noe tilleggskontroller, men de to SATA-plassene på hovedkortet mitt, Asus A7N8X Deluxe rev2 med nyeste BIOS. Ny edit: Her er topicen jeg snakket om: http://www.linuxquestions.org/questions/sh...7628#post977628 Her kan dere også se, hvis dere vil hva han har skrevet som da har kompilert denne kjernen som jeg har fått lastet ned nå Og et nytt spørsmål: Nå kom jo Slackware 10.0 for tre dager siden. Burde jeg bare hive meg over denne eller hodle meg til 9.1 som det finnes bredere støtte for ettersom folk har holdt på med denne lengre? Kanskje det er noe nye greier ett eller annet sted? :S Endret 24. juni 2004 av Blib Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Det blir postet en link til et satabare.i-image i den tråden. Dette er kanskje noe for deg ? Du kan lage en diskett med dette imaget og prøve en boot for å se om det virker. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Er voldsomt redd for å gjøre noe som helst egentlig før alt er klart. Fucker jeg opp MBR og ikke kommer inn i Linux sitter jeg fast. Er det mulig å ta backup av MBR for så å resette det via floppies eller noe? Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Hvis du bare booter opp med diskett, så skal ikke det ha noe å si. Så sant du ikke sitter å 'fucker' vel å merke. Det blir omtrent det samme som å starte opp med en 'Windows 98 oppstartsdiskett'. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Hva skal ikke ha noe å si dersom jeg booter opp med diskett? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Du trenger ikke være redd for å ødelegge MBR - er bare å fyre inn en linuxrescue cd, eller en installasjons cd dét så kan du fikse det der Eller hvis du vil ha Windows NT sin sak tilbake kan du bare kjøre fdisk /mbr eller hva det var med en Windows oppstartsdiskett el. installasjonscden. Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Hva skal ikke ha noe å si dersom jeg booter opp med diskett? Jeg leste litt feil, beklager. Jeg trodde du var redd for å boote fra diskett fordi du kunne ødelegge MBR. Beklager. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Aha. Goodie. Da begynner jeg å nærme meg fullinstallasjon bedre. Forresten - hvis nettverkskortet blir automatisk detected på Slax (uoffisiell Slackware Live hvis jeg ikke tar feil), kan jeg da regne med at det blir det i Slackware også? Og kan noen vennligst se på spørsmålet om v10.0? :engelsmily: Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Jeg leste litt feil, beklager. Jeg trodde du var redd for å boote fra diskett fordi du kunne ødelegge MBR. Aha. Nei, jeg var redd for å installere i det hele tatt på MBR. Ikke noe å unnskylde seg for, alle innspill er velkomne Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Aha. Goodie. Da begynner jeg å nærme meg fullinstallasjon bedre. Forresten - hvis nettverkskortet blir automatisk detected på Slax (uoffisiell Slackware Live hvis jeg ikke tar feil), kan jeg da regne med at det blir det i Slackware også? Og kan noen vennligst se på spørsmålet om v10.0? :engelsmily: Det er avhengig av hvilken kjerne de respektive distrubsjonene kjører, men det er overbærende stor sannsynlighet for at Slackware vil finne nettverkskortet ditt. I verste fall er du nødt til å bruke modprobe til å laste den riktige modulen. edit: ah! Ser du har samme hk som meg. Det integrerte 3com-nettverkskortet vil fungere "out of the box", men nvidia-NIC'et vil ikke virke. For å få det til å virke må du laste ned nforce-driverne fra NVIDIA (det var sånn sist jeg prøvde), pakke opp "tarballen" du lastet ned, åpne en mappe som heter "nvnet" og deretter kjøre den vanlige make og make install fra denne mappen (nvnet). Hvis du kjører make install fra "toppen", eller roten av de katalogene du pakker ut vil du også installere masse annen dritt fra NVIDIA, og det ønsker du ikke Endret 24. juni 2004 av Manuel Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Aha. Nei, jeg var redd for å installere i det hele tatt på MBR. Ikke noe å unnskylde seg for, alle innspill er velkomne Null problem. LILO vil aldri "føkke" MBR mer enn en windows-installasjon, iallfall ikke den nyere utgaven som følger med den siste versjonen av Slackware. Angående GRUB vs. LILO ser jeg ingen grunn til å henge seg opp så mye i det. Det er fullt mulig å bruke et fancy bakgrunnsbilde i LILO. Jeg leste til og med om en animert oppstartsmeny (var selvfølgelig ikke støttet nativt i LILO).... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Wohoo. Da bruker jeg 3comet da, takker Og jeg går for grub siden det sannsynligvis vil holde i lange baner for meg men dette her satabare.i. Hvis jeg legger det på floppy, vil den da boote opp fra floppy og alt er bra? Eller booter den opp fra CDen og et sted inni installasjonen velger du at du ønsker å bruke kernel fra CD? Når bruker du i så fall install.1 og 2? Edit: Hmm. Fant ikke install.1 og .2 på sidene til Slackware. Noen som vet hva fyren snakket om da? Endret 24. juni 2004 av Blib Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Fant rootdiskene allikevel. De lå på FTP. Holder på med en VMWare installasjon nå Edit: Oi. Den ber om en tredje rootdisk. Hvilken er det? I mappene på FTPen ligger det bare install.1 og .2 der. Ingen .3! Endret 24. juni 2004 av Blib Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Fant rootdiskene allikevel. De lå på FTP. Holder på med en VMWare installasjon nå Edit: Oi. Den ber om en tredje rootdisk. Hvilken er det? I mappene på FTPen ligger det bare install.1 og .2 der. Ingen .3! Slackware 9.1 er såvidt meg er kjent på 2 CD'er, men det er uansett ikke noe farlig å droppe den siste plata (nr 3 i ditt tilfelle). De viktigste programmene er alltid på den første CD'en, mens de andre er masse ekstra stæsj som du sannsynligvis aldri kommer til å savne. Du valgte vell full installasjon? edit: har du mulighet til å se hvilke pakker installasjonen leter etter? Endret 24. juni 2004 av Manuel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå