Gå til innhold

Hva er forskjellen på perl og andre språk ... -->

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

10 visninger på 2 dager..jaja,,

En bruker vel de språkene man kan....om man kan flere språk, vet man jo hva de tilbyr og hva som går raskest..

perl går raskest, alltid :D , vel?

Dersom du egentlig mente hvordan kan man kan finne ut hvilket språk man skal

***LÆRE*** når man skal lage ett nytt program - så blir det jo straks et mer litt mer interessant spørsmål..

Lenke til kommentar

Vel-----------..perl er jo gull for nettverks-programmering..men anntar at du vil ha kjapp gui, liten .exe og generellt profft opplegg, dvs hvis du snakker om kommersiell software..? og da skal du kanskje se litt mot delphi/c# eller c++ hvis du er en tålmodig sjel..

Perl kan nok helt sikkert benyttes til å lage irc klienter etc (f.eks bit torrent ble vel opprinnelig laget i python, så vidt jeg vet og tror ikke python har noe bedre gui opplegg enn Perl - men det var jo dog en veldig beskjeden gui i BT, heh), men det ser kanskje ikke så profft ut kankskje å ha en .exe på ~5mb+/-, alt etter hvordan du legger opp prosjektet.. Når det er sagt, så er det kanske ikke så mye gui som skal til for en irc klient når jeg tenker etter, hehe, så det burde faktisk gå veldig greitt i perl..

(gui = grafisk user interface, btw, dvs vinduer etc.)

Store fordel med perl er at du kan få opp ting, raskt.... og .exe størrelse vil bety mindre og mindre ettersom CPU jo blir raskere og raskere.. Det vil uansett ikke være bortkastet å lære perl, fordi det er et språk som er utrolig kjekt å ha på baklomma og som garantert vil komme til nytte..og det kan jo alltids også kombineres sammen med andre språk, der det kan være naturlig.. Må **** med LE når jeg tenker på shitt som jeg engang gjorde i c++, og som jeg kan nå gjøre i perl på xx ganger så kort tid..og mykje lekrere...

Vet at microsoft har satset (og sponset) hardt for å få perl portet over på windows og at det stadig dukker ny funsksjonalitet i perl - skikkelig støtte for multiprosess (dvs thread) vil sikkert komme, noe som vil gjøre språket enda bedre for app utvikling.. (anntar at du er på windows, hvis ikke så bare st*u og lær perl asap..). Om bare perl kunne kommet ferdig installert med windows i fremtiden, så ville det vært gull^n'te..

Har du ikke programmert før, vet jeg ikke om perl er det lureste å lære først.. En blir iallefall skikkelig bortskjemt sml. med andre mer strikte språk som c++ etc.. Du bør uansett sette opp en tålmodig tidsramme, ta steg for steg og sette deg delmål..1 år,2 år, 3år.. jobbe systematisk, lære nye ting. Og få tak i skikkelige lærebøker. Finnes mange dårlige bøker fer ute som ikke forklarer materialet godt nok - en god bok skal presentere stoffet ordentlig, slik at man slipper å finlese teksten opp og ned for å forstå hva som menes..Å begynne å lære et språk med dårlige, uinspirerende bøker kan være en sikker vei mot at du gir opp, ikke gidder..

Også gull dersom du har en prosjekt, et mål som du vil realisere. Det kan være en utrolig god drivkraft og motivasjonsfaktor, og man lærer stoffet hundre ganger bedre når man har en oppgave som må løses, et mål som må nåest..

og husk at jo mer du lærer, desto mer ser du at alt du ikke kan... kalles "TECH HELL"...:green:

^^^

nok nå ........*kaffi*

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har lært meg det jeg kan av perl uten å lese en eneste bok :-) Begynte med å bruke ferdige scripts fra nettet, for så å se på koden for å forstå hvordan den virker.

Etterhvert lærer man mer og mer, og det fasinerende er at jo mer man lærer så innser man at det fortsatt er masse mer å lære seg. Dessuten så ser man etterhvert flere og flere bruksområder og muligheter til å lage nye spennende prosjekter.

Nå lager jeg websites kun i Perl/MySql, og det fungerer glimrende for å lage store dynamiske sites med avanserte funksjoner.

En annen fordel med Perl er at det finnes uendelig med materiell og kunnskap på web, dessuten så slipper man unna alle PHP fjortisene når man ber om hjelp fra en Perl programmerer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...