Nicklas Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Hei ! Kan noen si meg hva jeg må lære i php for å lage ett publiserings system ? Takk Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 grunnleggende html og css session for å lage innlogging med php "sikker" mysql Vite hvordan man legger inne med mysql vite hvordan man lister fra db med mysql klare å hente data fra forms ($_GET[""]) Sikkert mer som jeg ikke kommer på, mysql databse kan jo byttes ut med annen databse eller lagring mot flatfil (txt ) det var det jeg kom på i farta Lenke til kommentar
RipZ- Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Man må kunne såpass mye at man vet man må kunne og i tillegg enda litt til Lenke til kommentar
LoS Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) heh, fikk lyst til å lage en liste over funskjoner Dette må/bør læres: www.php.net/copy www.php.net/mysql_select_db www.php.net/mysql_connect www.php.net/mysql_query www.php.net/mysql_fetch_array www.php.net/mysql_escape_string www.php.net/stripslashes www.php.net/array www.php.net/function www.php.net/strip_tags www.php.net/switch www.php.net/session_register www.php.net/session_is_regitered www.php.net/isset www.php.net/else www.php.net/elseif andre nyttige, men ikke fullt så viktige, ting: www.php.net/nl2br www.php.net/array_push www.php.net/preg_replace www.php.net/str_replace www.php.net/chmod www.php.net/file_exists www.php.net/class litt sånn forskjellig, men er jo hvis du har tilgang til mysql. Skulle du ha tilgang til postgresql(?) så kan du jo bytte ut alle linkene som inneholder mysql med pgsql. php.net har mye rart Endret 24. juni 2004 av LoS Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 som det kommer fra mellom linjene - hvis du ikke vet hva du trenger så er det bedre å begynne med noe annet. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Først må man vite hva et CMS er ikke minst kunnskaper innen: -sikkerhet -tweaking -hastighet -SQL -oversiktelighet/brukervennlighet Lenke til kommentar
Akke Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Jeg begynte på mitt for ca. et år siden og begynner å bli veldig fornøyd nå. (har hatt laaange pauser underveis grunnet drittlei... ) Nå kan selv en som nesten aldri har brukt data sette inn egene bilder i teksten (venstre/center/høyre) med et klikk, putte bilder i nyhetsliste, lage sideskft osv. (automatisk resize av bilder) Dermed føyer jeg til på listen: javascript - Sjekke forms og sette inn diverse bbcodes php sine bilde og resize funksjoner mail() - Fint for å f.eks sende skribent melding om at posten hans er publisert. Lykke til! Edit: la til mail og fikset liste Endret 24. juni 2004 av Akke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå