Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst internett til laptop

Anbefalte innlegg

Hallo!!

Skal kjøpe meg en Medion bærbar pc om noen dager, med intel centrino... Pc'en har innebygget 802.11b/g kort, og jeg vil bruke dette til å koble meg opp mot internett hjemme..

Har kabel-internett gjennom upc/chello med kabelmodemet tilkoblet en hub (3com officeconnect) slik at 2 andre stasjonære PC'er får delt internett-forbindelsen.. (Chello gir opp til 3 ip'er)..

Vel, så har jeg tenkt til å kjøpe meg et trådløst aksesspunkt.. Har jeg forstått det riktig, at jeg bare kan koble dette til en av de andre portene på hub'en, akkurat som en 3. pc??

Uansett, har bestemt meg for å skaffe et som støtter 802.11g, og lurer da på om noen har noe å anbefale??

Skal bruke aksesspunktet _kun_ til internett, og har ikke peiling på om jeg trenger saker som routing, bridging osv..?? Hva er forresten dette? og hva er uPiP eller noe i den duren?

Bor i en leilighet med 3 etasjer, og rekkevidden _bør_ rekke fra 1. til 3. etasje.. Hastigheten bør også være kjapp, laster ofte ned store filer (1-2 GB), og høyest mulig hastighet da er selvfølgelig en fordel.. (er det forresten mulig å få like stor hastighet som om jeg kobler meg til med kabel?? Altså opp mot 120 kB/s??)

Jupp, dett var dett.. Tips anyone?? Helst så billig som mulig da ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Store hastigheter og lang rekkevidde går ikke. Stor hastighet krever friere sikt.

Har en "linksys" her og er ganske fornøyd. Den skulle vist ha ganske god rekkevidde, og rekker sånn ca akkurat gjennom leiligheten :)

Edit: Står jeg lengst i fra den er signal styrken lav og hastigheten er 1 Mb/s

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Anbefaler linksys(Cisco) eller 3com aksesspunkt/router(like greit).

Bridging og routing er ikke noe å bry seg om..

Hastigheten går ned jo lengre unna du er, men sjelden tregere enn linjehastigheten din. Kabel tilkobling gir opptil 100 Mb/s mens 802.11g tilkobling gir en effektiv hastighet på ca 20-30 Mb/s (sterkt signal). Mitt 3com 802.11g WAP gir full styrke igjennom en murpeis/vegg så det er jo noe å anbefale. Ved dårlig styrke kan antennen(e) vries litt på for å gi bedre dekning

Lenke til kommentar

Ok... Hva med uPnP da? Hva er dette?? Og er det slik at basestasjonen henter ut ip-adresse fra DHCP-serveren, eller gjør den bærbare pc'en det??

Når jeg sitter og jobber ved skrivebordet mitt er jo kabelmodemet og basestasjonen rett ved, er det da noe problem å koble i en TP-kabel rett i den bærbare, samtidig som den trådløse base-stasjonen er tilkoblet?? Er det mulig å liksom "bytte" fra trådløst til direktetilkobling i windows xp?? Er det kanskje bare å sette opp to tcp/ip protokoller??

Endret av Duppsko
Lenke til kommentar
Er det mulig å liksom "bytte" fra trådløst til direktetilkobling i windows xp?? Er det kanskje bare å sette opp to tcp/ip protokoller??

Du får opprettet en trådløs tilkobling og en kablet tilkobling i "Nettverkstilkoblinger". Om det er det du lurer på. Vet derimot ikke om det er anbefalt å ha begge koblet til samtidig, og om det da blir rot.

Lenke til kommentar

går helt fint å ha både trådløs og lan tilkoblet samtidig i XP. XP bruker da den beste forbindelsen som da er LAN.

Her kan du lese om hvilke brikke sett de forskjellige klientkortene og ruterne har. De bør ideellt sett være like. Men hvis du leser noen av testene der vil du se at enkelte brikkesett går finfint ssammen med andre også.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...