Shiva Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Prøver å klokke en xp2400-m til 2.4GHz. HAr lest at andre her har hatt suksess med det. Men jeg fikk den ikke lengre enn til 2GHz uten at alarmen hovedkortet slo inn. Samme skjedde når jeg skrudde opp Vcore. Tror dette skyldes at temperaturen ble for høy og har satt CPU overtemp protect i BIOS til 90 grader. Temp på CPU under load er nå 67.5 grader uten at alarmen har gått. Hvis jeg skrur opp multiplier i BIOS etter at jeg har funnet min max Vcore, vil CPU'en utvikle enda mer varme? Og er det større sjanse for å kunne klokke den høyere etter at en har skrudd opp Vcore, enn at den ligger på normalt? Hvor mye tåler en CPU av varmegrader egentlig? VCore = 1.85V (Har kjørt den stabilt på 1.875V. Målet er 1.9V, helst 2.0V) Chipset = 1.7V (MAX) DDR SDRAM = 2.9V (MAX) AGP = 1.8V (MAX) Husker ikke hva vifta het, men det er den på bildet. Lenke til kommentar
R0adkill Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Jeg klarer bare 2227Mhz, men jeg kan bare klokke multiplier. 17x133 Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 Skal prøve den og se om jeg får høyere. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Den skal tåle ca. 100 grader ved standard vcore (dvs. 1,35 el 1,45v). Men skal du overklokke noe mer burde du vurdere ny kjøling. Alt over 60 grader er altfor varmt når du skal nå de riktige høyder ved overklokking. Jo mer spenning du gir cpu'en, jo varmere blir den. Men du må huske på at det er minnet ditt som kan stoppe deg. Hadde vært lurt å nevne hvordan minne og hovedkort du har. Lenke til kommentar
moray Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Vifta du har er en Mist Frostbite hvis jeg ser riktig. Den skal være god den.. Hvis CPU når nesten 70 C* load vil jeg tro det er noe galt med kontakten mellom CPU og vifta.. Goop? Er det Abit NF7 - S ? Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Shiva: Hva er system tempen din? Du trenger ikke å gi alt fullt. VCore = 1.85V (Har kjørt den stabilt på 1.875V. Målet er 1.9V, helst 2.0V) Chipset = 1.7V (MAX) DDR SDRAM = 2.9V (MAX) AGP = 1.8V (MAX) Agp kan du la være på standard, har sett at det kan gjøre litt utslag med å ha den høyere men det er veldig skjelden. Chipset kan du også la så på standard Lenke til kommentar
Endre Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Agp kan du la være på standard, har sett at det kan gjøre litt utslag med å ha den høyere men det er veldig skjelden. Chipset kan du også la så på standard Tja, jeg har alltid vagp på 1,7 eller 1,8v. Vdd har en selvsagt høyere slik at en får høyere FSB. Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 26. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2004 Skal vi se... liten mini rapport. Hovedkortet er NF7. Bare det som står på selve kortet og ikke NF7-S. Men jeg er likvel usikker, for det stod NF7-S på pakken. Håper ikke tanken jeg tenker stemmer, for esken var åpnet da jeg kjøpte pakken. Og jeg var grønn da jeg kjøpte det. ------------------------------------------------------------------------------------ GRAFIKK KORTET Merker forskjell når jer skrur AGP porten på fullt. Først det, så klokke selve grafikk-kortet (radeon 9600) Grafikken flyter mye bedre. Merker det spessielt på battlefield 1942. Det er ikke denne hakkingen, eller lag når jeg snur meg fort rundt. Men på selve grafikkkortet måtte jeg fjerne orginal ramsinks og vifte. Klinte på noen større ramsinks og en cpu vifte (sillikon fra max 20 som lim). Dette fikk jeg: Core : 449.36 MHz Memory :223.73 MHz Var ikke så mye å hente på ram, men GPU må jeg si meg fornøyd med. Hadde den oppi 480MHz, men den er ustabil over 449MHz. Ikke bra når jeg spiller online at kortet resetter seg. Kanskje den klarer 500 med bedre kjøling? (så spørs om det er verdt det?) Målet var egentlig å se om jeg kunne flashe det til 9600XT. Mission failed. ----------------------------------------------------------------------------------------- CPU Anyways, skjønner liksom ikke helt med Vcore og multiplier. Nå har jeg funnet ut at kjernen min er mest stabli med 1.825V. Uten at alarmen går. Så hvis jeg nå forandrer multiplier for høyere MHz, blir ikke CPU'en varmere igjen da slik at alarmen går på hovedkortet? Kommer jeg egentlig noe vei lengre? Må jeg skru ned Vcore og så høyere multiplier? Står fast med dette. Tok en liten PC wizard PC Wizard 2004 Version 1.61 ------------------------------------------------------------------------------------------ Owner: papaya User: coconut Operating System: Microsoft Windows XP Professionnal 5.01.2600 Service Pack 1 Report Date: fredag 25 juni 2004 at 16:29 ------------------------------------------------------------------------------------------ <<< Voltage, Temperature and Fans >>> > Monitoring Chip : Winbond W83627HF >> General Information SMBus Address : 0x5000 SMBus Address : 0x5100 Support : NF7-S/NF7-M/NF7 (nVidia-nForce2) >> Sensor Information Sensor : Winbond W83627HF en 0x20 Mode : ISA > Vcore : 1.79 V > Vcore1 : 2.98 V > +3.3V Voltage : 3.33 V > +5V Voltage : 5.08 V > +12V Voltage : 11.8 V > Chassis Fan : 2636 rpm > Processor Fan : 2327 rpm > Power/Aux Fan : 10887 rpm > Processor Temperature : 59 °C > Mainboard Temperature : 37 °C Lenke til kommentar
moray Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Skal vi se... liten mini rapport. Hovedkortet er NF7. Bare det som står på selve kortet og ikke NF7-S. Men jeg er likvel usikker, for det stod NF7-S på pakken.Håper ikke tanken jeg tenker stemmer, for esken var åpnet da jeg kjøpte pakken. Og jeg var grønn da jeg kjøpte det. Hvis det har S-ATA og firewire er det -S versjonen.. Står også på en liten papirlapp ved PCI slottene.. Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 26. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2004 >Processor : AMD Athlon XP >Codename : Barton >Technology : 0.13µ ACPI - Software Clock Control : No (Betyr det at den ikke kan klokkes via Software) Thermal Sensor Built-in : Yes (innebygget temp måler?) Thermal Information Core Power : 58.73 W (approx.) (Orginalt skal den være 35w). >> General Information Real Frequency : 2004.6 MHz Performance Rating : 3100 PR Multiplier : 15x >> Front Side Bus Information Front Side Bus Speed : 133.6 MHz Bus Speed : 267.3 MHz (DDR) >> Initial Frequencies Frequency : 1500 MHz Front Side Bus Speed : 100 MHz > Voltage : 1.79 V > Processor Temperature : 58.5 °C ------------------------------------- ***** End of report ***** Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 26. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2004 Skal vi se... liten mini rapport. Hovedkortet er NF7. Bare det som står på selve kortet og ikke NF7-S. Men jeg er likvel usikker, for det stod NF7-S på pakken.Håper ikke tanken jeg tenker stemmer, for esken var åpnet da jeg kjøpte pakken. Og jeg var grønn da jeg kjøpte det. Hvis det har S-ATA og firewire er det -S versjonen.. Står også på en liten papirlapp ved PCI slottene.. Okey, har S-ATA. Da var det ingen som hadde oppgradert sitt gamle med nytt i butikken likvel. Lenke til kommentar
moray Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 (endret) Hmm.. synes CPU'n din fremdeles virker for varm.. God kjøler, da. Har du hatt den av og gjort noe med goop etc.? 58,5 C* ved 2 GHz og 1,79 V vcore Hmm .. Kanskje dumt spm. men Prøvd å kjøre uten sidedør? 37 C* er litt mye på mainboard.. Endret 26. juni 2004 av morcan Lenke til kommentar
ilex Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Vel, det var interessant for meg å se at mist frostbiten faktisk passer på nf7'en. Takk takk Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Litt surt. Hadde vel flaks med min vanlige barton xp 2500+ som er ulåst og klarer 2.4GHz uten problem med luftkjøling. Hadde lyst til å kjøpe en xp-M for å se hvor langt den klarer selv. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 (endret) Her er en tråd om xp-m og Her Er overklokkings resultater. Endret 26. juni 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Vel, det var interessant for meg å se at mist frostbiten faktisk passer på nf7'en. Takk takk Ja, det er såvidt den går klar av de 4/5 kondesatorene på venstre side. Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Vel, det var interessant for meg å se at mist frostbiten faktisk passer på nf7'en. Takk takk Den er vanskelig å få av så snart du har fått den på. Må holde igjen på hovedkortet så det ikke knekker. Leste at noen hadde trøbbel med å bruke den andre viften for de der ehm.. svarte greiene stod i veien. Men gikk akkurat her. Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Hmm.. synes CPU'n din fremdeles virker for varm.. God kjøler, da. Har du hatt den av og gjort noe med goop etc.? 58,5 C* ved 2 GHz og 1,79 V vcore Hmm .. Kanskje dumt spm. men Prøvd å kjøre uten sidedør? 37 C* er litt mye på mainboard.. Når jeg tok en pc wizard på den stod det et eller annet sted noe slikt som max vcore = 1.8V. Hvis det er det som skaper problemet med at alarmen går, for som sagt er den ikke stabil med vcore over 1.825. Alarmen uler med en gang. Selv om jeg har pc2700 RAM mener jeg at det ikke skulle være noe hinder for å få cpu'en oppi 2.4GHz Jeg har hatt den oppi 2.2GHz før og det har fungert stabilt. Men når jeg forandrer multiplier, forandrer også MHz på ram seg. Nå går ram'en på 333MHz, men hvis jeg skrur multiplier opp et hakk nå tiipper jeg ram'en øker til ca 334-5-6 MHz. Andre innstillinger kan ram'en ligge på 324MHz. Dette med å finne balansen mellom RAM og CPU som er det vanskelige regnestykket for meg. Temperaturen på hovedkortet kan skyldes jeg har skrudd volten på fullt. Kabinettet er lukket, vil ikke at ungen skal krabbe borti der og få seg noe støt. Skal prøve med noe rør fra biltema fra viften og lengre inn i kabinettet. Lenke til kommentar
ViPeR Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 hmm... hvis jeg ikke så helt feil så har du de 2 viftene ved cpuen til og blåse innover? ta heller og snu dem slik at de blåser luft ut av kabbinettet, og hvis du har noen vifter i front, så få de til og blås lufta inn (hvis du ikke har noen vifter i fronten så anbefaler jeg deg til og få det) . For det er et faktum at varm luft stiger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå