orjanos3.16 Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 I dag har jeg hatt flere pålogginger på min FTP server av ukjente brukere. De kaller seg b.la ORACLE og pwrchute. I tillegg har Norman fjernet to ormer fra pcen min. Noen som tror det er noen sammenheng, eller har lingnende erfaringer? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) Har du en anonymous konto? slett den og heller lag kontoer selv med passord. Endret 23. juni 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
orjanos3.16 Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 Ok. Må jeg slette hele anonymous "mappa", eller holder det å slette anonymous brukeren som ligger i mappa. Har laget egne kontoer under anonymous mappa nemlig. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) Skulle holde og slette brukeren anonymous. Anonymous kontoen er en konto som som regel alle har tilgang til siden man ikke trenger ett fast passord for å komme seg inn på ftp'en din. Endret 23. juni 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
orjanos3.16 Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 Takker for svar Likte det her veldig dårlig. Noen som har en ide om hvorfor noen skulle ha glede av å logge seg inn for så å gi meg ormer? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) For å få tilgang til alt på maskinen din og ikke bare det som er delt på ftp'en din. Ormer kan også sprees til andre maskiner på nettet ditt og da får man kanskje tilgang på disse også. Kan være lurt og bruke en brannvegg i tillegg for å sperre forskjellige porter. ftp bruker port 21 for data og port 20 for å sende kommandoer. Endret 23. juni 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
orjanos3.16 Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 Hmm, jaja. Ser at alle påloggingene kommer fra samme ip adresse, så da tyder vel det på at det er en og samme person? Bør jeg ta noen fler forhåndsregler for å forhindre dette i fremtiden? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 http://www.google.com/search?sourceid=navc...TF-8&q=pwrchute Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) her og her er oversikt over porter som er i bruk. du kan også søke på "tcp ports" for å finne ut mere informasjon. Er en del porter som ikke bør blokkeres, men husker dem ikke sånn i farta. Er det noen andre som kan svare på dette? Endret 23. juni 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
orjanos3.16 Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) Ok. Tusen takk for hjelpen. Nå her jeg fjernet anonymous brukeren og bannet ip adressen til den ukjente brukeren. Er det noe jeg bør sjekke på maskinen min? Kan han f.eks ha laget seg en konto på FTP serveren min som jeg ikke kan se? Edit: Ser b.la at han kun har vært inne i et par sekunder med forskjellige navn på alle innloggingene, bortsett fra en gang, da han var inne i 5 min ca Endret 23. juni 2004 av orjanos3.16 Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Er gjerne en fordel å bruke en annen ftp-port enn 21 også, er nok av folk som scanner hele ip-ranges etter port 21 for å finne weak logins. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) Har ikke drevet så mye med ftp men tror ikke det er mulig og lage seg en konto som ikke vises. Du bør iallfall kjøre en full virusscans for å se at ikke det er noen ormer eller virus aktiv. Endret 23. juni 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
orjanos3.16 Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 Kjører scan nå. Hvordan forandrer jeg porten? Mener å huske at jeg fikk den automatisk? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) Ligger vel under (server)options, hvor den ligger kommer helt an på hvilket program du bruker. Endret 23. juni 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå