Gå til innhold

2 billig-pcer til en bekjent

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge 2 billige pcer for en bekjent, totalpris rundt 10000 (for begge), gjerne billigere. Dette er for bare selve pcene, altså trengs ikke skjerm, mus, tastatur osv.

Sist gang jeg bygget noe lignende falt valget på et XP2500-basert system, da dette var svært prisgunstig og ga god ytelse for pengene. Dette var for et halvt års tid siden.

Bruksområder vil bli vanlig kontorarbeid, nettsurfing og andre "vanlige" oppgaver. Spill, avansert grafikk, lyd osv. er ikke viktig, så raskt skjermkort o.l. trengs ikke. Er vel egentlig ute etter relativt raske "kontor-pcer" til en billig penge. Ser også for meg at det er en fordel at maskinene blir relativt stillegående.

Tenkte på noe ala:

XP2800

nForce2 m/ integrert vga(?), lyd, lan

80GB Seagate 7200

512MB Twinmos(?) PC3200

billig kabinett, brenner, diskettstasjon :)

Ønsker tips til "mye-for-pengene"-oppsett, gjerne tips på spesifikke anbefalte komponenter.

Endret av vebwa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-xp 2800+ er veldig bra..

-80 gb ville jeg byttet ut med en 120 gb siden prisen er nesten helt lik (ville valgt samsung siden den er stille)

-512 mb pc 3200 er et godt valg (twinmos er billig og bra ;))

-greit med et hk med innebygd vga,lan osv.. som f.eks. abit nf7-m!! (anbefales)

-velg et billig kabinett du, men ikke Qtec selvom de er billigst, for å si det sånn, en grunn til at de er så billig :D

Lenke til kommentar

Hva med en Shuttle? det er den perfekte kontormaskinen.

Her er et oppsett til under 5000,- pr maskin, selv om jeg synes XP2800+ er overkill til en kontor pc. (har kontor brukere som ikke merker forskjell på XP2000+ og XP2600+)

Shuttle SN41G2V2

XP2800+

DDR-DIMM PC3200 512MB

Samsung SpinPoint P80 80GB

MSI CD-brenner

Sony Diskettstasjon 3,5"

Shuttle Printerport kabel

Totalt 4917,- inkl mva + frakt

Velger Samsung disk pga mindre støy og varmeutvikling. Selv ville jeg valgt en XP2400+ Thorton CPU som utvikler litt mindre varme men likevel yter mer enn godt nok for en kontor PC

Hvis lavt støynivå er viktig så spander 100,- ekstra på en stillegående 80mm vifte som du skifter ut den medfølgende viften med, men min erfaring er at det likevel er såpass høyt støynivå i et kontorlandskap at du ikke vil høre Shuttle PC'en.

Du kan sikkert bytte ut 80GB disken med 40GB for å spare noen få kroner, da jeg tipper at PC'ene likevel blir koblet mot en filserver.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Styr unna abit nf7-m,mange som har hatt problemer med det ink. meg (3 stk),Funker fint vist du bruker AGP på det men med bare onboard vga så er det bare kødd.Spesielt med twinmos minne.

Annbefaler dette kabinettet

God plass,ser bra ut,bråket lite og er mye mye bedre enn Q-tec

http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=192

1016,30kr ink Frakt for 2 Stk. fra ITbutikken.

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar

Takk for alle tips.

Maskinene skal ikke brukes i "kontorlandskap", men skal brukes til typiske kontoroppgaver hjemme hos vedkommende. Altså vil de sannsynligvis stå i relativt stille rom, og ikke være koplet opp mot filservere e.l.

Kom gjerne med flere tips/oppsett.

Lenke til kommentar

Da er følgende bestilt på komplett:

2.00 124526 MSI CD-brenner IDE 52x/32x/52x, 3 farger

silver/black-dark/grey-blue, Retail

2.00 121907 AMD Athlon XP2600+ 1.917 GHz

Socket A 333MHz, 512KB Barton, BOXED

2.00 114711 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

Floppydisk Intern

2.00 116436 Seagate Barracuda 7200.7 80GB

IDE ATA/100 2MB cache 7200RPM

2.00 118267 Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR

nForce2 Ultra400/MCP, ATX,USB2.0,LAN

2.00 114112 Sapphire Radeon 7000 32MB SDR

AGP,ATI7000,TV-Out, Lite-Retail

2.00 113518 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

2.00 300212 Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Black

L-Series, m/350W AMD/P4

2.00 110486 CNet Wireless LAN USB Adapter 11Mbps

WiFi 802.11b, 64/128-bit crypt

Totalpris ca 4400 inkl frakt pr pc. Det ble dessverre QTec-kab... Hvis det skulle være flere kommentarer eller noe som absolutt bør byttes så si ifra (kanskje bortsett fra QTec-kab. :))

Lenke til kommentar
KOrfor valgt du q-tec når folk advarte mot det. Jaja du komme nok til å angre på det. :thumbdown:

Var et spørsmål om pris og bruksområde, i tillegg til at jeg har dårlig tid og vil bestille alt fra en butikk. Da disse maskinene skal bygges og så stues vekk under et skrivebord og bli stående der forholdsvis urørt, regner jeg med QTec gjør jobben greit nok. Blir kanskje ikke en drøm å bygge i, men men... Fant dessverre ikke alternativer på komplett til den prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...