Gå til innhold

Tvkort til redigering!?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Skal kjøpe et kort jeg kan ta inn analog kilde (composite elr S-video)

bare lurte på, fordi jeg gidder ikke å invistere i mange 1000 lapper..

Kan jeg bare kjøpe et billig tvkort og recorde det i f.eks adobe

og redigere det etterpå med adobe premiere?

Ellers? noen andre "redigeringskort" som ikke er aaalt fordyre,

rund 1000 lappen ellr no!? :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nylig kjøpt TerraTec Cameo Grabster 200 til å capture verneverdige saker fra en mengde gamle Beta- og VHS-bånd jeg har liggende. Krever USB2. Koster 845 kr. Har kompositt- og S-videoinngang. Bruker den også til å ta opp TV-programmer på direkten. Det følger med et par Ulead-produkter, som VideoStudio 7, men de fleste andre redigeringsprogrammer vil vel også kunne brukes, iallfall de tre-fire jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Veldig greit å kjøpe en firewire "dazzle". USB2 er ikke like godt (joda, spesifikasjonene SIER at USB2 er raskere, men det er nok ikke like egnet til video - siden jeg ikke viser til noen tester akuratt nå så kan dere ta utsagnet mitt med en klype salt om dere vil. - Men det er seriøse tester, jeg gidder bare ikke søke siden jeg ikke føler jeg trenger å bevise det :p (nå som jeg også har forklart at det ikke trenger å være 100% fakta (jøss, den ble lang)))

Uansett, hva var emnet.. Jo - firewire er mer testet, mer brukt osv så du vil gjøre et godt valg med å velge en firewire basert sak. - Du finner et utall poster om dette her på forumet :)

Lenke til kommentar

går an å kjøpe sånn kabel (399 på elkjøp) som man kan se på data på tv....går an motsatt å skjønner du

men da må du ha et videoredigeringsprogram ell no som kan ta opp derfra.

feks: pinnacle, zwei-stein, ulead osv

Endret av Large
Lenke til kommentar

Jeg har et Pinnacle PCTV Pro, og kan ta opp i MPEG1, MPEG2 og DV fra S-video eller kompositt videokilde.

Andre capture-program kan brukes, men ikke alle kan ta opp i alle formater. Dette avhenger av programvaren, fordi kortet ikke har innebygd kompresjon.

Det finnes hardwareløsninger også (f.eks DV Dazzle), men disse er dyrere.

Et annet alternativ er å bruke DV-kamera med analog inngang mellom TV/Video og PC.

Lenke til kommentar
Et annet alternativ er å bruke DV-kamera med analog inngang mellom TV/Video og PC.

Husk at man da må ha firewire inngang på PC'n. Og selv om ett kamera har analog UT, så behøver ikke det bety at det har støtte for analog INN. Bare så alle er klare over det.

På noen kamera må du ta det analoge signalet over på mini-dv tape for så å overføre til PC'n, mens du på andre kamera har en funksjon for å kjøre det rett gjennom kameraet til PC'n. Husk at kameraet må stå i VCR modus.

Lenke til kommentar
Veldig greit å kjøpe en firewire "dazzle". USB2 er ikke like godt (joda, spesifikasjonene SIER at USB2 er raskere, men det er nok ikke like egnet til video

Jeg er fullt klar over at USB2 ikke er så bra som Firewire selv om den angivelig er raskere. Men siden Terratec'en min tross dette gjør jobben sin upåklagelig tar jeg ikke det så tungt. At boksen ikke komprimerer selv er også en fordel. Riktignok må PC'ens prosessor jobbe mer, men man har større muligheter når det gjelder valg av kodeker og filtype. Ønsker jeg f.eks. filen i WMV-format capturer jeg med Windows Movie Maker, vil jeg heller ha den i DivX capturer jeg med Dr DivX osv.

Plextor har for øvrig nylig kommet med en boks som hardwarekomprimerer i MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, WMV, AVI, ASF og DivX, men den er visstnok ikke å få i Europa ennå. Dette er også en USB2-sak.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...