Gå til innhold

Jeg vil ha barebone...

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte jeg skulle kjøpe en barebone. Har sett meg ut Aopens EZ65. Den har chipsett 865G. Så lurer jeg på hva slags CPU jeg burde matche med. Tenkte litt på P4 2,4GHz Prescott, men blir dette for varmt?

Noen som har forslag. Har ikke lyst til å betale særlig mer enn 1k.

Når det gjerder minne, duger Geil DDR PC3200, 400MHz, CL 2,5, 5ns (2 x 256MB)?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da beveger jeg meg over budsjett. Jeg kan jo kjøpe en Aopen EZ18 isteden med nForce2 chipsett og sette i en AMD Athlon XP 2800. Da sparer jeg penger, men må klare meg uten S-ATA. Er dette noe jeg må ha? Noen meninger om dette?

Lenke til kommentar

SATA er vel ikke et must, men det er nok fremtiden for både harddisker og cd/dvd. Men slik jeg ser det så er SATA fortsatt i "utviklingsfase". Kommer nok oppgraderte varianter i nærmeste fremtid.

Personlig vil jeg vente til SATA har kommet med bedre varianter og blitt mer standard.

Men for all del... SATA er bedre enn PATA så velger du et oppsett med SATA så bare kjøp.

Lenke til kommentar

Shuttle sine har jeg hatt best erfaring med. De er litt trange, men kjøleløsningen og kvaliteten er av dete upperste. :)

Styr unna prescott. ARSTechnica har en artikkel/howto om barebone maskiner og jeg fant en link om Prescott med info om pipelines og teknologi. Det er bare å hive seg på lesningen om du vil "velge" riktig. (Edit: TechZone-linken i originalposten var for dårlig.)

Etter det jeg har lest og sett, så har ikke Prescott-kjernen noe for seg med mindre man har et 9xx-chipset med socket 775. Hvis du skal ha deg en i875-basert maskin (som jeg anbefaler på det varmeste) så burde du gå for en Northwood-P4. Northwood klokker bra og er veldig stabil.

Endret av captzalo
Lenke til kommentar
Og hvis jeg skal ha SATA og AMD, så blir det vel nForce3 og 64? Riktig?

du får AMD XP systemer med sata også, men hvordan det er med "barebone" og sata vet jeg ikke..

Er det ikke mulighet for pci kort i sånne små maskiner? I så fall kan du jo kline inn et sata kort hvis du skulle trenge det senere...

Lenke til kommentar

Jeg tenker støy. Bedre kjøling gir mer støy. Da må vel Athlon XP være ett godt valg til en barebone.

Heller litt mot en slik løsning nå, basert på enten Aopen AZ 18 eller Shuttle SN41G2 V2. Begge disse skal være støvsvake. Liker fronten til Aopen med skulte drives, ellers så finnes det mer stasj til Shuttle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Shuttle sine har jeg hatt best erfaring med. De er litt trange, men kjøleløsningen og kvaliteten er av dete upperste. :)

Shuttle inc. har blitt veldig kritisert for dårlige kjøleløsninger. Kritikken er berettighet også, tror jeg.

Trådstarter: AMD 64 er per i dag den kaldeste skrivebordsprosessoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...