Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjellen mellom HUB og Switch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kjøper du switch, router vist alle skal ha Internett

 

 

 

Ordforklaringer:

 

HUB: Et nettverkskomponent som brukes til å sende og motta data over nettverket. En hub er kjernen i et Ethernet LAN.

 

Svitsj: En svitsj brukes til å koble sammen flere nettverkssegmenter, ofte av forskjellige hastigheter (10/100/1000). En svitsj kan, i et belastet nettverk, gi en stor ytelsesforbedring i båndbredden.

 

Ruter: En ruter filtrerer trafikken over nettverket og er derfor ikke like rask som en svitsj, men den gir administrator større kontroll over flyten i nettverket. Ofte brukes rutere for å koble et nettverk opp mot Internett.

Endret av Lars Anders
Lenke til kommentar

I en HUB kan det bare sendes mellom ett "par" klienter om gangen.

 

I en switch kan det sendes likt mellom flere "par" klienter om gangen

 

HUB blir vel nesten aldri solgt lenger, siden pris på switch er blitt så lav

 

 

PS:

 

En ruter er jo bare en "overgang" mellom internett og ditt nettverk

 

Ruter får du som:

- "ren ruter" (1 inn/1 ut)

- ruter m/switch (1 inn/opptil 4 ut)

Endret av Nismo
Lenke til kommentar
Da kjøper du switch, [router vist alle skal ha Internett]

Tullball man trenger ikke router for at alle skal få internett det er bare hvis man har Telenor det vanlighvis for av de får man bare en ip man fra andre som f.eks tiscali får man 4 ip"er .. man kan fortsatt bruke switch selv om man har telenor men da må man dele internett tilkoblingen med de andre pc"ene gjenneom den ene og da belastes den pc"ens netverkskort osv osv osv

 

 

 

Sry hvis jeg er så pirkete men jeg liker ikke at folk får feilaktig info online

Lenke til kommentar

når man er på lan så er vanlighvis alle pcene på da.. ;) bare man kjører det på en stabil pc som ikke trenger og restartes hele tiden....

 

Pc"en takler at de andre pc"ene arbeider igjennom den da. Uten problemer når jeg og 3 andre gjorde det

 

 

Nismo:sry jeg skal bruke plenty med punktum fra nå av..................................................................................................................................................................... :devil:

Endret av C@T
Lenke til kommentar

 

Nismo:sry jeg skal bruke plenty med punktum fra nå av..................................................................................................................................................................... :devil:

og vær snill og dropp sms forkortelser som sry ect...

 

det ser bare teit ut

 

EDIT: på forhånd takk :)

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Kjøp deg en router med 4 port switch. Enkel, billig og sikker løsning.

Er ikke så vanskelig å konfigurere heller. (så lenge du kan lese!!!)

Merke er derimot viktig.. Mange som har problemer med forskjellige produsenter.

Men Cisco(Linksys) og 3com vil jeg anbefale. Om du sparer en 100 lapp eller to på en annen produsent så vil du tjene det inn på alle de mulige problemene du slipper og ytelsesforskjellen.

Lenke til kommentar

En hub vet ikke hvor pakkene skal sendes! Den er ikke intelligent.

 

Når en pc skal sende infomarsjon til en annen vil en hub spørre alle maskiner tilkoblet hub'en om de skal ha pakkene, dette skaper latency.

Ergo skal mer enn to personer sende samtidig vil dette skape mye arbeid for hub'en og ting går ofte tregere.

 

En switch vet hvem maskin som er tilkoblet hvor og sender informasjon direkte imellom maskinene, altså lavere latency (ping om du vil)

 

En annen ting med switch som er fint er at ofte kan man koble routere og andre switch'er inn i hvilken som helst port. (Det er ikke alle som ha den muligheten)

 

Sjekk opp hvilken internett leverandør du har før du kjøper. Har du NGT f.eks kjøper du en vanlig switch og IKKE en router da modemet du får fra NGT er en router i seg selv.

 

Med telenor må du ha en router. Eller du kan koble telenor modemet direkte i pc'en og ha et netverkskort til som du kobler til en switch. Da vil maskinen din være routeren. Dette er litt mer komplisert hvis du ikke har så mye greie på det.

Lenke til kommentar
Når en pc skal sende infomarsjon til en annen vil en hub spørre alle maskiner tilkoblet hub'en om de skal ha pakkene, dette skaper latency.

Ikke helt riktig, huben vil ikke spørre alle maskinene på nettet, men vil sende alt den mottar ut på alle portene uansett om trafikken skal dit eller ikke. En hub kan faktisk ha lavere latency enn en svitsj fordi den ikke driver å sjekker MAC adressene hvor trafikken skal sendes til.

 

Ergo skal mer enn to personer sende samtidig vil dette skape mye arbeid for hub'en og ting går ofte tregere.

Jepp, når flere sender samtidig blir det kollisjoner og venting på at "linja" skal bli ledig.

Lenke til kommentar

ufattelig mye rart som skrives hver gang noen spør om enkle nettverkskomponenter, pc til 20 000 fra 2004??

 

hvis du ikke vet hva noen av dem er fra før så trenger du i utgangspunktet å vite dette:

 

en hub og en switch løser primært samme oppgave: de er et knutepunkt for pc'er i et nettverk (hub er engelsk for nav, mao et sykkerhjul med knutepunkt i midten)

 

en switch er raskere og bedre enn en hub. det er ingen grunn til å bruke en hub der en switch kan gjøre samme jobben.

 

hvis du er interessert i nyanseforskjellene mellom de to, så spør gjerne om det. men hvis du er i tvil om hva du trenger, så trender du en switch.

 

en ruter er noe helt annet. hver av pc'ene du kobler til en switch kan foreksempel være en ruter. ofte finnes det "ting" som har både switcher og ruter-funksjonalitet i seg.

 

Som nevnt, er det vanlig å ha en ruter koblet til eksternt nett (i dette tilfellet internett) hvis flere pc'er skal dele en internettforbindelse.

Lenke til kommentar

Synes HUB er uaktelt selv i ganske små nettverk.

Leverandøren av ADSL sier om du kan få flere IP`er eller flere, evt. abonnere på flere. Avidi/canal digital har en pakke som heter "Multi" til 70,- /mnd der du da også får en :nei: HUB til å splitte linjen. ANdre leverandører igjen har andre løsninger.

 

Svitsj er blitt så rimelig at de er nok det beste valget til nettverk. De er litt klokere og lærer seg adrssen til pc`ene i nettverket og sender data kun dit de skal - og ergo lite forsinkelser i denne boksen. Det som skjer med en hub er såkalt at signalene "Broadcastes" til alle - og så må pc`ene sende melding tilbake igjen om de vil ha denne.

 

I ditt tilfelle der du ikke sier noe om leverandør (ISP), vil jeg utgå fra at du har en IP- adresse.

 

Hvis du da bruker en "Router" med innebygget svitsj vil denne kunne ta imot din tildelte IP-adresse fra ISP`en og delegere denne til alle pc`ene i nettverket ditt.

Ergo Internett på samtlige du vil og til spill osv.

 

Personlig bruker jeg en kombinasjon av trådløsruter/innebygget svitsj i denne ruteren - da jeg kun får en ip

 

Internt i nettverket mitt (ditt) får pc`ene et internt nytt sett med IP-adresser

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...