Gå til innhold

Valgets Kvaler: Integrert lyd-kort, "Socket A" og Musikk PC


Anbefalte innlegg

Har sett på Asus A7V333 kortene. De kommer godt ut i tester som jeg har lest. Det interessante med disse kortene er alle "Features" som de har. Men jeg blir litt betenkt. A7A333 har USB 2.0 men ingen onboard lydkort. Det er fint siden jeg skal bruke PC`n en del til musikk produksjon og disse onboard lyd kortene blir bare søppel for meg. Men hvis jeg legger til ca. 200-300 kr. Kan jeg få et "A7V333Raid" kort og i tillegg får jeg firewire + USB 2.0. Det mildner muligens litt opp i at det kun er 5 PCI slotter. Men så var det disse onboard lyd kortene da... Hvis jeg deaktiverer lyd kortet på Asus "A7A333Raid", vil jeg da garantert slippe problemer, konflikter og frigjøre ressursene det bruker. Jeg mener,Blir det 100% borte (psykisk)fra systemet? Vil jeg få problemer den dagen jeg setter inn et Hi-End lydkort, p.g.a. onboard lyd kortet. ? For jeg mener, man får jo mye for pengene her da. Tester viser at det lett lar seg over klokke. KT333 chipsettet byr kanskje ikke på så mye mere ytelse en de tidligere chippsettene, men det har flere muligheter. Og jeg vil bygge PC...ikke "rally-bil"

Hva mener folkens ?

 

_________________

I live to see the future !

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Mental Theo på 2002-04-19 18:41 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Mental Theo på 2002-04-19 18:48 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At cmedia 8738 skal være like bra som sb live 5.1 er å ta godt i. Den har helt grei lydkvalitet, men asus har ikke pleid å levere med digital inn og utgang. Dvs at du kun har de tre vanlige jack kontaktene. Du kan da velge om du vil ha linje inn/bak kanalene og mikrofon/senter+sub.

 

Lydbrikken bruker lite prosessor ressurser, og fungerer helt fint til vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at et hvilket som helst on-board lyd-kort egner seg til spilling og MP3, kanskje ikke for de kresne da. Synd at det ikke er en egen kategori for de som bruker PC`en sin til musikk produksjon i dette forumet. Synd er det også at det ikke blir laget dedikerte hoved kort til dette formålet. Det jeg egentlig lurte på var om noen hadde erfaring eller kunnskap om on-board lyd-kort-kort vil bli et problem for de/meg som kanskje vil ha de hoved kortene, men ikke lyden som følger med. Og er de siste Asus H.K. et godt valg ?

Lenke til kommentar

Asus er/har vært en av få som har hatt muligheten til å deaktivere det integrerte lydkortet via jumpere og ikke kun via bios.

 

Til vanlig så er det egentlig fint å ha to lydkort til det musikk produksjon. Hvis du har et lydkort i 96kHZ og med 16-32 kanaler (mono) vil du ikke merke noen forskjell om det er et integrert hovedkort eller ikke på maskinen. Det er bare å passe på at du velger en pci slott som ikke er i bruk av de andre enhetene. (se i manualen for irq routing table).

 

Men det skal da også være sagt at endel high end lydkort absolutt ikke trives med via baserte hovedkort. Men med en pci latency patch (som ligger på http://www.viahardware.com) har rettet på noen av problemene.

 

Hvis du skal bruke maskinen for det meste til lyd skulle det nok ha vært intel brikkesett til amd baserte prosessorer. AMD har en mye bedre flyttallprosessor enn p4 til intel, som gjør den raskere. Men Intel brikkesettene egner seg bedre til lydproduksjon enn VIA sine brikkesett.

 

F.eks asus p4b 266-e er veldig bra hvis du går for en p4 basert maskin.

 

Nå begynner heldigvis de fleste av lydkort produsentene å si at deres lydkort er kompatible med de siste amd baserte hovedkort (enten om det er amd brikkesett eller via). De det gjelder er da Echo (med sine gina, mia, mona lydkort), midiman, sek'd og st-audio.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-18 12:03, Mental Theo skrev:

...kortene er alle "Futures" som de har. Men jeg blir litt betenkt.....



 

Det heter Features, da... Hvor var du i engelsktimene ??

 

_________________

Liker

Kapitalisme

Per K. Foss (ikke på den måten)

Futurama

Blackadder

The Pretender

 

Liker ikke

Valgjerd Svarstad jævli.. Haugland

Laila Dåvøy

KRF Generelt

Tore W Tvedt

Nazister G

 

[ Denne Melding var redigert av: Prox på 2002-04-19 17:45 ]

Lenke til kommentar

Ja, Intel chipsett for AMD prossesorer hadde vel kunne vært årets April snar eller tidenes IT nyhet.

Konkurranse kommer ikke alltid kundene til gode. Jeg velger å gå for et AMD "socket A" system fordi jeg føler at jeg da får mere ut av den tynne lommeboken min. Får bare regne med litt ekstra tweaking og at Viatech forbedrer sine drivere. Hvis jeg velger et lydkort som produsenten sier er kompatibelt med "Via", burde dette gå greit.

Tror nok det er lurt og satse på et H.K. med de nyeste chippsettene. Funksjonalitet er like viktig som ytelse, men ikke for en hver pris.

 

_________________

I live to see the future !

 

[ Denne Melding var redigert av: Mental Theo på 2002-04-19 18:38 ]

Lenke til kommentar

Onboard lyden til Asus A7V333-R skal du ikke le av, den er råbra. Om du ikke skal bruke maskina til noe mer avansert på lydfronten en mp3 og gaming osv. holder det i massevis.

Har selv A7V333-R kortet og et Audigy lydkort. Denne kombinasjonen er jo grei, men for et par dager siden tenkte jeg skulle sjekke hva A7V333 kortet hadde å vise frem hva lyd gjelder. Avinstallerte Audigy lydkortet/driverne og fyrte i gang on-board lyd-kontrolleren sammen med mine Klipch Pro Media 2.1 høyttalere. Kunne ikke høre forskjell. I alle fall ikke med mine nedslitte trommehinner, kanskje litt for mye puddel rock på 80 tallet hø hø.

Når det gjelder hastighet var det ikke noen forskjell i spill osv. hva onboard sound v.s. Audigy lydkortet gjelder.

 

Noe annet er det med USB 2.0 på A7V333-R kortet. Den er dessverre helt på jordet. Om du enabler denne kan harddisk hastigheten synke med vanvittige 30 40 %. Dette til og med om den ikke er i bruk. Kan ikke forklare hvorfor det skjer mer en at det sef må være et resursdelings problem et sted. Dette har ikke bare jeg problemer med, det er mao en kjent sak. Siden jeg ikke har bruk for USB 2.0 er av nevnte grunn denne disabla (sammen med fire wire kontakten) Har ikke fulgt med på om det har kommet løsninger på problemet i form av nye drivere osv.

 

Ellers så kan jeg ikke gjøre annet en å skryte A7V333-R kortet opp i skyene. Jeg er en ihuga Asus mobo fan og mener at Asus ikke bare er verdens største HK produsent, de lager også verdens beste!

 

Mr Prox: Alle forsto hva Mental Theo mente med det ordet din dust!

 

Rune.

Lenke til kommentar

Ok... jeg gikk for Asus !!

Jeg har nettopp hatt en vellykket innstalasjon av WinXP på min (delvis) nye PC med Asus A7V333-R. Jeg ser foresten at det faktisk er en kategori for musikk og lyd her. Jeg vil starte en ny tråd der om lyd-kort egnet for via chippsett. Dette temaet er uansett litt schizofrent, akurat som meg :smile:

 

Takk for alle tilbake meldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...