yosraz Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) Jeg skal snart begynne på en skole et annet sted enn der jeg bor og kan derfor ikke ta med den stasjonære pcen min. Jeg har dessverre ikke så mye peiling på bærbar pc og trenger rådgivning til hva jeg bær ha av minimumskrav og hva som er ren luksus og som jeg ikke trenger. Prisen skal ligge mellim 8- 10 000 kr. Merkene jeg kunne tenke meg er Dell, Asus, HP, Fujitsu Siemens. Er det noen som vet om andre merker som er vel såp bra så bare pøs ut. Endret 23. juni 2004 av yosraz Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 vel, Toshiba er jeg ganske fornøyd med. de minimumskravene jeg ville satt til en ok pc er: 256 mb ram 40 gb hd (trenger ikke så stor hvis den bare et til tekstdokumenter da..) 2.4 GHz grafikkort teller ikke så mye.. cd-brenner og dvd-rom combi diskettstasjon (på de fleste nye i dag er dette tilbehør) 14.1" tft skjerm Lenke til kommentar
acon Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Bærbar pc til skolebruk burde ha ekstra skjermutgang(er vel vanlig) og tv-utgang. Man får ofte bruk for disse når man skal framføre prosjekter, foredrag osv. Eller trenger du nok ikke det beste. Undersøk også mulighetene for å kjøpe brukt!! PENGER SPART ER PENGER TJENT!! men ikke kjøp deg en dritt maskin av den grunn Lenke til kommentar
Nikern Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 de minimumskravene jeg ville satt til en ok pc er: 256 mb ram 40 gb hd (trenger ikke så stor hvis den bare et til tekstdokumenter da..) 2.4 GHz grafikkort teller ikke så mye.. cd-brenner og dvd-rom combi diskettstasjon (på de fleste nye i dag er dette tilbehør) 14.1" tft skjerm Jeg er helt uenig i at han skal kjøpe seg MINST 2,4 GHz prossesor. De bråker (P4) eller er elendige (Celeron). Finn deg en pc med mobil-cpu, det er kun det du skulle hatt som minimum. Resten er som det er når du skal ha så billig pc. Men gå for en Intel Mobil cpu eller en AMD XP-mobile når du skal kjøpe. * Bedre leve tid på batteri * Bråker mindre * BEDRE Lenke til kommentar
zzzneo Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Ikke glem Acer da.. og Tundra.... kanskje Elitegroup.. (selv om jeg var meget misfornøyd med en G551 jeg prøvde en gang... den bråka konstant som et helvete) Sier meg enig med Nikern.. Jeg tror ikke jeg ville gått for noe annet enn en med Pentium M prosessor (Centrino som det også kalles)... eller kanskje en AMD XP-mobile... De koster mer enn f.eks celeron, men gir deg mye mer kraft per mhz, og du får mye bedre batteritid, og lavere støynivå, som er VELDIG viktig for skolepc.... Det er litt kjipt når alle glor ondt på deg i forelesningssalen når vifta kjører igang Jeg er meget fornøyd med min Acer Travelmate 803LCi... Den kosta meg nesten 20 feite da jeg kjøpte den.... men det var verd det Da det er "billig" skole pc du skal ha... så ta en med lav mhz, og et "dårlig" skjermkort, så finner du sikkert noe ned i din prisklasse... For å nevne den første "billige" P-M jeg fant.... Elitegroup G553 koster f.eks 10000,- Ditt valg, men gå for pentium M eller XP-mobile.... det er verd penga Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Det har kommet en oppgradering til G551 som gjør den relativt lydløs. Kanskje du kan teste en som har blitt oppgradert? Du vil garantert merke forskjellene Og til han som skal ha seg bærbar. Hvis du vil ha en billig bærbar så selger elkjøp en Packard Bell til 6995,-. Den har XP-m prosessor og du får mye for penga til den prisen. Hvis ikke den frister så hadde jeg nok kjøpt en ECS fra multicom med Centrino løsning. Lenke til kommentar
schwin Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Jeg tror ikke jeg ville gått for noe annet enn en med Pentium M prosessor (Centrino som det også kalles) Det er ikke Pentium-M som gjør at det er en centrino, det er kun sammen med wifi fra intel og brikkesett fra intel at det kalles centrino, det er flere som leveres med pentium-M uten at det er centrino, men nok om det. Skal den kun brukes til lettere arbeid ville jeg nok sett på ECG sine på Multicom sine sider, hvis ikke har jo HP og Dell også maskiner som gir helt grei ytelse om du ikke skal kjøre heavy 3D etc (ikke for å si at HP og Dell ikke leverer maskiner som har fine speccs, men endel av de har jo relativt råtne onboard skjermkort etc) Ta deg en titt rundt i web-shop'er så finner du nok en som passer for deg. Og kjør for g... skyld mer enn 256 ram, du kommer til å angre om du ikke går litt opp i ram. Lenke til kommentar
zzzneo Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) til schwin: sukk.... er ikke folk snart ferdige med å briefe med at de veit at centrino er P-M med intel wireless? Jeg veit jo selvfølgelig det da... jeg brydde meg bare ikke om å skrive det, fordi det har ikke noe med saken å gjøre. Like greit å kjøpe centrino uansett, for wireless kortet til intel er bra. Det som var i G551 som jeg prøvde var elendig etter min erfaring. Og uansett står det som regel Centrino når det er maskin med P-M prosessor... samme om det er intel wireless eller ikke.... f.eks G551 (den jeg prøvde hadde realtek wireless ellerno.... men hadde centrino klistremerke ) Og siden vi er inne på kverulering... Det heter ECS, ikke ECG... Og multicom bruker Elitegroup navnet.... Og ja.... gå for 512MB ram..... en ting til... pass på at du kjøper en med god skjerm... og høy oppløsning.. du vil ikke angre Endret 24. juni 2004 av zzzneo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå