Gå til innhold

Netcom med ny Hjemmeside!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*snippetisnipp*

Som jeg akkurat viste, så tar denne artikkelen feil, og er dessuten gammel og avlegs, da dagens telepriser er KLART lavere (og provisjonene høyere).

I tillegg, så er bindingstiden nå 12 måneder, IKKE 18. Artikkelen er således ikke relevant for dagens bilde av mobilmarkedet.

Lenke til kommentar

Men hvis du kjøper en subsidiert telefon, og f.eks. Combitel/Chess/etc. finner ut at de skal halvere prisene sine, så sitter du med skjegget i postkassen til Telenor/Netcom.

Poenget er at du er bundet i 12 måneder, og operatøren kan for alt du vet øke prisene, og gamle og nye konkurenter med mer attraktive tilbud kan dukke opp.

Lenke til kommentar
....

Greit, du har et par eksempler på at en telefon kan bli billigere. Men sett over det hele, så blir ikke en "sponset" telefon MYE billigere enn en telefon uten abonnement. Fordelen av det er med andre ord LITEN.

Og en eventuell fordel ved å binde seg skrumper raskt inn med lavere ringepriser og tjenestepriser hos andre operatører enn Telenor & NetCom.... :green:

Lenke til kommentar

Nokon har som ikkje les postane skikkleg eller?

og jeg gjentar, disse telefonene man kjøper med netcombinding kan man bruke med ALLE sim-kort.

Altså ein kan putte inn KVA SOM HELST simkort.

Og det er ingen som tenker på kva det koster å kunne få tilgang til kundeservice og slikt.

Eit lite spørsmål: kor lenge vil du vere uten telefon viss simkortet blei ødelagt/stjålet fredags kveld?

For netcom og telenor mot "billig selskapene"?

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Eit lite spørsmål: kor lenge vil du vere uten telefon viss simkortet blei ødelagt/stjålet fredags kveld?

For netcom og telenor mot "billig selskapene"?

Det skal jeg svare deg på:

I høyden fram til den påfølgende lørdags morgen! Med det salget av mobiler som er her til lands er det rart om man ikke har en gammel mobil liggende hjemme. Og et kontantkort kan du skaffe deg på et minutt om du ikke har et liggende - fram til du får deg et nytt SIM-kort fra operatøren din noen dager senere. Verre enn det er det ikke.

Og så går det jo an å passe på mobilen sin da. Blir man ranet og du mister SIM-kortet ditt, så er vel ikke det første du tenker på: "Takk og pris for at jeg har NetCom/Telenor, for da får jeg nytt SIM-kort i morra tidlig...."

Lenke til kommentar

Ser at dere har regnet ut at det nesten ikke lønner seg å kjøpe billig mobil med bindings tid.

(jendor@23/06/2004 : 18:48)

Skal man først ha en prissammenligning, så bør man ta utgangspunkt i de billigste prisene, ikke noen dyre priser og noen billige priser.

Billigste K700 koster 3894,- uten abonnement iflg. prisguiden her på amobil.no

Billigste K700 koster 2090,- med NC ActiveTalk iflg. prisguiden her på amobil.no

Differansen er 1804,-

Av dette trekker man fra tilknytningsavgiften 199,- (ikke alle har et ActiveTalk abonnement fra før av) som gjør at vi har igjen 1605,-. Som du allerede har regnet ut koster abonnementet 1548,- hvilket vil si at du sitter igjen med 57 kroner i pluss. Effektivt betyr det at du nedbetaler telefonen med abonnementsprisen hvis du ikke har råd til å kjøpe den der og da.

De 57 kronene i differanse går fort vekk i høyere minuttpris, SMS-pris og MMS-pris - for ikke å snakke om GPRS-pris - enn om du hadde valgfriheten til å bruke det p.t. billigste abonnementet. Jeg kan godt sammenligne:

ActiveTalk:

0,89 pr minutt

0,69 pr sms

2,50 pr mms

0,10/0,015 pr.kb inntil 0,5 mb/Deretter pr. kb

Mobyson:

0,88 pr minutt

0,44 pr sms

1,98 pr mms

0,008 pr kb gprs

Det koster med andre ord 57 kroner mer å ha valgfriheten. (til å ringe billigere, og til å bytte leverandør akkurat når det passer deg) Det er det verdt, i mine øyne.

Sponsing er dermed ikke verdt særlig mye.

La oss se litt nermere på dette, det virker her som man har glemt at man faktisk må betale for et abonnement for å få ringt med telefonen man har kjøpt uten binning. Altså man må likevel ut med disse 129 kr i månden for i det hele tatt å bruke tellefonen. Viss man ikke hart kontant abb, som har skyhøye teleskritt.

Si nå at jeg skal kjøpe meg en ny K700 og kommer til å ha den i minst et år. Jeg står nå i netcom og har tenkt å forsette med det. Har nå Talk

Billigste K700 koster 3894,- uten abonnement.

Ok da velger jeg å forsette med å bruke talk siden jeg er fornøyd med dette.

109x12= 1380

Da har dette kostet meg totalt 1380+3894=5202 for å ha denne mobilen uten bining i et år.

Billigste K700 koster 2090,- med NC ActiveTalk

HEr må jeg gå op på Active Talk for å få felefonen med bining.

139x12=1668

Da har det kostet meg totalt 1668+2090=3758 å ha mobilen med bining i et år.

Diferansen blir dermed 5202-3758=1444 altå jeg har spart dette + det det koster mindre å ringe for i forhold til Talk i løpet av et år.

Så ja jeg synes det lønner seg å kjøpe tlf med bining

Lenke til kommentar
La oss se litt nermere på dette, det virker her som man har glemt at man faktisk må betale for et abonnement for å få ringt med telefonen man har kjøpt uten binning. Altså man må likevel ut med disse 129 kr i månden for i det hele tatt å bruke tellefonen. Viss man ikke hart kontant abb, som har skyhøye teleskritt.

FEIL! :green:

Det er her du fomler litt med regnestykkene dine, siden man ikke MÅ velge et abonnement som koster 129,- i måneden. Man kan f.eks bruke en av de nye operatørene, som ikke koster deg en dritt i faste utgifter, samtidig som du faktisk ringer billigere enn med de tradisjonelle abonnementene.

Les og regn ut på nytt.

EDIT: Og dersom du allerede har et abonnement, så kan du vel videreføre det.

Endret av jendor
Lenke til kommentar

hm....

sovet den siste måneden "moriendum"......

ikke fått med deg "mobilpriskrigen"

Dekningen er mer begrenset i utlandet med noen av de prisgunstige forh.betalte, men, de er jo i de land vi ferdes mest...

og beveger man seg mye utenfor disse er det vel et eller annet firma som betaler for et ab likevel.....

Lenke til kommentar

I høyden fram til den påfølgende lørdags morgen! Med det salget av mobiler som er her til lands er det rart om man ikke har en gammel mobil liggende hjemme. Og et kontantkort kan du skaffe deg på et minutt om du ikke har et liggende - fram til du får deg et nytt SIM-kort fra operatøren din noen dager senere. Verre enn det er det ikke.

Synes visse personer begynner å bli litt fanboy aktig, og ikkje villig til å sjå alle detaljer i saka.

Mitt innlegg ville ha få fram at Netcom og telenor har forhandlere som er tilgjengeleg nesten alltid, pluss at kunderservice er tilgjengeleg 24/7.

men svaret til jendor då er at då kan ein berre bruke eit anna simkort (går ikkje vinninga opp i spinninga sidan desse kontantkorta er så "dyre")

Samt at eg ser dei rekenstykka som du har presentert ikkje alltid tar med alle utgifter på den "billige" mens den dyre har alle utgifter innrekna (dette kalles ikkje kreativ bokføring men direkte feil)

Blir man ranet og du mister SIM-kortet ditt, så er vel ikke det første du tenker på: "Takk og pris for at jeg har NetCom/Telenor, for da får jeg nytt SIM-kort i morra tidlig...."

Venter du ein viktig telefon er det kanskje ikkje første tingen, men dævelen du tenker på det søndagen når telefonnr er innaktivt.

mvh

janEirik

Lenke til kommentar

Kan vel legge til at Talkmore og Mobyson er mest lukrativt for dei som:

Ikkje mister simkortene sine

Ikkje ønsker å kjøpe ein telefon til 1,-

Ikkje har behov for kundeservice

Ikkje har behov for andre tjenester enn ringe,sms, (gprs)

Ikkje vil ha rekning i posten

Fleire ikkje punkt som bør vere med?

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Synes visse personer begynner å bli litt fanboy aktig, og ikkje villig til å sjå alle detaljer i saka.

Hva mener du med å skrive noe slikt? Er du hårsår fordi noen påpeker at det å kjøpe med 12 mnd binding ikke gir den store fordelen som dere forhandlere ønsker å gi inntrykk av??

Mitt innlegg ville ha få fram at Netcom og telenor har forhandlere som er tilgjengeleg nesten alltid, pluss at kunderservice er tilgjengeleg 24/7. men svaret til jendor då er at då kan ein berre bruke eit anna simkort (går ikkje vinninga opp i spinninga sidan desse kontantkorta er så "dyre")

Forhandlerne til NetCom og Telenor er neppe på jobb 24/7, selv om den såkalte "kundeservicen" er det. (kundeservice er ikke å måtte sitte 45 minutter på vent til 80 øre minuttet) Det at jeg nevnte at man kunne bruke et kontantkort i de få dagene man venter på nytt SIM-kort fra en annen operatør har ingenting med regnestykket uten-kontra-med-binding å gjøre. Har man "uflaks" og mister mobilen sin så er det en ulempe, ikke bare for de som IKKE har NC og Telenor.

Samt at eg ser dei rekenstykka som du har presentert ikkje alltid tar med alle utgifter på den "billige" mens den dyre har alle utgifter innrekna (dette kalles ikkje kreativ bokføring men direkte feil)

OK, vi kan godt regne detaljert på det ENDA en gang. Men du går likevel glipp av poenget - som er at man faktisk må betale telefon, abonnement (og sannsynligvis innmelding) når man kjøper en telefon med binding:

Billigste K700 koster 1995,- med NC ActiveTalk på Lefdal

Differansen mellom disse er 1899,- (vel og merke uten fraktkostnader fra nettbutikken, og uten transportkostnader til Lefdal-butikken - for enkelhets skyld UTELATER vi det, siden vi ikke kan beregne transportkostnadene til alle som kjører til Lefdal og kjøper seg en K700 med NC ActiveTalk. Det er du vel enig i?)

Med ActiveTalk må man betale 129,- i måneden, altså 1548,- kroner. I tillegg kommer 199,- i evt innmelding dersom man ikke har noe abonnement som man kan videreføre. Kostnad inkl. innmelding blir da 199,- + 1548,- + 1995,- = 3742,-

Kostnad eksl. innmelding blir 1548,- + 1995,- = 3543,-

Differansen, eller fordelen med binding (på denne telefonen) er da 152,- hvis man må betale innmelding, eller 351,- hvis man IKKE må betale innmelding. Er vi enige så langt?

Hvilket abonnement man velger etter å ha kjøpt en telefon uten binding vet jeg ikke, og er egentlig totalt uvesentlig i denne sammenligningen, men man KAN velge seg et abonnement som ikke koster noen verdens ting, som f.eks. Mobyson. Om man da for syns skyld legger til innmeldingsavgiften der også, som er på 98 kroner, så koster mobilen uten binding 3992,-. Uten innmeldingsavgift (om man har det fra før av) blir prisen fortsatt bare 3894,-.

Skjønner du det nå? Det er ingen fordreide eller skjulte kostnader her, og det har det heller aldri vært. Det koster ikke særlig mye mer å ha valgfriheten.

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Prisbevisste kjøper ikke subsidierte telefoner. Grunnen til det er at prisbevisste kjøper ikke abonnement hos Telenor eller Netcom.

De som setter kvalitet foran pris kjøper abonnement hos Telenor og Netcom, og nytter seg da også av subsidieringstilbudene.

Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

jeg kan ta et eksempel med meg og dama mi:

jeg er mest opptatt av pris, kunne aldri kjøpt en subsidiert telefon, jeg kjøper alltid nye telefoner uten abonnement og velger billigste operatør.

dama mi har netcom youngtalk, hun sender stort sett bare sms og kjøpte nylig en t610 til 399,- for henne var det helt topp da hun gjerne vil ha youngtalk og "sparer" 2000 på å kjøpe telefonen med videreføring av dette abonnementet.

folk har forskjellige behov, noen bruker mye mobilhandle og da passer telenor bra, youngtalk for de som vil ha et ganske rimelig "kontantkort", chess/mobyson/talkmore etc for de som vil ha et svært enkelt og billig abonnement, men samtidig må gjøre mer selv og holde oversikt over sine kostnader.

synes det er flott at vi har så mye å velge mellom, det hadde vært trist om alt enten var svært billig og enkelt uten mange muligheter eller om alt var enkelt men dyrt (som før). sikkert noen som er uenige med meg men dette er min personlige mening :)

Lenke til kommentar
Hva mener du med å skrive noe slikt? Er du hårsår fordi noen påpeker at det å kjøpe med 12 mnd binding ikke gir den store fordelen som dere forhandlere ønsker å gi inntrykk av??

Forhandlerne til NetCom og Telenor er neppe på jobb 24/7, selv om den såkalte "kundeservicen" er det. (kundeservice er ikke å måtte sitte 45 minutter på vent til 80 øre minuttet) Det at jeg nevnte at man kunne bruke et kontantkort i de få dagene man venter på nytt SIM-kort fra en annen operatør har ingenting med regnestykket uten-kontra-med-binding å gjøre. Har man "uflaks" og mister mobilen sin så er det en ulempe, ikke bare for de som IKKE har NC og Telenor.

OK, vi kan godt regne detaljert på det ENDA en gang. Men du går likevel glipp av poenget - som er at man faktisk må betale telefon, abonnement (og sannsynligvis innmelding) når man kjøper en telefon med binding:

Billigste K700 koster 1995,- med NC ActiveTalk på Lefdal

Differansen mellom disse er 1899,- (vel og merke uten fraktkostnader fra nettbutikken, og uten transportkostnader til Lefdal-butikken - for enkelhets skyld UTELATER vi det, siden vi ikke kan beregne transportkostnadene til alle som kjører til Lefdal og kjøper seg en K700 med  NC ActiveTalk. Det er du vel enig i?)

Med ActiveTalk må man betale 129,- i måneden, altså 1548,- kroner. I tillegg kommer 199,- i evt innmelding dersom man ikke har noe abonnement som man kan videreføre. Kostnad inkl. innmelding blir da 199,- + 1548,- + 1995,- = 3742,-

Kostnad eksl. innmelding blir 1548,- + 1995,- = 3543,-

Differansen, eller fordelen med binding (på denne telefonen) er da 152,- hvis man må betale innmelding, eller 351,- hvis man IKKE må betale innmelding. Er vi enige så langt?

Hvilket abonnement man velger etter å ha kjøpt en telefon uten binding vet jeg ikke, og er egentlig totalt uvesentlig i denne sammenligningen, men man KAN velge seg et abonnement som ikke koster noen verdens ting, som f.eks. Mobyson. Om man da for syns skyld legger til innmeldingsavgiften der også, som er på 98 kroner, så koster mobilen uten binding 3992,-. Uten innmeldingsavgift (om man har det fra før av) blir prisen fortsatt bare 3894,-.

Skjønner du det nå? Det er ingen fordreide eller skjulte kostnader her, og det har det heller aldri vært. Det koster ikke særlig mye mer å ha valgfriheten.

Hvorfor betale 3992,- med en gang for en telefon, og bruke den med mobyson, når man kan betale 3742,- for samme telefonen med mobyson? Det er DET du ikke skjønner, og det er DER signaturen din pisser seg selv i buksa.

Og en ting til. Du snakker kun om activetalk, vel..read my lips:

E-A-S-Y-T-A-L-K

Hører du i det hele tatt hva jeg sier? Provisjonen for dette aboet ligger ca dobbelt over hva man må betale i løpet av et år. Hvordan kan det IKKE være lønnsomt?

EDIT: Mine eksempler fra før i tråden er 1 fra hvert markedssegment, ekslusivt, proff og økonomi.

T630 og 3200 er en av tidens aller mest populære telefoner, og de er BILLIGST med abo. Og etter handel, kan du gjøre hva du vil.

Poenget er, at nå for tiden, så er det IKKE slik at brorparten av alle solgte telefoner kan man få billigere uten abo totalt sett enn med. Det har faktisk snudd seg nå.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Vi snakket om ActiveTalk fordi en annen forumbruker brukte dette som et eksempel.

I de eksemplene du oppgir akkurat nå, så sparer man kanskje et par hundrelapper. Tallene forandrer seg fra dag til dag ettersom prisene forandrer seg, og alt etter hvilket abonnement man velger, og som kjent synker prisene ganske raskt på nettbutikkene. Men FORDELEN av å binde seg (selv om man velger å bruke et annet abonnement) er heller liten etter min mening. Hva er vitsen med å gå gjennom NetCom eller Telenor når man ikke skal bruke de?

For noen er de par hundre kronene kanskje en fordel. For de som jobber på provisjon på Elkjøp er det DEFINITIVT en fordel å selge telefoner med abonnement.

For meg er ikke den fordelen så stor at jeg gidder å velge noe som heter bindingstid, Telenor eller NetCom - derav signaturen min. Jeg velger heller selv. Love it or hate it.

:green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...