Gå til innhold

Netcom med ny Hjemmeside!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tatt en tur og sveipet fort gjennom den nye siden....veldig fort.

Så jeg er vel ikke den rette til å uttale meg om webdesign/fremkommelighet osv...

Skal se bedre etter det, når jeg får tid.

Men igjen....

Jeg fatter ikke hva private forbrukere kan finne av tilbud når det gjelder priser her.

Hvorfor i all verden betale 2.5 - 3 kroner pr ringeminutt, når det finnes flere tilbud til langt under 1 kr??? Og 30-40% billigere sms pris....???

Flere steder i dette forumet står det noe sånt som:

"Det finnes sikkert flere grunner til å velge Telenor og Netcom....jeg fatter bare ikke hvilke"

Har jo selv vært Netcom kunde en gang jeg og.

Men når jeg i dag reklamerer for andre operatører/alternativer, blandt venner og bekjente, så oppdager jeg faktisk at det er mye uvitenhet/prisbevistløshet blandt privatfolk....

Netcom ingen skjulte kostnader....sier De.....

Men du verden så synlige.

Endret av rag-fo
Lenke til kommentar

Her følger iallefall en grunn til at en del har eksempelvis active talk:

Hvis man ønsker seg en ny telefon og kjøper en med abb.(eks. active talk) er disse ofte sponset med rundt 2000 kr. Dette gjør at det da for de fleste er gunstig med et slikt kjøp.

Lenke til kommentar

Hvis man ønsker seg en ny telefon og kjøper en med abb.(eks. active talk) er disse ofte sponset med rundt 2000 kr. Dette gjør at det da for de fleste er gunstig med et slikt kjøp.

Den såkalte "sponsingen" er ikke verdt mye. NetCom og Telenor gir ikke bort ved dørene - de tar igjen den "sponsingen" i bøtter og spann.

Kjekt for de som ikke har penger der og da til å cashe ut for telefonen... men jeg har vanskelig for å tro at den blir billigere totalt sett.

Lenke til kommentar

Fri verden - med masse valgfrihet!

Enkelte går etter pris, andre etter kundeservice, noen i forhold til tjenester osv osv...

Skjønner ikke helt vitsen med type utsagn som: "...fatter ikke at folk bruker Telenor Mobil..." eller "...NetCom suger til seg den såkalte sponsinga på andre ting..."

Hver og en har helt sikkert gode grunner til å velge sin operatør, og det må man faktisk respektere. Telenor og NetCom er ikke så dårlig som man skal ha det til. Det er faktisk mer i den mobile verden enn SMS-pris.

NetCom og Telenor drifter faktisk de to GSM-nettene som er i Norge, og det er neppe gratis. Ja, Chess/Tele2/Sense osv betaler for leie av nettet, men de har helt andre kostnader enn TnM og NC. Leie-operatørene betaler ikke for å få laget MMS-oppsett og konfigureringer, de bruker TnM/Nc's i stor grad, slike kostnader må TnM/NC dekke selv.

Ikke bryr jeg meg om det er 10 øre forskjell på SMS, jeg har helt andre kriterier. Men forstår de som fokuserer kun på pris, men for guds skyld, unngå "faren min er sterkere enn din"-argumenter.

Lenke til kommentar

"Sponsing" av telefoner, er

nesten aldri....lønnsomt.....

Har man dårlig råd og må kjøpe en sponset tlf....ja da er det vel en grunn til å holde seg unna Netc/Telenor....

Eller få gitt den enkelte et kurs i priv.økonomi....

Legger merke til at det synger veldig mye dårlige argumenter gjennom luften.

Kostbart å drifte nett etc....

Skulle tro de store ikke har økonomer til å ta seg igjen ved hjelp av utleie av nettene????

he he....

Lenke til kommentar

Den såkalte "sponsingen" er ikke verdt mye. NetCom og Telenor gir ikke bort ved dørene - de tar igjen den "sponsingen" i bøtter og spann.

Kjekt for de som ikke har penger der og da til å cashe ut for telefonen... men jeg har vanskelig for å tro at den blir billigere totalt sett.

OK, da får vi regne litt. Hvis man nå ønsker seg den nye K700. Den koster på Telehuset(eksempel..) 4140 uten abb. og 2094 med abb.(active talk)

Man sparer da 2046 direkte på innkjøp. Så må man betale abb. i 12 mnd: 12*129=1548. I dette eksemplet sitter man altså igjen med ca. 500 kr etter abb. er betalt ut bindingstiden.

Active talk: Ringepris:0,89 og SMS:0,69 .

Nå er det opp til deg/andre å finne et abb. som gjør at man sparer 500 i forhold til active talk på et år.......

Endret av jac
Lenke til kommentar

OK, da får vi regne litt. Hvis man nå ønsker seg den nye K700. Den koster på Telehuset(eksempel..) 4140 uten abb. og 2094 med abb.(active talk)

Man sparer da 2046 direkte på innkjøp. Så må man betale abb. i 12 mnd: 12*129=1548. I dette eksemplet sitter man altså igjen med ca. 500 kr etter abb. er betalt ut bindingstiden.

Active talk: Ringepris:0,89 og SMS:0,69 .

Nå er det opp til deg/andre å finne et abb. som gjør at man sparer 500 i forhold til active talk på et år.......

HAlElluja!!!!! Hvorfor kan ikke alle tenke som deg... :D

Lenke til kommentar

Skal man først ha en prissammenligning, så bør man ta utgangspunkt i de billigste prisene, ikke noen dyre priser og noen billige priser.

Billigste K700 koster 3894,- uten abonnement iflg. prisguiden her på amobil.no

Billigste K700 koster 2090,- med NC ActiveTalk iflg. prisguiden her på amobil.no

Differansen er 1804,-

Av dette trekker man fra tilknytningsavgiften 199,- (ikke alle har et ActiveTalk abonnement fra før av) som gjør at vi har igjen 1605,-. Som du allerede har regnet ut koster abonnementet 1548,- hvilket vil si at du sitter igjen med 57 kroner i pluss. Effektivt betyr det at du nedbetaler telefonen med abonnementsprisen hvis du ikke har råd til å kjøpe den der og da.

De 57 kronene i differanse går fort vekk i høyere minuttpris, SMS-pris og MMS-pris - for ikke å snakke om GPRS-pris - enn om du hadde valgfriheten til å bruke det p.t. billigste abonnementet. Jeg kan godt sammenligne:

ActiveTalk:

0,89 pr minutt

0,69 pr sms

2,50 pr mms

0,10/0,015 pr.kb inntil 0,5 mb/Deretter pr. kb

Mobyson:

0,88 pr minutt

0,44 pr sms

1,98 pr mms

0,008 pr kb gprs

Det koster med andre ord 57 kroner mer å ha valgfriheten. (til å ringe billigere, og til å bytte leverandør akkurat når det passer deg) Det er det verdt, i mine øyne.

Sponsing er dermed ikke verdt særlig mye.

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt vitsen med type utsagn som: "...fatter ikke at folk bruker Telenor Mobil..." eller "...NetCom suger til seg den såkalte sponsinga på andre ting..."

Om det er signaturen min du sikter til, så er det min personlige mening, (og tildels også en realitet) ..... og det er fortsatt lov å ha sine egne meninger her i landet (det var iallefall det sist jeg sjekket)

Lenke til kommentar

Denne er hentet fra VG:

Rådyr mobil til én krone

Dyrere å bruke i 98 av 99 tilfeller

Du taper nesten alltid på å kjøpe mobiltelefon til én krone.

Av ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT og KNUT ERIK KNUDSEN (foto)

VG Nett følger:

Mobil-kommunikasjon

På det verste kan det koste deg tusenvis av kroner å kjøpe billig. Hvor mye eller lite du ringer, har lite å si.

Det viser en omfattende undersøkelse VG har gjort av én-krones-mobilene i Norges største elektrokjede, Elkjøp. De selger mellom 20 og 25 prosent av alle mobiltelefonene i Norge. Kjøper du en Nokia 3510i til en krone, blir den mellom 1000 og 2000 kroner dyrere enn om du hadde kjøpt telefonen til full pris og valgt et billig abonnement. For en storbruker vil en krone bli til 15989 kroner over en 18 måneders periode for en Motorola C350. Da er du bundet til Sense Optimal. Kjøper du telefonen uten bindingstid til 1399 kroner og får et abonnement hos Teletopia, blir akkurat den samme telefonbruken 3759 kroner billigere.

Lang bindingstid

I 98 av 99 tilfeller er én-krones-mobilen langt dyrere enn å kjøpe en mobiltelefon uten bindingstid (ved valg av en av de tre billigste teleoperatørene).

- Det kan tyde på at teleoperatørene ikke subsidierer telefonene så mye lenger. I tillegg har den vanligste bindingstiden økt fra 12 til 18 måneder, sier redaktør i Dine Penger, Rune Pedersen.

Han råder forbrukerne til å regne nøye på hva slags avtale som lønner seg.

- Det er abonnementsprisen som teller. Ender du opp med en dyr avtale over 18 måneder, blir den ene kronen du betalte, fort mange flere, sier Pedersen.

VG har undersøkt seks mobiltelefoner som selges til en krone hos Elkjøp og lønnsomheten for tre forskjellige brukerkategorier: ungdomsbruker, fritid og storbruker. Vi har undersøkt samtlige av abonnementene som disse telefonene er bundet opp til, og hva som blir prisen med de forskjellige alternativene. Operatørene er både fra Telenor, Netcom og fra Sense. Abonnementstypene er også tilpasset forskjellig bruksmønster.

- Ikke forundret

- Jeg er ikke forundret over at én-krones-telefonene kommer dyrere ut, sier salgsdirektør Pål Vedal hos Elkjøp.

Han mener det er teleoperatørene som tar seg betalt for å opptre som bank. De forhåndsbetaler telefonen for deg, og du nedbetaler den i bindingstiden.

- De gir deg en form for lån, og da priser de inn en risiko om du ikke skulle betale for deg de månedene bindingstiden varer, sier Vedal.

Elkjøp får opptil 1500 kroner av teleoperatøren for hver telefon de selger med bindingstid.

- Vi kjøper inn telefonene og velger hvilke mobiltelefoner som selges billig med binding, men vi tjener det samme om telefonen selges til en krone eller full pris. Dette sørger subsidieringen for, sier Vedal.

(VG 24.10.03 kl. 06:48)

Frihetene til å velge !!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Nå må vi sammenligne på likt grunnlag:

Man får iallefall K700 for 1995(muligens lavere også) med abb. i BUTIKK.

Derfor bør du legge til ca. 100 i frakt på din pris(3894)

Og såvidt jeg kan se har Mobyson 248kr. i innmelding(Er jo nesten ingen som har dette fra før så du må jo ta med innmelding her også)

Regnestykket blir da: Ditt valg: 3894+100+248= 4.242

Mitt valg: 1995+199+1548=3.742

Altså fremdeles 500 kr. i forskjell.

Har ikke tatt med rentefordelen av mitt forslag(med så lav rente som nå utgjør det ikke mer enn ca.40kr.)

For en del er det nok verdt å spare 500 kr.

Endret av jac
Lenke til kommentar

Jendor:

Andre ting du ikke nevner/har tatt med er bla. 25 gratis sms fra web, fakturaoversikt, sende/motta fax osv.. Dette har faktisk verdi for noen som har et litt videre syn på mobilkommunikasjon en sms priser og kontantkort.......

Lenke til kommentar

Sitter her med mitt YoungTalk abb enda etter snart 2 år ;) Men nå vurderer jeg faktisk å bytte operatør. Men vet ikke om det lønner seg da... Uansett så skulle dette vært i forbindelse med nytt mobilkjøp ;) Netcom er meget bra synes nå jeg da. Er fornøyd kunde hvertfall :) Men ser nå etter hvert at det er en del andre tibud som kanskje er rett og slett bedre og billigere. Etter at jeg så de skyhøye prisene på GPRS, må jeg si at jeg vurderte med en gang å bytte operatør :hrm:

Lenke til kommentar
Nå må vi sammenligne på likt grunnlag:

Man får iallefall K700 for 1995(muligens lavere også) med abb. i BUTIKK.

Derfor bør du legge til ca. 100 i frakt på din pris(3894)

Og såvidt jeg kan se har Mobyson 248kr. i innmelding(Er jo nesten ingen som har dette fra før så du må jo ta med innmelding her også)

Regnestykket blir da: Ditt valg: 3894+100+248= 4.242

Mitt valg: 1995+199+1548=3.742

Altså fremdeles 500 kr. i forskjell.

Har ikke tatt med rentefordelen av mitt forslag(med så lav rente som nå utgjør det ikke mer enn ca.40kr.)

For en del er det nok verdt å spare 500 kr.

Jeg tror rett og slett ikke du har lest noe som helst av det jeg skrev...

Billigste pris på nett er dokumenterbar til 3894,-. Men greit, la oss nå legge til frakt på 100 kroner, bare for å være rause. Regnestykket blir ikke mye forandret - med billigste dokumenterbare pris på 2090,- med NetCom ActiveTalk, så blir totalprisen fortsatt bare 157,- i favør av å binde seg.

Du skriver så kjekt at "Man får iallefall K700 for 1995(muligens lavere også) med abb. i BUTIKK." Men det er jo intet annet enn vrøvl så lenge du ikke kan dokumentere at noen faktisk selger det til den prisen. Kan du det?

Men la oss i verste fall si at noen faktisk selger den til 1995,- da... og at vi tar med frakten fra en nettbutikk... regnestykket blir da 2090-1995=95. Dette legger vi til allerede utregnet differanse, 157,- og da blir det 252,-. Likevel halvparten av det du skriver. 252,- kroner i favør av å binde seg i et år. DET er den fordelen du oppnår - verken mer eller mindre.

Å ta med Mobyson i regnestykket hadde jeg en mistanke om at du kom til å gjøre. Jeg brukte Mobyson som et eksempel på at man KAN velge en annen operatør, ikke at man MÅ velge Mobyson. At man kan velge har da ingen ting å si! Hele poenget er jo at man har valgfrihet. Og den valgfriheten innebærer også at man kan bruke et abonnement man allerede har, eller ikke har. Således blir kostnaden ved et nytt abonnement meningsløs å ta med i beregningen av prisen (på en telefon som selges uten abonnement.) Håper du skjønner såpass.

(Men siden du likevel nevner det: Mobyson tar 98,- for startpakkene sine, men 248,- dersom du skal portere et gammelt nummer over til Mobyson)

Lenke til kommentar
Jendor:

Andre ting du ikke nevner/har tatt med er bla. 25 gratis sms fra web, fakturaoversikt, sende/motta fax osv.. Dette har faktisk verdi for noen som har et litt videre syn på mobilkommunikasjon en sms priser og kontantkort.......

Som du sier, det er noen som har et litt videre syn på mobilkommunikasjon enn sms-priser og "kontantkort".

Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere frem og tilbake hvilket abonnement som er best. Men det er faktisk mulig å benytte alle tjenester med enkelte av de nye abonnementene. Selv har jeg Talkmore nå, og der kan jeg bruke fax, HSCSD osv osv. I tillegg finnes det en forbruksoversikt der som man kan få tårer i øynene av. Man kan se på absolutt ALT forbruk, ned til hvilken sms man sendte til hvilket nr osv osv... Jeg ser ikke på det som et kontantkortabonnement - jeg betaler bare regningen på forskudd, og gjør alt selv mht. administrasjon.

"Verdien" av 25 gratis SMS fra web pr. måned er minimal.. Men siden du er opptatt av det, så betaler jeg 49 øre pr. sms med Talkmore. 25x0,49=12,25 kroner. På et helt år er "verdien" av det 147 kroner. Men.... du nevner ikke/glemmer å si at man kan sende gratis sms fra ganske mange steder, bl.a gulesider.no? hvor man kan sende 5 gratis sms hver dag, hos inpoc.no kan man sende 3 gratis sms hver dag osv osv osv osv..... så verdien av det er minimal.

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Etter at jeg så de skyhøye prisene på GPRS, må jeg si at jeg vurderte med en gang å bytte operatør :hrm:

Har man billigere GPRS-priser, så blir også mobilen brukt helt annerledes (mitt GPRS-forbruk har økt ganske kraftig, og potensialet i 6600'en min blir utnyttet mye mer)

Lenke til kommentar

Må arrestere deg der.

La oss starte med 7610.

Du får telefonen til 2999,- flere steder med la oss si Netcom Active talk.

2999,- + (12x129) = 4547,- Altså ca 200 - 300 mindre enn telefonen koster hos en webshop (ink frakt).

For ikke å snakke om med easytalk: 3499,- + (49x12) = 4087,-

Uten abo: 4695,- (pluss frakt)

Da kan du hele aboperioden bruke telefonen med hvilket simkort du vil, gjerne chesskontant om du sender mye sms/msm feks.

Og hva så med T630:

Active talk: 299,- + (129x12) = 1847,-

Easy talk: 1199,- + (49x12) = 1787,-

Uten abo: 2598,- + frakt

Nokia 3200:

Easytalk: 1,- + (12x49) = 589,-

Uten abo: 1597,- + frakt

Retorisk spørsmål: Er det en ulempe eller fordel å betale mindre for en telefon enn mer.

K700 får man forresten til 2999,- med easy talk. Dette burde bli billigere enn å kjøpe på nett uten abo.

og jeg gjentar, disse telefonene man kjøper med netcombinding kan man bruke med ALLE sim-kort.

EDIT: Prisene er hentet elkjøpbutikken jeg jobber i, oppdatert i dag.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...