Gå til innhold

Noen multimonitor guruer her? Uavhengig oppløsning

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et prosjekt her hvor jeg skal ha et program kjøre på en 17 tommer LCD touchscreen. Denne kjører i 1280x1024 oppløsning. Dette er en standard 17 tommer i 4:3 format.

Over denne skal vi ha en "publikums" skjerm som er en 30 tommer plasma. Denne kjører 1280x768. Med andre ord, 16:9 oppløsing.

Her vil det jo bli konflikt.

Programmet er utviklet for å bruke hele skjermen på 17 tommeren. Den ser også bra ut der.

Vår tanke var å håpe på at Plasmaen vi fikk hadde en zoom funksjon. Det hadde den ikke og nå ser vi etter alternative løsninger. PCen vi fikk har ikke et dualhead kort engang, så signalet skal splittes via kabel.

MEN

Med et dualhead kort, og et program som Powerstrip, har noen her erfaringer med hva som kan fungere. Tanken er via Powerstrio å TVINGE 30 tommeren å motta 1280x1024 oppløsning men bare vise 1280x768. Og så bruke powerstrip til å nudge bilde slik at alt under 768 blir skjult. Kan dette fungere? Er det noen skjermkort som kommer med dette innebygget?

Btw, PCen fin vi fikk har ikke AGP port!

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

altså jeg er ikke helt sikker på hva som egentlig er problemet her

hvis plasmaen er en plug and play skjerm så vil skjermkortet automatisk detekte hvilken oppløsninger den kan vise... deriblant 1280x768.

Kjøp ett PCI Matrox DualHead kort... f.eks Millennium G450 eller lignende. Da får du en alt-i-ett løsning med YPPERLIG bildekvalitet.

Lenke til kommentar
altså jeg er ikke helt sikker på hva som egentlig er problemet her

hvis plasmaen er en plug and play skjerm så vil skjermkortet automatisk detekte hvilken oppløsninger den kan vise... deriblant 1280x768.

Kjøp ett PCI Matrox DualHead kort... f.eks Millennium G450 eller lignende. Da får du en alt-i-ett løsning med YPPERLIG bildekvalitet.

Nei, du fikk ikke helt med deg problemstillingen. Hadde det vært så enkelt så hadde jeg allerede hatt det i boks.

Men løsningen er funnet hos et GeForce kort.

Når man har "clone screen" så har man muligheten til å gi skjerm nr 2 en annen oppløsning enn den som den cloner fra. Og også inne i geforce vektøyet kan jeg låse skjermen slik at på 17 tommeren ser man alt i 1280x1024, men på 30 tommeren ser man bare 1280x768. De resterende 256 pixlene forsvinner nedefor. Dette er akkurat slik vi ville ha det.

Så løsningen er funnet!!

AKIRA

Lenke til kommentar
Hei, jeg har et prosjekt her hvor jeg skal ha et program kjøre på en 17 tommer LCD touchscreen. Denne kjører i 1280x1024 oppløsning. Dette er en standard 17 tommer i 4:3 format.

btw, 1280x1024 er ikke 4:3 format.

1280x960 er 4:3 format.

do some math and you'll see..

Lenke til kommentar
btw, 1280x1024 er ikke 4:3 format.

1280x960 er 4:3 format.

do some math and you'll see..

skal du være utrolig pirkete, så burde du i det minste sørge for at du har rett når du pirker

det er ikke oppløsningen på videokilden som setter aspect ratio, det er pixel aspect ratio som bestemmer dette... m.a.o størrelsen på overflaten i det synlige bildet

både 1280x1024 og 1280x960 vises jo i fullscreen på enhver pc monitor, men med forskjellig pixel aspect ratio - derfor er begge oppløsningene å anse som 4:3

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...