Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med hastighet ved bruk av 2 AP'er

Anbefalte innlegg

Min NGT linje kommer inn i kjelleren og jeg har der en trådløs AP. En stund har jeg brukt flere trådløse PC'er mot denne og det har gått greit. Men for å få bedre hastighet mellom PC'ene lokalt for å kjøre back-up etc så har jeg installert en trådløs AP til der hvor de fleste PC'ene står, slik at PC'ene seg imellom har kablet forbindelse. AP'ene er koblet sammen trådløst. Håpet at dette totalt sett skulle bli bedre med generelt færre trådløse komponenter som forstyrrer hverandre.

Det jeg opplever da er at når en PC er koblet med kabel til AP nummer 2, så er nedlastingshastigheten fra Internett ca. halvert. Derimot hvis jeg kobbler meg trådløst til det AP som står fysisk kobblet til NGT ruter, da er hastigheten på maks. (samme PC) Har testet dette flere ganger og det samme gjentar seg hele tiden. Har også forsøkt forskjellig hastigheter mellom AP'ene for å se om det hadde noe å si, men det hadde det ikke.

Jeg har desverre ikke 2 like AP'er, selv om det selvfølgelig hadde vært det ideelle. Men håper kanskje noen kan gi meg noen tips om hvordan AP'ene må konfigureres for å gi maks NGT Charlie hastighet.

:ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke 100% sikker på at dette spiller noe rolle her (litt for sliten i hodet til å tenke nøye igjennom saken), men en ting som er viktig å huske på er at et AP fungerer som en HUB. Dersom du har f.eks et 11mbit AP vil ikke hver enhet kunne sende med 11mbit. Hastigheten fordeles ut over enhetene.

Dersom det kun er EN PC som er koblet til et AP, som igjen er koblet til et AP og så mot en router, skal det ikke spille en rolle i forhold til at du ikke får utnyttet Internetthastigheten. Har du derimot mange enheter koblet sammen trødløst, kan det kanskje spille en rolle? Jeg vet ikke hvilken hastighet ustyret ditt bruker. Er det 54mbit så har nok dette ikke noe å si.

Lenke til kommentar

Det er det andre du beskriver som er tilfelle. Selv når jeg kun har 1 PC kobblet opp, så får jeg hastigheter under 1 Mbit/s fra internett når jeg går via begge de trådløse AP'ene. Dvs kabel fra PC til AP2, trådløst fra AP2 til AP1, og kabel fra AP1 til NGT ruter.

Når jeg kobbler en PC trådløst opp til det AP som er kablet til NGT ruter, da får jeg maks hastighet, dvs 1700 ca.

Endret av Asak
Lenke til kommentar

Det er en annen artig observasjon, men jeg vet ikke hva som er riktig her. Men tilfelle er at jeg har kun fått det til å virke når den ene er på kanal 8 og den andre på kanal 6. Har ikke funnet noen andre kombinasjoner som virker ! :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...