Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke andre maskiner på nettverket


Anbefalte innlegg

Okay.....

Få de om jeg har fått dette riktig nå da..

Jeg kommer hjem. Starter Win98 og fjerner PPPOE.

Sjekker ar ting er som det skal være mhp IP/gateway etc. Snakker her om faste IP adresser.

Restarter

ser om jeg får pinget den andre maskinen. Hvis ikke så sjekker jeg net view og ser om jeg ser noe der. Hvis ikke jeg finner noe så installerer jeg Netbeui.

Om den ligger på recoverycd'ene gjenstår å se.

Når det gjelder disse host filene så fant jeg ikke dem i winxp, gjenstår å se om dem også ligger på recoverycd'ene.

Er det mulig å bruke win98 sine host/lmhosts, netbui filer? Sikkert et sabla dumt spørsmål, men jeg kan ikke komme stort dypere ned enn det jeg er nå:-)))LOL

 

Takker for hjelpen EIGA!!!

 

STAY TUNED!!............

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bra framgangsmåte!!

 

Men jeg håper da virkerlig at du kan pinge med IP uten problemer fra begge maskinene etter dette.

 

Du trenger ikke installere NetBeui dersom du ikke kan pinge maskinene. Ping er alfaOmega før man går videre.

 

Test først netBIOS over TCP/IP før du gjør noe annet (av det som står under).

 

NetBeui installerer du dersom du har problemer med å finne andre maskiner via nettverksteder (og den vil nok være en bankers i så måte!).

 

Du kan ikke bruke netbeui filene fra win98. Sjekk hos microsoft om du kan laste ned Netnbf.inf og Nbf.sys for XP, dersom det blir nødvendig å installere netBeui.

 

For å ikke gjøre noe stort av nesten ingenting, hopper du og jeg over HOST/LMHOSTS i denne omgang. De trenger man ikke bruke i det hele tatt med netBEUI.

 

Tips: Prøv også å bytte på portene fra maskinene inn på routeren om annet ikke virker.

Lenke til kommentar

Så før jeg begynner med noe skikkelige avanserte greier så må jeg kunne pinge først!..got it!

 

Hvis ping greiene fungerer så installerer jeg netbeui over TCP/IP + at vi ikke bryr oss om disse host-filene...tror jeg er med så langt.

 

Skal se om jeg finner disse filene hos microsoft. Jeg snakket nettopp med supporten. Han sa at hvis jeg ikke fikk det (NETBEUI) frem via install/remove på windows, eller fant det på recoverycd'en så hadde dem muligens gjort en aldri så liten tabbe. Dem ville isåfall løse problemet (dem sa ikke hvordan) da jeg ikke skulle miste noen funksjonalitet fordi jeg kun hadde recoverycd'ene.

 

Når det gjelder å bytte porter så snakker du fysisk om der jeg har koplet dem på routeren......ikke sant?

Er nå tilkoplet 1&2, så jeg kan prøve f.eks 2&1 eller 3&4 etc.

Hvis du snakker om andre porter så er jeg stygt redd for at du har mista meg igjen.

 

Dette skal bli spennende.

MEN!

Hvis jeg gjør dette nå......vil jeg fremdeles ha tilgang til internet via ADSL-modemet???

Lenke til kommentar

Jepp, du henger med... :smile: 2&3, 3&4....

Ja, du vil forsatt ha kontakt med ADSL modemet.

 

Bare en liten korreksjon: du velger netBios over TCP/IP, du trenger ikke installere den. (for å unngå missforståelser...)

 

Rettet opp en liten tastefeil.

 

[ Denne Melding var redigert av: eiga på 2002-04-23 16:13 ]

Lenke til kommentar

Ja, velg netBios over TCP/IP (Under WINS-fanen start på nytt, selv om win ikke ber deg om det), hvis det ikke fungerer installerer du NetBEUI.

 

Logg på som vanlig helst med adm kontoen.

 

Husk å restarte både maskiner og router etter bytte på portene for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problemet med 2 win98 maskiner.

Det morroe er at jeg ikke kan finne andre maskiner, oå noen måte, så det som er gjort hver gang vi skal linke så er det bare å avinstallere raspppoe eller telenor internett adsl. Da funker alt perfekt..

 

Har du prøvd å avinstallere raspppoe eller telenor internett adsl? da vil du nok kunne klare å finne den andre maskinen, men selvfølgelig blir det vansklig å komme på nett.

 

Men, noen spørsmål trenger enkle svar og dette var et enkelt svar.

Lenke til kommentar

Denne tråden blir visst ikke ferdig med det første. :smile:

 

Følgende er jeg rimerlig sikker på:

Tror nok innlegget over beskriver et nettverk uten bredbåndsruter. Raspppoe kan brukes som DUN (Dial-Up Networking), samme som deling av modem over LAN. Jeg gjentar at du kun trenger TCP/IP tilkoblingen bak routeren. Du vil komme på nett med bare den.

 

Innleget har ett poeng: Fjern pppoe helt fra maskinen (avinstaller), det kan hende det ikke er nok å fjerne pppoe tilkoblingen. Opprett TCP/IP tilkoblingen på nytt etter att du har gjort dette for å være helt sikker på at det ikke er noe tull med den.

 

Lage tillkoblinger har du jo god trening i nå :smile:

Lenke til kommentar

Husk:

det går som regel noen minutter fra PC'ene er slått på før man kan se andre PC'er i "Network neighbourhood/My network places".

 

Test å søke etter den andre PC'en dersom du ikke finner den. Høyreklikk på "Network neighbourhood" eller "My network places" og velg "Search for computer".

Lenke til kommentar

På Win XP maskinen kan du prøve å installere en protokoll som heter NWlink. Er en slags samleprotokoll som gjør at den støtter IPX/SPX/NetBIOS. Du gjør det slik:

 

Kontrollpanel->Nettverkstilkoblinger

 

Høyreklikk->Egenskaper->legg til->protokoll

 

Da bør den dukke opp i det første vinduet. Installer og start på nytt.

Denne har løst mange problemer for meg.

Lenke til kommentar

Hmmm!

Dette virker kjent, jeg har nesten nøyaktig samme problemet selv.

Selv kjører jeg 2 x W2k pro maskiner, disse har fin kontakt med hverandre. Jeg kjører også en NT-server av og til, ingen problemer med den heller. (Har også hatt både linux og OS/2 inne på nettverket uten problemer).

 

Problemet oppstår med en laptop med WinXP. Den har kontakt med nettverket (ping funker fint, surfing funker fint, ftp til min egen ftp server går også bra). Men den kommer ikke inn på lokal "workgroup" (annet navn selvsagt).

 

Det gikk fint til å begynne med, men så var jeg så dum at jeg brukte en av microsofts wizards for å "Set up a home or small office network" når jeg var på besøk hos en kamerat. Etter det sier laptop'en ganske enkelt at "Local workgroup XXXXXXXX is not available, you may not have sufficient rights to access XXXXXXXX".

 

Jeg har prøvd å resette nettverket på alle måter jeg vet: avinstallere nettverk, fjerne protokoller, legge til igjen osv.

 

Det fungerer bare ikke. Ser ut som XP har lagt til en eller annen sikkerhets innstilling ett eller annet sted som gjør at laptop'en ikke får tilgang på på portene 135-139 og omvendt (De andre PC'ene i nettverket ser ikke laptop'en heller).

 

 

Hjelp....?

Lenke til kommentar

Hvis det er til noen trøst, så er du ikke alene om å ikke få koblet sammen win98 og XP.

Har akkurat samme problemet.. xp på PC og win98 på bærbar. Snakker sammen av og til, og da mener jeg av og til.. ca annenhver gang! :smile:

Har delvis slått meg til ro med at det er MS operativsystem og at det bare er sånn.

 

Men Hvis du får det til så finner nok jeg også en del nyttig info her, Takk!.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for responsen!!

 

Jeg satt i går og forsøkte noen tips som jeg har fått. Dette ble resultatet:

 

Jeg fjernet alle protokoller utenom TCP/IP på begge maskinene.

Satte fast IP-adresse på begge (192.168.168.1 og 2)

Startet opp og fikk ikke kontakt. WIN98 kunne ping meg og routeren, WINXP kunne pinge routeren men ikke WIN98.

Jeg forsøkte å bytte port inn på routeren uten forandring.

Enablet netbios og netbeui. Ping resultatet ble det samme. Det merkelige nå var at WINXP fikk ved "NET VIEW" opp WIN98, men den kunne ikke pinge den?!?

 

Jeg tenkte da at det kanskje kunne være noen innstillinger i routeren som stoppet WINXP. Sjekka den men kunne ikke finne noe som skulle tilsi at WINXP ble "sperret".

Uansett hva jeg gjorde den kvelden så ble oppsettet det samme. Jeg prøvde også NVLink uten hell.

 

Jeg har også prøvd veiviseren for hjemmenettverk, men den fikser ihvertfall ingenting i nettverket.

Fikk dessverre ikke tid til å prøve noe særlig mer.

 

Har ikke særlig lyst til å gi opp selv om jeg begynner å bli mektig irritert over hele opplegget!

Sitter og funderer på om det er mulig å installere win98 på dualboot og se om jeg får tilgang da....

Lenke til kommentar

Men du sier at begge maskinene finner hverandre nå, selv om ikke begge får pinga hverandre. Det er veldig merkelig. Prøv om du kan pinge maskinnavnet a...

 

ping win98 (der win98 seff er maskinnavnet)

 

Sett også den første ip adressa til xxx.xxx.xxx.2, og ikke 1 på slutten. 1 skal nemlig bare brukes til gateway. Er ikke sikkert at dette har noe å si, men man kan jo prøve.

 

Får winxp maskinen netview'a opp win98 maskinen?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-24 11:41, MrVilla skrev:

Jeg prøvde også å forandre til 192.168.168.3 uten at dette hjalp.

nyttet ikke å ping med maskinnavnet.

I WINXP så fikk jeg opp begge maskinene ved net view.

I WIN98 fikk jeg kun opp WIN98


 

Mulig du må legge til netbeui protokollen på win98 maskinen...

Det er uansett rart at du ikke får ping'a maskinene med ip-adressa, hvis du har prøvd det...

Lenke til kommentar

Jeg kan garantere 110% sikkert at jeg har pinga alt mellom himmel og jord + Win98:)

 

Jeg har også prøvd med netbeui og netbios. Eneste problem er at jeg ikke er sikker på om jeg har netbeui installert på WinXP. Men jeg forsto det slik at hvis man ikke fikk pinget med ip-nummeret så ville det heller ikke hjelpe noe særlig å legge inn netbeui.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig... Får man ikke pinga med ip-adressa, er det ikke noe vits i med netbeui.

 

Ps. Netbeui er protokollen til netbios, men i fra winnnt, win2k og winxp, har man lagt inn netbios slik at det kan kjøres over tcp/ip, og man trenger dermed ikke netbeui.

 

Hvis det ikke går an å pine maskinene, så er det noe annet feil. Antagligvis er det en feil i ruteren, kablene eller nettverkskorta. Det jeg syns du bør gjøre er å ta en KRYSSA kable, og sette den i mellom pc'ene, uten ruteren. Da får du sjekka at det ikke er noen av nettkorta som ikke fungerer skikkelig. Hvis det fungerer, så må du sjekke de kablene du har brukt mellom maskinene og ruteren. Hvis de er riktige, er det nok ruteren som er problemet. Feil konfigurering?

 

Du bør seff være 220% sikker på at alle protokoller er installert o.s.v, at det ikke er software feil liksom. Hvis det ikke er det, så kan du begynne å feilsøke etter hardware feil..

Lenke til kommentar

Det var jo en tanke ja!

Det skal jeg pdøve så fort jeg får sjangs. Har nemlig noen kryssa kabler som ligger og slenger (kjøpte feil da jeg kjøpte routeren:))

Skal kople dem direkte. Hvis dem ikke vil pinge da, så kommer jeg til å kvele noen (samme hvem;))

 

Ellers så holder jeg på å snakker med Unex. Hvis dem ikke klarer å forklare meg hvordan man skal få dette til å virke så kommer jeg til å kreve pengene igjen. Frem til nå så har dem kun spurt meg om det vanlig (er alle kablene i, har du skrudd på routeren etc..:smile:)

Gleder meg til å se om dem har noen forklaring på dette!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som husker denne posten?

 

Som dere ser så har jeg stressa en god del med å få til dette. Jeg tok å kopla ut routeren og brukte en kryssa kabel imellom Win98 og WinXP for å se om det fungerte som det skulle da. Det gjorde det imidlertid ikke:(

Jeg brukte fast IP adresse 192.168.168.250/251 og automatisk oppsett av nettverk i WinXP.

Win98 kan pinge WinXP men ikke omvendt. WinXP kan se Win98 men ikke omvendt(Net View).

Noen som har noen forslag. Dette er akkurat de samme resultatene jeg får med routeren!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...