Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke andre maskiner på nettverket


Anbefalte innlegg

Hei der!

 

Dere begynner sikkert å bli lei av å svare på samme spørsmåla hele tiden, men jeg har søkt(både her og internet generelt) uten å finne noe som kan hjelpe meg. Hvis jeg har oversett noe så får dere heller unnskylde meg.

 

Jeg har en stasjonær pc (win98) og en bærbar (WinXP).

Begge er koplet til en bredbåndsrouter og vi deler internettforbindelsen uten problemer.

MEN......vi får ikke kontakt med hverandre?!?!

Jeg har kjørt flere veivisere i XP, prøvd med Help&Support/problemmer ++++++++++++++

Hele pakka flere ganger

Jeg har pinget og ponget i øst og vest uten at det hjelper.

 

Så........noen som har noen tips? Jeg er superfersk i windowsXP så ikke vær redd for å forklare noe "basic". All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke internett fra begge maskinene, om jeg forstår deg rett (HW og protokoller ok?).

Har du husket å pinge med IP nummer og ikke ponget med maskin-navn? :smile:

 

Tror det er helt spesielle oppsett for deling mellom win98 og winXP (uten at jeg vet det helt sikkert), men minimum er at begge er 'Klienter for microsoft nettverk' og 'Deling av filer..'. De bør tilhøre samme 'workgroup', og ha ett maskin-navn. Går utfra at IP'en til begge makinene er i sammsvar (eks: 192.122.300.x / bredbånds router med dhcp -> motta ip automatisk).

 

Test dette for meg, om du gidder:

 

Jeg vet ikke hvilken router du har, men det kan hjelpe på dersom du har mulighet til å sette opp 'fixed-ip' på den vha mac-adressen (sjekk manual).

Deretter finner du fram til en fil som heter bare 'host' (C:WINNTsystem32driversetc i win2000) som du åpner i notepad. Forhåpentligvis finnes den i win98 og winXp.

 

Legg til ip og maskinnavn nederst i fila (det står eksemler i fila hvordan du gjør det) og lagre.

Som du skjønner, må du legge til motsatt på hver maskin. I host til Pc1 legger du inn ip og navn til pc2, og motsatt for pc2.

 

Om du gjør dette kan det hende at det virker.

Dersom det ikke virker, bør du fjerne innholdet du la til i hostfilene.

 

Ja, en ting til: Nå bør du i allefall kunne pinge med maskin-navn!

Lenke til kommentar

Det du må gjøre er å enable netbios over tcp/ip... Maskinnavnet er nemlig et netbios navn, og har du denne funksjonen disabel'et, så funker det ikke... Men prøv førts, sett fast ip på begge to, prøv å pinge maskinene med ip-adressene. funker det, kan du banne på at du bare må enable netbios over tcp/ip

 

WinXP

 

Gå i network connections - properties for local area connection - advanced - wins - og huk av for enable netbios over tcp/ip.

 

I win 98 tror jeg det står på automatisk, og du bør ikke gjøre noe.

 

En ting til!:

 

Du må enable gjestekontoen din i winxp:

 

Høyreklikk my computer - manage - users and groups - users - guest - properties - og huk av for å ikke disable kontoen.

 

Da skal det funke, hvis ikke så prøv å gjør det samme på win98 maskinen!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-18 12:42, eiga skrev:

Du kan bruke internett fra begge maskinene, om jeg forstår deg rett (HW og protokoller ok?).

Har du husket å pinge med IP nummer og ikke ponget med maskin-navn? :smile:


Tror det er helt spesielle oppsett for deling mellom win98 og winXP (uten at jeg vet det helt sikkert), men minimum er at begge er 'Klienter for microsoft nettverk' og 'Deling av filer..'. De bør tilhøre samme 'workgroup', og ha ett maskin-navn. Går utfra at IP'en til begge makinene er i sammsvar (eks: 192.122.300.x / bredbånds router med dhcp -> motta ip automatisk).


Test dette for meg, om du gidder:


Jeg vet ikke hvilken router du har, men det kan hjelpe på dersom du har mulighet til å sette opp 'fixed-ip' på den vha mac-adressen (sjekk manual).

Deretter finner du fram til en fil som heter bare 'host' (C:WINNTsystem32driversetc i win2000) som du åpner i notepad. Forhåpentligvis finnes den i win98 og winXp.


Legg til ip og maskinnavn nederst i fila (det står eksemler i fila hvordan du gjør det) og lagre.

Som du skjønner, må du legge til motsatt på hver maskin. I host til Pc1 legger du inn ip og navn til pc2, og motsatt for pc2.


Om du gjør dette kan det hende at det virker.

Dersom det ikke virker, bør du fjerne innholdet du la til i hostfilene.


Ja, en ting til: Nå bør du i allefall kunne pinge med maskin-navn!


 

Jeg tror det blir vanskelig å få en IP adresse på 192.122.300.xxx til å virke (Maks 255 i hver oktett= 8bit) :smile:

Lenke til kommentar

Tasting er raskere enn hodet noen ganger :smile:

 

Tillegg:

En grei løsning dersom det bare er du som bruker maskinene, er å tilkoble alle hardiskene mellom dem.

Da slipper du å aktivere guest-kontoen.

 

Eks:

net use x: ip(eller maskin-navn om det funker nå)c$

men da må du skrive inn passordet hver gang du starter opp, om du da ikke bruker samme bruker med samme passord på begge maskinene (med adm. rettigheter). Har ikke 98, men det skal vel funke med litt utprøving.

 

 

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: eiga på 2002-04-18 13:37 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: eiga på 2002-04-18 13:40 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: eiga på 2002-04-18 13:41 ]

Lenke til kommentar

Tusen takk for svara!!!

 

Jeg må innrømme at det begynner å bli litt for avansert for min del dette men jeg tror jeg skal klare å holde følge.

 

Eiga:

Jeg har prøvd med begge deler uten å lykkes, og de skal i grunnen ha lik workgroup. den bærbare står under MSHOME, men jeg kan ikke se noe til MSHOME på den stasjonære. De har hvert sitt maskinnavn.

IP'ene er 192.168.168.253 og 254 mener jeg....dem slutta ihvertfall på 253 og 254:)

Dem mottar IP automatisk. Skal sjekke det du foreslår når jeg kommer hjem.

 

Når det gjelder å tillatte alle HD'ene så kommer ikke det på tale!!!!! Det er jeg og svigers som skal bruke dette og han skal holde nasa laaaaaaangte vekke fra ting og tang:) Han roter til en pc på 123!

Men det fikk meg til å tenke på noe....

Hvis den stasjonære skal kun ha adgang til noen få mapper.....hva da hvis jeg tar den bærbare med meg og kopler den til ett nettverk der jeg vil gi full tilgang?

 

Instigator:

Enable netbios?! Hmmm.....Skal teste dette sporenstreks når jeg kommer hjem. Prøver heller dette først da det er lettere;-) Skal sette opp en fast IP på begge hvis ikke.

Lenke til kommentar

Får du til å pinge nå?

Om du ikke kan det, bør du sjekke absolutt sjekke manual til router grundig (Problemet ligger der da).

 

Tror de fleste bredbåndsroutere fungerer slik at den bare switcher på LAN (hjemmenettverket) Hvilken bredbånds router er det?

 

Test eksempel etter skusesfull pinging:

 

1. legg til netBEUI protokollen på beggemaskinene. (+ WINS->bruk NetBios fra DHCP-server)

2 Evt Disable firewallen i xp helt.

 

Svar:

Det du mener er vel at du skal koble til hd på den bærebare fra en maskin du bestemmer over (når du ikke er hjemme). Dele hele HD på nettverket gjennom nettverksdeling anbefales ikke.

 

Det er ingen problemer med det, du vil bare få melding om at nettverkstilkoblingen ikke kunne opprettes og velge 'ikke gjenta i framtiden/avbryt' eller noe sånt i forhold til koblingen du bruker hjemme.

 

Dersom du oppretter en nettverkstilkobling på din egen profil (adm), vil ikke andre brukere kunne bruke den fra en annen profil (de vil ikke se den i det hele tatt).

 

Nå har du noe å teste når du kommer hjem :smile:

Lenke til kommentar

Nå begynner det å gå fullstendig i bable for meg her!!

Hadde jeg hatt den minste anelse om alt dette tullet for å få til noe så dumt som å dele ei dum fil + internet mellom to maskiner så hadde jeg gitt blaffen!!!!!!!

Fatter ikke hvorfor winxp har en eneste feilsøkings - eller hjelpefil!?!?!?! Tror jeg har prøvd dem alle i sammen og hver gang så er jeg like langt.

Fikk beskjed om at det var bare å bruke den fantastiske veilederen i winxp så ville jeg komme til himmelen fortere enn jeg kunne si nettverk.

år den angir at du skal gå inn der og trykke ditt og datt......vel....hva pokker gjør du hvis du ikke finner de valga den gir deg..hææ.

 

Situasjonen i dag:

Når jeg logger meg inn på winxp så taster jeg ikke inn noe passord. Fatter ikke hvorfor jeg skal gjøre dette? eg logger meg inn på mitt brukernavn ved å presse på ikonet ved oppstart.

Etter mye riving i håret så kommer det tre maskiner opp når jeg skriver "net view". Det ene er mitt det andre er svigers og det tredje er det gamle maskinnavnet til svigers. (vi skiftet begge til WIN98 og WINXP for å gjøre det lettere)

Når jeg prøver å pinge ham (IP og NAVN) så kommer det kun "Forespørsel avbrutt". Når han pinger meg så går det greit. Dvs. helt til en av oss restarter. da skifter dette akkurat som det vil. Da kan jeg pinge ham men ikke omvendt. FANTASTISK!!!!

Jeg er fristet til å levere hele maskinen tilbake til leverandøren da den ikke engang klarer noe som resten av planeten klarer. Og hvis noen kommer å sier at det er min feil.....vel.....da lurer jeg på hvorfor alle jeg har snakket med sier at "..det fikser winxp som ingenting..blablabla" og ".Du trenger ikke å kunne noenting for å sette opp ett nettverk så lenge du har windowsxp".

Beklager hvis jeg er litt skarp i tonen her. Dette er for all del ikke rettet mot dere som har prøvd å hjelpe meg. Jeg er bare skikkelig forbannet på at jeg må gjennom et helv%¤& for å kunne logge denne skraphaugen av en HP på ett dumt nettverk!

 

Så....

Hvis noen har noen tips før jeg ringer leverandøren på mandag så er dette helga å gjøre det. Jeg er klar over at dere sikkert synes dette er helt basic, men jeg fikk høre om TCPIP etter mail nr1 i denne posten.....OKAY?! ......og netbui?.....hvor ligger det hen:)

 

Det gjør som sagt ikke saken lettere for dere å forklare meg noe i og med at jeg er komplett idiot......sant?

Og for dem som sikkert vil be meg om å slutte å sutre......ikke tale om!! eg skal inn til leverandøren og grine til jeg får opp dette hersens nettverket!:-)

Må innrømme at jeg er skikkelig deppa over hele denne "fantastiske" maskinen som skal ordne alt.

Lenke til kommentar

netBEUI finner du slik:

Kontrollpanel->nettverk og eksterne koblinger->høyreklikk på 'lokal tilkobling' velg egenskaper.

Trykk på installer, merk av protokoll->legg til og velg netBeui.

 

Wins finner du etter path som Instigator forklarer lenger oppe (merk av 'Bruk NetBios fra DHCP-server'). Bruk samme innstilling på alle maskinene!

 

Sjekk en gang til at minimumskravene er oppfylt som forklart over...(Som om du ikke har gjort det fønti-tusen ganger... :smile: )

Start om maskinene etter endringer.

 

Prøv dette først, og rapporter status.

 

Nå burde du kunne se maskinene som finnes på nettverket (via nettverksteder/hele nettverket). Delings problematikk kan vi ta senere.

 

Jeg synes det er merkerlige symtomer du beskriver (ping), jeg forstår ikke hva som skjer?

Trøst deg med at vi to ikke er alene om akkurat det!

 

Kan noen som har peiling ved deling mellom win98/winXP komme med et fornuftig innspill?. Jeg har ikke lyst til å gjøre forvirringen total helt alene. :smile:

Jeg prøver å hjelpe utfra min tro om at det er et tunings-problem med DHCP/SWITC/ROUTEREN (netbios-navn). Men nå er jeg litt i tvil med de ping symptomene som MrVilla beskriver.

Lenke til kommentar

Som beskrevet ovenfor så har jeg en bredbåndsrouter. Den er koplet til Telenor ADSL modemet.

jeg har installert netbui på begge.

netbios er ikke aktivert på xp'en får det ikke til heller:-(

når jeg skriver "ipconfig /all" så får jeg noe helt sprøtt i win98. Den viser 2 kort?!?!

Winxp viser bare for ett.

skal skrive det ned i posten her i morgen. nå må jeg nesten legge meg da jeg skal tidlig opp i morgen:(

1000 takk for hjelpen. Regner med at dere sikkert hatt fått til dette på en2tre, men det er noe helt annet å hjelpe via mail/telefon.....enig:-)

File og print sharing er på.

 

[ Denne Melding var redigert av: MrVilla på 2002-04-20 02:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-20 00:40, eiga skrev:


Wins finner du etter path som Instigator forklarer lenger oppe (merk av 'Bruk NetBios fra DHCP-server'). Bruk samme innstilling på alle maskinene!



 

Hvis man ikke har noen dhcp å få settings fra kan det bli litt vanskelig. Sett den til enable. Men bare vær oppmerksom på at det gir litt sikkerhetshull, for hackere og sånn... Hvis du er av den paranoide typen da...

Lenke til kommentar

Nå er vel fristen ute for å løse problemet, eller....

 

Gå i enhetsbehandling å se om det finnes et x-tra nettverskort. Disable det det som ikke brukes (Den bør være oppført her for å finnes på systemet). Ping med ip til kortet som er i bruk.

 

Vet om en tidligere som har hatt ett ekstra nettverkskort på win98 (eller var det win95), han hadde fjernet det fra maskinen (ikke forskriftsmessig) og installert ett nytt. Han ble aldri kvitt det x-tra kortet, gidda ikke å installere OS på nytt og måtte leva med det. :smile:

 

Det var jo litt vanskelig å hjelpe når man ikke fikk vite merke og modell på bredbåndsrouteren. Derfor har jeg gitt deg svar utfra en 'kansje' standard router.

 

Når det gjelder DHCP server har vel samtlige bredbåndsroutere (som jeg vet om) en.

Om den er fullgod vet jeg ikke, men routerene pleier å ha nettbios-navnene i tillegg til mac og IP.

 

Les i manual eller søk :wink: om DHCP serveren til bredbåndsrouteren støtter NetBIOS settings!

Gjør den det ikke, gjør du som instigator foreslår (NetBIOS over TCP/IP). Det er vel kanskje egentlig samma-hva du bruker (når du har netBeui installert).

 

 

Klipp fra www.anandtech.com:

It is not installed nor is it available by default under Windows XP. However, the NETBEUI drivers are still included on the WinXP CDROM in the VALUEADDMSFTNETNETBEUI folder.

 

To install NETBEUI,

 

Copy nbf.sys into the %SYSTEMROOT%SYSTEM32DRIVERS directory

 

Copy netnbf.inf into the %SYSTEMROOT%INF directory

 

Open Network Connection Properties under Control Panel

Click the Install... button to add the NetBEUI protocol

 

Tar sjansen på at det var netBEUI du ikke fant (wins settingene skal finnes på samme sted på både 2000 og XP).

Lykke til!!

Lenke til kommentar

Takker for svara!

Jeg ringte i går til supporten, og dem sa at det egentlig ikke falt inn under deres support, men at han skulle se om han ikke kunne hjelpe meg litt allikevel. Ikke det at jeg tror at dem har så mye mer peiling enn dere gutter her inne, men dem vet nøyaktig hvordan Winxp maskinen er satt opp (og sammen) og det er jo en fordel.

Han sa at TCP/IP skulle holde, og at jeg ikke trengte NETBEUI. Den trengte jeg kun hvis jeg skulle ha maskinnavna. Det jeg ikke kom på å spørre om var...hvordan kan jeg kople meg inn på en annen maskin hvis jeg ikke har maskinnavnet?!?!?Noen som tar den?

Fortsetter

Dette gjelder WINXP

Jeg kunne sette faste IP.adresser (noe som jeg har gjort) han foreslo 157.157.0.1 -2 mener jeg.

Da skulle det være greit i winxp.

I win98 så har jeg to TCP/IP protokoller. en for nettverkskortet og en for PPPOE.

Jeg spurte om jeg trengte den for PPPOE da jeg ikke har den i winxp og der kommer jeg fint på nettet. Det gikk ikke da winxp og win98 fungerte litt forskjellig på dette punktet.

OKAY...

TCP/IP for PPPOE trengte jeg ikke å røre. men jeg kunne sette ip fast IP-adresse i TCP/IP for nettverkskortet sammen med gateway (det gjaldt forresten WINXP også) 255.255.255.0.

 

Måtte selfølgelig også ha "sharing printers and files" enablet i nettverket.

 

Når dette var gjort så kunne ikke han forstå at det ikke skulle fungere. Netbios skulle jeg ikke bekymre meg for sa han....duhh.

Jeg har ikke fått testet dette ennå, men skal sjekke det i kveld. Synes dette oppsette ligner veldig på det som jeg har testet men men.....

 

Det som jeg også har slitt med er adgang. Når man logger inn på WIN98 med brukernavn og passord, er dette og ett brukernavn og passord for nettverket?

Gjelder det samme i winxp?

 

Jeg har ikke noe ekstra nettverkskort på noen av maskinene, men jeg har ett firewire kort som jeg har disablet.

Routeren er av typen UNEX ISO50p (www.unex-tech.com)

 

Jeg skulle sikkert har installert NETBUI, men er litt usikker på dette da jeg ikke har WinXP CD'ene kun recovery cdene som fulgte med fra fabrikken:-(

 

Jeg setter gladelig hele maskinen som SHARED bare jeg kan få dette til å virke! Hvis noen hackere har lyst å bruke tid på å komme inn i min maskin, så har dem veldig lite å gjøre:-)

 

Jeg vet at jeg spør om mye nå men.....kan noen gi men 1-2 linjer med forklaring på hva følgende er eller hva dem gjør?:

 

-NETBUI

-NETBIOS

-WINS

-DHCP

 

Jeg føler at jeg jobber med biind for øyene her og det er ikke særlig kjekt.

Jeg har bestilt ei bok i fra biblioteket som omhandler TCP/IP, og håper den kan hjelpe på forståelsen på ihvertfall det punktet. Inntil da så er jeg prisgitt deres hjelp....GRØSS:-))))))

Problemet mitt er at noen sier jeg trenger *** og andre sier at jeg ikke trenger *** ....Hmmmmm....da sliter jeg litt. Mener selv at jeg har prøvd det meste nå og begynner å bli fristet til å grave routeren ned i hagen ved siden av beinet til bikkja og prøve med en kryssa kabel i stedet!

Lenke til kommentar

GRØSS:-)))))) :smile:

 

Vel jeg har som sagt ikke win98, men fjern PPPoE protokollen (tilkoblingen) fra win98. Den er overflødig og kan ikke gjøre annet enn å lage problemer (kansje selve problemet!).

Routeren din bruker protokollen, og du KUN TCP/IP på LAN.

(Noe annet som du koblet direkte opp fra pc->WAN, da måtte du bruke protokollen fra win98).

 

Jeg beskriver kort en for deg (siden jeg foreslo den) :smile: :

 

-NETBEUI : Protokoll som finner maskiner med protokollen installert automatisk (protokollen tar over f.eks når TCP/IP feiler med netbiosnavn). Maskiner finner hverandre automatisk, og er grei å bruke på nettverk som er < ca.20 maskiner.

 

Nettverkstilkoblinger; les hva jeg skrev tidligere: IP-nummer, eller bruk host/lmhosts filene eller netbeui om du absolutt vil bruke maskin-navn.

 

Nå prøver du dette... OK! :wink:

 

REDIGERING: Glemte visst denne i farta (og iveren :roll: ): enable netBIOS over TCP/IP

 

[ Denne Melding var redigert av: eiga på 2002-04-23 14:18 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...