jovaa Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Hei. I går bestemte jeg meg endelig for å teste inn Linux. Svidde av to ISO'er av distroen Mandrake 8.1 og satte i gang. Har en disk på 14 GB som skulle testes ut, med tre partisjoner - 4 GB, 5GB og 5 GB. Linux skulle derfor få den ene av 5 GB, dvs. stasjon D:. So far so good. Installasjonen gikk greit og oppstarten likeså. Rebbota deretter til Windows. Overraskelsen var likevel stor da jeg oppdaga i Windows XP at den andre 5 GB partisjonen var borte! Sjekka i installasjonsprogrammet til Win XP, og der stod det at den var en "Inactive OS/2 Boot et eller annet". Samt var det brukt ca. 10 MB på den. Jeg sletta denne og laga en ny partisjon på samme størrelse. Da jeg boota opp igjen ville ikke LILO komme opp. Det jeg lurer på da er om noen LILO legger filer eller andre ting ligger på denne disken? Men hvorfor i alle dager gjør den det?? Installasjonen skulle da vel kun berøre d:, ikke e:? Som dere ser er jeg litt grønn på dette, men jeg er sikker på at noen av dere kan komme med noen informative råd her, samt noen råd om hvordan Linux bør settes opp skikkelig. Skal vel hovedsaklig brukes til multimedia, teksteditering, samt annet småtull jeg finner på. Har ikke Internett hjemme så alle slike applikasjoner trenger jeg ikke. Håper på snarlig svar mvh Jo Vaagan Lenke til kommentar
Dulle Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Har hørt at man ikke bør legge lilo i MBR men i første sektor på oppstartpartisjonen hvis dualboot med winXP..... Lenke til kommentar
Zaarin Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Mandrake bruker 2 partisjoner som default. En for systemet og en for swap. E: partisjonen din har mest sannsynlig blitt satt opp som en swap-partisjon. De kan ikke Windows lese. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 18. april 2002 Forfatter Del Skrevet 18. april 2002 løsninga blir kanskje da å sette opp en liten partisjon på 300-400 MB (har hørt at den ikk trenger mer) til swap fila til linux? Det skulle jo i teorien løse problemet? Eller? mvh Jo Vaagan Lenke til kommentar
chill1981 Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Jeg skjønner at du _virkelig_ er grønn! Heh. Men skal prøve å forklare hvordan du må sette opp diskene dine etc. Først og fremst vil jeg anbefale å helle laste ned Mandrake 8.2, som finnes gratis rundtom på forskjellige ftp'er etc. http://www.mandrake.com er stedet du oppsøker for å finne denne oppdaterte distroen, som bla. har en nyere kernel, oppdatert software og ikke minst en litt bedre GUI (Graphic User Interface), deriblant KDE og GNOME (som er 2 kjente GUI til linux: http://www.kde.org, http://www.gnome.org) Linux bør _ikke_, jeg gjentar: _ikke_, kjøres på windowspartisjoner som feks. FAT32/NTFS, hvorav sistnevnte heller ikke er mulig. Linux benytter filsystemet ext2 og ext3, som ikke windows gjenkjenner og kan heller ikke sees fra windows (dette forklarer da hvorfor de ble usynlige for deg). De partisjonene du trenger er: / (root, ext3) /user (userområdet, brukt til apps og brukere etc I tillegg trenger du minst 1 swap partisjon, som er en egenpartisjon til swap/paging-fil om du kjenner denne fra windows. Så det enkleste du kan gjøre for å sette opp linux ordentlig, er å slette de partisjonene du har laget i windows til å legge linux på. Disse blir da stående som undefined diskplace, og er heller ikke angitt til noen stasjonsbokstav. Deretter kjører du installen av Mandrake (eller en annen distro, alt etter hva du velger), og i setup'en her gir du Mandrake beskjed om at han skal benytte "Free Disk Place" eller noe ala dette, som er et av de alternativene du får. Du velger også at du vil at linux skal lage partisjonene for deg. Dersom du har feks. 8GB undefined diskplace på disken din, som hverken er formatert eller har noen stasjonsbokstav, vil Mandrake-installen lage de 3 nødvendige partisjonene på denne diskplassen (swap, root og user). Disse 3 partisjonene er ikke synlige fra windows i den grad at du kan se stasjonsbokstavene dem har, eller aksessere dem fra windows. I Disk Manager i windows (2k og xp) kan du se at du har de 3 der, men ikke noe tilgang til dem utover dette. LILO er en boot-manager for linux. Denne fungerer godt sammens med feks. win2k, xp osv. Denne blir lagt i bootsektoren du har på disken din, og gjør at du kan velge hvilket os du vil boote opp i oppstarten av pc'en din. Om du , som du har gjort nå, sletter linux partisjonene dine vil ikke du lenger kunne boote linux, og heller ikke windows _dersom_ du har installert lilo i bootsektoren på linux-biten av disken din. Fordi da er denne også borte... Det jeg anbefaler er å ha en egen disk til linux, og en til windows. Mandrake 8.2 trenger basic med et grafisk brukergrensesnitt (KDE) ca. 1GB i programmer og OS, samt swap'en kommer i tillegg (denne er 128 som standard). Føler du det meste jeg har skrevet ovenfor er gresk? Vel, da bør du begynne å studere litt info rundt installen av mandrake på egenhånd, http://www.mandrake.com inneholder en del hjelp. http://www.linuxnorge.com osv osv. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 18. april 2002 Forfatter Del Skrevet 18. april 2002 Takk for omhyggelig svar. :smile: Grønn? Nå har jeg aldri prøvd Linux før da så... Ikke døm meg for hardt... :smile: Når jeg tenker meg om så er det Mandrake 8.2 jeg har tror jegg. Har i hvert fall både Gnome og KDE deriblandt. Anyway: Nå er det slik at jeg har to disker, en på 14 GB og en på 40 GB. Den på 40 er stappfull av mp3, divx, og spill så den vil jeg nødig røre. Disconnecta faktisk den før jeg begynte å bale med Linux. På den minste har jeg WinXP på en 4 GB partisjon (kun Windows, ingen programmer). Plana var altså å bruke halvparten av den resterende fri delen av disken til Linux. Derfor ville jeg stuke det innpå en partisjon på rundt 4-5 GB. Hvis dette OS virkelig skal legge beslag på alle de resterende GB på denne disken begynner jeg sannelig å lure. Finnes det virkelig ikke noen enklere måte? Og hvorfor i helvete kan de ikke legge swapfila på samma partisjon som installasjonen? Så det går faktisk ikke an å la Linux ha 4 GB, Win XP 4GB og ha 6 GB ledig til diverse ting og tang (i Windows) på samma disk? Må vel ut og handle disk da. Har skikkelig lyst til å prøve Linux, men dette er jo ikke akkurat en bra start da... :smile: Saken er også at jeg ikke lagde noen partisjoner i Windows til Linux. Sletta disse på forhånd slik at området var upartisjonert. Partisjonen blei oppretta i installeren til Linux. Noen innspill? mvh Jo Vaagan _________________ AMD XP1600+ @ 1700+ Abit KG7 Lite 256 MB PC2100 Club 3D Radeon 8500LE 64 MB DDR (6058) Soundblaster Live 1024 Player @ Windows XP Pro 3dMark 2000: 9955 3dMark 2001: 8108 [ Denne Melding var redigert av: jovaa på 2002-04-18 14:51 ] Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Klart det går. Det er bare å ha de GB du vil ha til linux upartisjonert når du starter opp installasjonen, og legge til en / partisjon i ext3 og en swap partisjon (ca 200-300mb). Du må ha en egen swap partisjon. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 18. april 2002 Forfatter Del Skrevet 18. april 2002 oki. skal teste dette når jeg kommer hjem. en ting som overraska meg var at installasjonen av Linux tok bare 20-25 minutter (1200MB). det likte jeg. :smile: mvh Jo Vaagan Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 hmm... Litt grønn ja, men ikke 100% ser jeg, kanskje litt gulfarge også? Fra spøk til Linux Jeg har holdt på en stund med linux (siden januar i år) og har forelsket meg såpass mye i systemet at jeg nå har fått noen til å lage en liten slackwarepingvin (linux pingvin med pipe i kjeften og påskriften slackware på magen) så jeg kan klistre den opp på plexiglasset på mitt moda AOpen HQ08 tower med blacklight på innsida. Ehh, hva var temaet, ja dualboot med XP og Linux. OK her er hva jeg gjorde for en liten pekepinn på hva som er mulig (bare fantasien setter grenser når det gjelder linux, unnskyld: programmeringskunnskapen din.). Jeg hadde WinXP på min 45 GB IBM disk (som tok natta igjen for et par uker siden, kanskje på tide å sende den inn?). Så la jeg inn Slackware 8.0 på min 17GB disk (/dev/hdb) konfigurerte den med en ext2 disk på 10GB, en swap disk på 350 MB og en FAT disk på 5 GB(eller var d 6,750) Lilo ligger på mbr på /dev/hda Oppdater LILO via linux - og nå er det kveldsmat. for å oppsummere meningen med dette da: For linux er det ingen rett eller galt (begrensning mener jeg, og heller ingen fasit på alt) les hjelp fila på setupen så kommer du nok i gang skjø. _______- Tresprit Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 23. april 2002 Forfatter Del Skrevet 23. april 2002 Er godt i gang. :smile: Var ikke noe problem egentlig oppdaga jeg. Måtte bare skjønne systemet. Men X kræsjer hele tiden når jeg bruker disker som en mounta (har ikke mounta de sjøl, de var mounta når jeg logga inn første gangen...) Irriterer meg sinnsykt, litt kjedelig uten musikk og da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå