Gå til innhold

Teknisk om binding


Anbefalte innlegg

Når man kjøper en mobiltelefon kan det ofte stå at den er bundet til en operatør i 12 mnd.

 

Det enkleste formen for binding er at du ikke kan si opp abbonementet før 12 mnd har gått uten å måtte betale ekstra.

 

Så kommer det avanserte...

 

Produsenten av telefonene kan ikke legge inn sperrer i dem siden de ikke vet hvilket selskap den skal låses til. (Telenor Entry-modellene har vel bare fastlåst en meny(knapp), og ikke låst selve telefonen)

 

Da blir det altså opp til forhandleren som selger telefonen å opplyse opratør-selskapet om hvilken telefon du som kunde har kjøpt, og opratøren som må gå inn å sperre. Såvidt jeg kan bedømme gjøres dette vha IMEI nummeret. IMEI nr har jeg hørt/lest at kan endres. F.eks de som stjeler telefoner gjør dette.

 

Men på den annen side så virker det som om opratørene dropper å sperre nå om dagen, bortsett fra kontanttelefoner. Vet det var mye sperrer før, og vet at det skapte mye trøbbel for opratørene når kunden skulle låse opp telefonen igjen. Det ga merarbeid ved at kunden belastet kundeservice som måtte skaffe koden og i tillegg instruere "dumme kunder" om hvordan den enkelte telefon skulle låses opp.

 

Jeg antar at vinninga gikk opp i spinninga, da man uansett forpliktet seg til å betale ett år for abbonementet. F.eks et abb til 150 kr/mnd = 1800 kr /år (+innmelding), som igen ikke er langt unna hva opratørene subsidierte telefonene med. Mao så lønnte det seg ikke å kjøpe telefon og bytte til annen opratør. Og igjen: Hvorfor legge inn sperre som førte til misfornøyde kunder og flere utgifter ifm kundeservice.

 

 

Så til slutt:

 

Er det noen som har kjøpt mobil det siste halvåret som kan bekrefte det jeg har skrevet her?

 

Er det noen som jobber i mobilbutikk eller hos operatør som kan fortelle hva som skjer med IMEI-nr etter ett kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

telefoner med operatør lås er låst før de kommer til butikken! Alle telenor telefoner er for eksempel allerede låst av telenor.

 

Det var noen Siemens telefoner som var "låst" av Siemens, slik at de låste seg til første sim kortet du satt inn i telefonen, men det mener jeg er borte nå.

 

 

Når du tegner et abb/elller oppgraderer det hos telenor/netcom så oppgis imei på abbonementet. Dette skjer ikke hos Tele2 foreløbig. Forhandlere gjør vel ingenting med imei nummeret etter at du har kjøpt den.

 

Men som sagt telefonen er allerede låst, så det du skriver ang. låsing i ettertid er feil

Lenke til kommentar

Den siemenslåsen ligg faktisk som eige valg inne i ein eller anna meny på siemensene (lås til simkort) som ei skikkerheitsmuligheit.

 

For netcom forhandlere har ikkje imei nr noko funksjon etter at telefonen er solgt utanom for å sikre kvittering o.l (nokre nye ting er på veil med det angår ikkje direkte kundane).

Ved registerintg av salget blir Imei nr lagt inn i forhandlarsystemet til operatøren.

 

Når det gjeld kor og når telefonene blir låst er dette hjå operatørene.

Telenor kjøper eit større parti telefoner av produsent desse blir sendt inn til låsing ein eller annan plass og så gitt uti igjen til leverandørene som frohandlerene bestiller telefonene av.

 

det at ikkje alle telefoner er låste kan og vere at forhandlerene kjøper av det vanlige partiet og ikkje det låste partiet (det kan vere tomt, raskare leveringstid o.l)

men slik det har fungert til no er det telenor telefoner som har vore låst, mens netcom sine abo telefoner har ikkje hatt noko form for låsing (med untak av dei Siemens episodene). Kontantkort telefonene til alle operatører har vore alltid låst.

 

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...